Leopold (ex-Karel Doorman) klasse fregatten (BelgiŽ)


Laatst aangepast: 04-04-2015

De Belgische marine kocht in 2005 twee Multipurpose fregatten van de Nederlandse marine ter vervanging van de oude Wielingenklasse. De verkoop hield onder meer in dat de beide marines voor wat betreft de M-fregatten nauwer samenwerken op gebied van munitie, reserve onderdelen, technische documenten, onderhoud en aanpassing voor de dekken voor de zwaardere NH-90 heliktopter.

Leopold klasse
BNS Leopold I voor de kust van Afrika. (Foto: Belgische marine)

De interesse van de Belgische marine in de M-fregatten is niet vreemd. Beide landen werkten al intensief samen: al sinds 1995 is er een Belgisch-Nederlands eskader en de Commandant Zeestrijdkrachten is tevens Admiraal BENELUX. Minstens zo interessant is de Belgisch-Nederlandse Operationele School op de marinebasis in Den Helder. Hier worden Nederlandse en Belgische marinemensen van de Operationele Dienst opgeleid om te vechten met marineschepen.



Deze fregatten zijn oorspronkelijk vooral ontworpen om op Russische onderzeeboten in de Atlantische Oceaan te jagen. Zij zijn dan ook uitgerust met een gesleepte sonar waarmee vele malen beter op onderzeeboten gejaagd kan worden dan met de sonar die vast onder het schip zit. Deze sonar is namelijk passief; de sonar luistert naar geluiden, maar zendt zelf niets uit.
De dreiging vanuit Rusland was bij de indienststelling van de schepen echter al verdwenen en toen bleken de schepen niet voor niets Multipurpose fregatten te zijn. De schepen zijn met succes ingezet tijdens verschillende ernstoperaties in wateren van de Middellandse Zee tot de Perzische Golf en van de Noordzee tot de Atlantische Oceaan. Zo is de Louise Marie vrij snel nadat zij operationeel was, ingezet in de Golf van Aden om piraterij te bestrijden.

Dit zijn de eerste Nederlandse en Belgische schepen met echte stealth-kenmerken en een systeem waarbij raketten verticaal gelanceerd worden (VLS). Binnen de Nederlandse marine en in het buitenland zijn de schepen vanwege hun betrouwbaarheid en vaareigenschappen populair. De soort bewapening en waterverplaatsing is vrij gebruikelijk voor fregatten van NAVO-landen: een kanon, raketten voor korte afstand luchtverdediging, torpedoís en kruisvluchtwapens tegen andere schepen. De SMART en de LW08 radars maken naast de passieve sonar deel uit van het uitstekende pakket van sensoren.

Voor "slechts" 230 miljoen euro heeft de Belgische marine twee volwaardige fregatten gekocht. Vergeleken met de twintig jaar oudere Wielingen fregatten zijn de M-fregatten een behoorlijke stap vooruit. De wapensystemen (op de Goalkeeper na) zijn vergelijkbaar met de voorgangers, maar op het vlak van sensoren, datahandling, als technisch platform, etc zijn de schepen een enorme verbetering. Ontzettend belangrijk is bovendien het kunnen gebruiken van een boordhelikopter.

Nieuwe mast seastar gatekeeper leopold fregatten
De nieuwe mast. De balk helemaal bovenin de is SMART radar, in de schuine vlakken daaronder de Seastar (een rechthoek aan iedere zijde) met de ingebouwde Gatekeeper daaronder (een vierkantje per zijde). De schotels voor en achter zijn de STIR's om doelen aan te wijzen. In de bol boven het naambordje zit de satellietschotel.



Instandhoudingsprogramma M-fregatten
De Belgische en Nederlandse fregatten hebben sinds 2011 een Instandhoudingsprogramma ondergaan in Den Helder. De direct zichtbare wijziging is de nieuwe mast. Hier zijn de Thales Seastar en Thales Gatekeeper in geplaatst. De Seastar zorgt voor zeebeeld en kan automatisch kleine objecten en dreigingen op korte afstand ontdekken en volgen. Bijvoorbeeld zwemmers en periscopen in alle weersomstandigheden. De Gatekeeper is een waarschuwingssysteem met infrarood/ full-HD cameraís. Deze zorgen voor 360 graden beeld om het schip heen. Zwemmers en bootjes kunnen razendsnel worden herkend op korte afstand.
Ook de commandocentrale is onderhanden genomen met IPM. Het helidek is geschikt gemaakt voor de nieuwe NH90 helikopter.

Met IPM moeten de schepen tot 2020 kunnen doorvaren, waarna de fregatten vervangen moeten worden. BelgiŽ en Nederland zijn bezig met studies voor vervanging.


De modernisering van de Leopold I was in 2013 afgerond. De commandant blikte terug en vooruit.

Leopold en Van Speijk
BNS Leopold I (ex-Karel Doorman) en Zr.Ms. Van Speijk samen in de Golf van Aden na afronding van de anti-piraterijmissie in 2014. Beide schepen werkten samen tijdens de missie. (Foto: Belgische marine)

Nummer Naam In dienst
F930 (ex-F827) Leopold I (ex-Karel Doorman) 2007 (1991)
F931 (ex-F829) Louise Marie (ex-Willem van der Zaan) 2008 (1991)
Afmetingen 122x14,4x6,2
Max. waterverplaatsing 3300 ton
Max. snelheid 29 knopen
Bemanning 154
Voortstuwing 2x Rolls Royce SPEY 1A gasturbines
2x Stork Werkspoor diesels
Wapensystemen Raytheon RIM-7 Sea Sparrow VL
Boeing RGM-84 HARPOON
Oto Melara 76mm/62 COMPACT kanon
Thales Nederland SGE-1 Goalkeeper 30mm
2x 50 caliber Browning
MK 46 Mod 5 torpedo's
Sensoren SMART-S air search
LW-08 air/ surface search
Seastar zeebeeld
Scout navigatie radar
Gatekeeper infrarood/ elektro-optisch
PHS-36, DSBV-61A towed array sonar





Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nederlandse marineschepen
Belgische marineschepen
Marineschepen wereldwijd

Gerelateerde artikelen
Karel Doorman klasse

NAVO: doe M-fregatten weg
Anti-piraterij Belgisch fregat