Marineschepen.nl
 
   
 

Sigma klasse fregatten (Marokko)


Laatst aangepast: 24-02-2013

De drie Marokkaanse Sigmaklasse fregatten of Frégate Multi-Mission Marocain (FMMM) zijn een belangrijk onderdeel van de modernisering van de Marokkaanse vloot. De schepen zijn ontworpen en gebouwd door de Nederlandse scheepswerf Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS).
Behalve de Nederlandse fregatten, heeft Marokko ook één Franse fregat van het type FREMM aangeschaft.

Sigma Marokko
Tarik Ben Ziyad in Den Helder. (Foto: Ron Damman/ Newdeep.nl)



De Frans-georiënteerde marine bestond voor een groot deel uit patrouillevaartuigen die de 1835 km lange kustlijn (bijna 1400 km meer dan Nederland) moesten bewaken. De drie fregatten van Franse en Spaanse makelij die al in dienst waren bij de Marokkaanse marine waren klein en verouderd.

De Marokkaanse marine heeft de afgelopen jaren ook op de wal een enorme verbeterslag gemaakt. Zo is voor ruim 100 miljoen euro een nieuwe marinehaven gebouwd aan de Middellandse Zee.
Het land, dat grenst aan zowel de Atlantische Oceaan als aan de Middellandse Zee en samen met Spanje de belangrijke verbinding tussen deze twee wateren beheert, is bezig een steeds belangrijkere partner te worden van de VS en Europa. Dat is ook één van de redenen geweest om bij een Westerse scheepswerf aan te kloppen en te kiezen voor Westerse systemen. De Sigma's zullen ongetwijfeld in de toekomst met NAVO-marineschepen oefenen of opereren.

De drie Marokkaanse Sigmaklasse fregatten kunnen worden ingezet voor kustwachttaken in de Marokkaanse wateren, maar kunnen ook verder weg opereren met een hogere dreiging zowel op, onder als boven water.


Mooie beelden van de Allal Ben Abdellal gemaakt door Damen.

Ontwerp en bouw
Toen een deal over fregatten met Frankrijk mislukte, bracht in mei 2007 een delegatie van de Marokkaanse marine een bezoek aan de Nederlandse scheepswerf DSNS in Vlissingen. Dat resulteerde een jaar later in een bestelling van 3 fregatten van het Sigma ontwerp voor 1,2 miljard dollar.
Dit ontwerp is gebaseerd op een modulaire bouw van marineschepen, waardoor door het standaardiseren van onderdelen (en werkprocessen) op flexibele wijze relatief goedkope korvetten en fregatten kunnen worden ontworpen of gebouwd. Klanten kunnen bijvoorbeeld de grootte, sensoren en bewapening aanpassen. In eerste instantie had Damen schepen tussen de 52 en 98 meter lengte in gedachten, maar het eerste Marokkaanse fregat van de drie is daarop een uitzondering.



Die uitzondering heeft te maken met dat de Tarik Ben Ziyad als eerste fregat van de klasse het stafschip wordt. Daarom werd extra accommodatie (en extra meters) toegevoegd. Overigens gaat het dan niet alleen om militaire staf, maar ook op VIP's die luxere ruimten krijgen.

In april 2009 begon de bouw aan de Tarik Ben Ziyad, de proefvaart startte in mei 2011 onder leiding van Damen met Marokkaanse bemanning en een aantal Nederlanders. Volgens de commandant die het schip tijdens de testperiode onder zijn hoede had, KTZ Goedknegt, is de Tarik Ben Ziyad ruim opgezet en "een mooi, stil schip, makkelijk manoeuvreerbaar met goede vaareigenschappen”.

Bedrijven
De volgende bedrijven hebben meegewerkt aan het ontwerp, de bouw van dit project, of hebben producten of diensten geleverd (en hebben een bedrijfspagina):





Geïnteresseerd in een bedrijfspagina? Kijk hier voor meer informatie

Wapens en sensoren
Zoals vaker staan op de fregatten van Damen sensoren van Thales. Overigens is ook het datahandling systeem voor de commandocentrale van Thales, en wel Tacticos.

De belangrijkste sensor is de SMART-S 2D radar; een luchtwaarschuwingsradar voor medium en lange afstand met een bereik van 250 km. Voor het aanwijzen van zee- en luchtdoelen voor het kanon en de Mica raketten hebben de fregatten een LIROD Mk2. Dit is een doelaanwijsradar plus tv en infrarood camera met een bereik van 36 km.
Voor onderzeebootbestrijding beschikken de schepen over een sonar uit de Britse tak van Thales: UMS 4132 Kingklip hull-mounted medium frequency sonar. Deze sonar is ontworpen voor kleine en medium schepen.

De Marokkaanse fregatten hebben een heel aardig wapenarsenaal. Zo zijn midscheeps MM40 Block 2 Exocets geplaatst, deze kruisvluchtwapens worden ingezet tegen schepen en hebben een bereik van 70 kilometer.

Tegen luchtdoelen op korte afstand hebben de Marokkanen 12 VL Mica-M raketten van MBDA. Deze raketten zijn ook in staat om kleine snel inkomende doelen aan te pakken, en kunnen vier verschillende doelen aanvallen binnen zes seconden.
De VL Mica-M heeft geen doelaanwijsradar nodig. De raket krijgt de informatie over het inkomende doel van bijvoorbeeld de SMART-S en vliegt na lancering in de gewenste richting, vervolgens kan de raket met eigen sensor (radar of infrarood) het doel volgen en vernietigen.

De Mica's staan in containers en moeten eens in de vijf jaar gecontroleerd worden om 25 jaar mee te kunnen gaan.

Om onderzeeboten te kunnen aanvallen zijn torpedobuizen geïnstalleerd. De Marokkaanse marine maakt gebruik van MU90 Impact torpedo's. Uiteraard hebben de schepen ook een kanon: 76mm Oto Melara.

Alle systemen worden aangestuurd door het Thales Tacticos Combat Management System. Behalve de eerder genoemde wapensystemen en sensoren, heeft Thales ook de TUUM-4 Under Water Telephone, de ESM Vigile 100 S en ECM Scorpion 2L (beide voor elektronische oorlogsvoering), het integrated navigation system (INS), de Bathythermograph Mk21 (een soort thermometer aan een kabel om temperatuurlagen in het water te meten tijdens het zoeken naar onderzeeboten), het interne communicatie systeem en de Target Designation Sights (vaste superverrekijkers).
Tijdens de acceptatietests voor de Marokkaanse marine bleek dat de systemen foutloos met elkaar samenwerkten. Daarmee was Tacticos, het Combat Management System van Thales, het eerste CMS ter wereld dat met succes gekoppeld werd aan de MBDA VL Mica.1

Tacticos is het meest gebruikte CMS ter wereld (160 schepen van 19 landen) en werd in de jaren '90 geïntroduceerd.2

Nummer Naam In dienst
613 Tarik Ben Ziyad 2011
614 Sultan Moulay Ismail 2012
615 Allal Ben Abdellal 2012
Afmetingen 105,11 x 13,02 x 3,75 (FMMM 1)
97,91 x 13,02 x 3,75 (FMMM 2 en 3)
Max. waterverplaatsing 2.335 ton (FMMM 1)
2.075 ton (FMMM 2 en 3)
Max. snelheid 28 knopen
Bemanning 110 (FMMM 1)
91 (FMMM 2 en 3)
Voortstuwing 2x SEMT Pielstick diesels (8910 kW max per stuk)
Wapensystemen 4x MM40 Block 2 Exocet
12x VL-Mica-M tegen luchtdoelen
1x 76mm Oto Melara
2x Giat 20mm F2
MU90 torpedo's

Sensoren Thales Naval Nederland SMART-S Mk2 luchtwaarschuwingsradar
Thales LIROD Mk2 vuurleidingsradar
navigatieradar
Thales Kingklip boegsonar
Vigile 100 ESM
Scorpion ECM
Helikopter 1x Eurocopter AS565 MA helikopter



Noten
1. New Moroccan frigate sails through Sea Acceptance Trials, Thalesgroup.com, 30 oktober 2012
2. Thales press release, First operational naval VL_MICA missile integrated with TACTICOS, 27 maart 2012




Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nederlandse marineschepen
Belgische marineschepen
Marineschepen wereldwijd

Bedrijven

Damen

Heinen & Hopman

Gerelateerde artikelen
Kruisvluchtwapens

Start bouw nieuwe Exocet