Type 039/ Song klasse onderzeeboten (China)

Bookmark and Share
Laatst aangepast: 29-10-2013

De Type 039 (NAVO naam: Song) onderzeeboten zijn de eerste onderzeeboten die volledig in China zijn ontworpen en gebouwd. De boten hebben een diesel-elektrische voortstuwing met Air Independent Propulsion (AIP).

Ga direct naar specificaties (onderaan deze pagina).

Type 039 Song
Type 039 Song onderzeeboot

Ontwerp
Eerdere Chinese onderzeeboten waren voornamelijk afkomstig van Rusland. Het debuut van de Chinese marine op het vlak zelf ontworpen en gebouwde subs begon wat moeizaam. De eerste Type 039 onderzeeboot begon in 1995 aan de proefvaart, maar werd pas in 1999 operationeel. Het ontwerp kende diverse tekortkomingen die vooral te maken hadden met de prestaties van de boot onder water en het hoge geluidsniveau. Dit werd in een volgende serie (Type 039G) verholpen, maar het kon nog beter en Chinese scheepswerven begonnen in 2004 aan een nieuwe versie: Type039A. Er zijn op dit moment 13 onderzeeboten van de Song klasse gebouwd. Alleen de 320 behoort tot de oorspronkelijke Type 039, de 314 en 321 t/m 324 tot Type 039G. De andere onderzeeboten tot Type 039G1.
De drie versies verschillen van binnen, maar vooral aan de buitenkant zijn de verschillende varianten te herkennen. Zo had de eerste onderzeeboot een "getrapte" toren. De tweede variant kent een gebruikelijke toren en bij de laatste boten is de achterste vin aan de toren verdwenen.




Met de Type 039 onderzeeboten maakte China een belangrijke stap voorwaarts. De boten zijn een combinatie van Chinese en Westerse technologie. Vergeleken met eerdere boten zijn dit de opvallende verbeteringen: verbeterde hydrodynamische vorm, moderne onderzeebootschroef met zeven gewelfde bladen, betere sonar en de mogelijkheid om (als diesel-elektrische boot) kruisvluchtwapens onder water te lanceren. Daarnaast hebben de boten sonars die gebaseerd zijn op een Frans ontwerp. De moderne en stille voortstuwing (met Air Independent Propulsion) komt van Duitse diesels.

Type039 centrale
De centrale aan boord van een Type 039 onderzeeboot.

Sensoren en wapensystemen
De onderzeeboten hebben zes boegbuizen (533mm) voor torpedo's en kruisvluchtwapens tegen schepen. In de boegbuiskamer van de onderzeeboten liggen Yu-4 torpedo's. Deze wapens tegen schepen en onderzeeboten zijn van Chinese makelij en gebaseerd op Russische torpedo's. De Yu-4 heeft een maximale snelheid van 40 knopen en een bereik van 15 km. Tegen andere onderzeeboten kan het ook de Yu-6 inzetten.

Behalve torpedo's kunnen de onderzeeboten ook de YJ-82 lanceren tegen schepen. Dit is een kruisvluchtwapen van Chinese makelij, die de NAVO codenaam CSS-N-8 Saccade draagt. De YJ-82 is een modern en gevaarlijk wapen met een lage detectiekans, mede door de lage vlieghoogte in de laatste fase voor impact. Volgens deskundigen heeft één YJ-82 een trefkans van 98%.

YJ-82 of CSS-N-8 Saccade
De YJ-82 kan door onderzeeboten gelanceerd worden terwijl ze onder water varen.

Zodra het nieuwste Chinese kruisvluchtwapen tegen oppervlakteschepen, de CH-SS-NX-13, operationeel is zullen de onderzeeboten ook dit wapen kunnen lanceren.

Zoals gezegd beschikken de boten over sensoren die gebaseerd zijn op Franse sonars. Het gaat om de Chinese variant van de Franse Thomson-CSF TSM-2233 sonar in de boeg van de onderzeeboot. Deze actieve (ping) en passieve (alleen luisteren) sonar kan 4 tot 12 doelen volgen. Als flanksonar hebben de boten een versie van de Thomson-CSF TSM-2255. Deze passieve sonar kan maximaal 4 contacten volgen. De onderzeeboten zijn de eerste Chinese subs die een geintegreerd systeem hebben voor passieve elektronische oorlogsvoering: de SRW209.

Type 039
Type 039 boten

Stil genoeg
Er is veel kritiek geweest op de eerste boot uit de klasse en er zijn veel twijfels geweest over de prestaties van de boten. Ondanks dat deze veel stiller en geavanceerder zijn dan de voorganger - de Russische Romeo klasse. Dat de boten in ieder geval stil genoeg zijn om Amerikaanse vliegkampschepen en hun eskader met onderzeebootbestrijdingseenheden te verrassen bleek op 26 oktober 2006. Toen schaduwde een Song klasse onderzeebot de Amerikaanse carrier USS Kitty Hawk in de Oost Chinese Zee, zonder te worden opgemerkt. Op een afstand van bijna 10 kilometer (binnen het bereik van torpedo's en kruisvluchtwapens) kwam de Chinese onderzeeboot boven water. Pas op dat moment werd de boot ontdekt door de US Navy. Deze gebeurtenis werd openbaar toen Admiraal Gary Roughead, Commander of the US Pacific Fleet op bezoek was bij de top van de Chinese marine. De onderzeebootbestrijdings maatregelen van het eskader werden later gecontroleerd. Een woordvoerder zei later "It was not detected, and we're concerned about that, obviously."


Reportage over de recente vooruitgang van de Chinese onderzeedienst.



Specificaties

Nummer Naam In dienst
320 - 1999
314 -
321 -
322 - 2001
323 - 2001
324 - 2003
315 -
316 -
318 -
327 -
321 -
Afmetingen 74,9x8,4x5,3
Max. waterverplaatsing 2250 ton
Max. snelheid 22 knopen onder water
Bemanning 60
Voortstuwing Diesel-elektrisch (Air Independent Propulsion)
3x MTU 16V396SE84 diesels
Wapensystemen YU-4 torpedo's
YU-6 torpedo's
YJ-82 (CSS-N-8 Saccade) kruisvluchtwapens
CH-SS-NX-13 kruisvluchtwapens
Mijnen
Sensoren Actieve en passieve sonars
H/SQG-04 rangesonar
SRW209 ESM mast
Zeebeeld en navigatieradar
Bronnen: Sinodefence.com, Wikipedia.org, Globalsecurity.org, Defense.gov




Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nederlandse marineschepen
Belgische marineschepen
Marineschepen wereldwijd

Gerelateerde artikelen
Onderzeeboten

Zingend voorwaarts
Boek Chinese marine