Type 23/ Duke klasse fregatten (UK)

Bookmark and Share
Laatst aangepast: 19-04-2013

De Type 23 klasse fregatten zijn allen vernoemd naar Britse hertogen (dukes), vandaar dat zij ook de Duke klasse worden genoemd. Van de 16 oorspronkelijke schepen zijn drie fregatten (HMS Norfolk, HMS Marlborough en HMS Grafton) verkocht. Sinds 2006 varen zij in Chileense dienst.
De andere fregatten zullen vanaf 2021 worden vervangen door Type 26 fregatten.

Type 23 fregat
HMS Monmouth. (Foto: Royal Navy)

Built for the Atlantic
De Dukes zijn oorspronkelijk gebouwd en ontworpen om in de wateren tussen IJsland en Groot-BrittanniŽ in NAVO-verband te jagen op onderzeeboten van de Sovjet-Unie. Het moesten vrij kleine en eenvoudige schepen zijn die vooral met een gesleepte sonar en hun boordhelikopter de strijd aan konden gaan. De verdediging van de schepen bleef beperkt tot de verticaal gelanceerde Sea Wolf raketten tegen luchtdoelen, maar het bijzondere daarvan was dat deze raketten op een bevoorrader zou worden geplaatst die dan in oorlogstijd met de Type 23 schepen mee zou varen ter bescherming. De Falklandoorlog schudde de ontwerpers echter wakker en de kleine eenheden groeiden uit (iets dat overigens veelvuldig voorkomt) tot veelzijdige fregatten. Sea Wolf werd aan boord geplaatst en uitgebreid, en wapensystemen als het kanon en Harpoon werden toegevoegd.

Type 23 periscope
HMS Westminster moest in februari 2013 weer laten zien dat het nog op onderzeeboten kan jagen. Hier werd het virtueel tot zinken gebracht door de Noorse onderzeeboot van de Ula klasse HNoMS Utstein tijdens de opleiding voor onderzeebootcommandanten. (Foto: HNoMS Utstein)

De Type 23 fregatten werden in dezelfde periode ontworpen als de M-fregatten en in de basis zijn veel dezelfde keuzes gemaakt.

Diverse primeurs voor de Royal Navy zagen in het Type 23-ontwerp het levenslicht (die tegelijkertijd ook bij de Nederlandse marine middels de M-fregatten werden geÔntroduceerd). Zo waren deze schepen de eerste met een verticale lanceerinrichting en kregen ze de eerste stealth eigenschappen door de verticale wanden van schoorstenen en de hangar met 7 graden te kantelen.



Echter, toen het eerste schip, HMS Norfolk, in 1990 in dienst werd gesteld, was het Warschaupact feitelijk ingestort en werden de schepen vooral ingezet in een heel andere omgeving. Toen bleek dat het maar goed was dat de ontwerpers zich niet hadden blindgestaard op de Russische onderzeeboten op de Atlantische Oceaan. Toch bleken de hogere temperaturen en ondiepere wateren niet in het voordeel te zijn van de fregatten; een van de wijzigingen die later volgden had betrekking op een verbeterde sonar die hier beter mee uit de weg kon.
De Type 23 fregatten blijken uitstekende onderzeebootbestrijdingsfregatten te zijn, waar aan boord van Hr.Ms. Bruinvis met veel respect over werd gesproken.

Wapensystemen en sensoren
Nagenoeg alle wapensystemen van de Type 23 fregatten zijn vlak voor de brug geplaatst op, zoals dat heet, "de bak" ofwel de voorkant van de fregatten. Voorop staat het 4.5 inch Mark 8 kanon, voorzien van een stealth behuizing. Dit is het standaardkanon voor Britse marineschepen en kan ingezet worden tegen zeedoelen, doelen op land en luchtdoelen. In de laatst genoemde modus wordt het kanon niet geholpen door de vuursnelheid, want die ligt met 25 schoten per minuut vrij laag. Om veilig te zijn voor het kanon moet je op minstens 24 kilometer afstand staan.

In een echte bak, vlak achter het kanon zijn de 32 ronde canisters te zien waar de VL Sea Wolf raketten klaar staan voor een verticale lancering. In tegenstelling tot bijvoorbeeld het veelgebruikte Amerikaanse Mk 41 Vertical Launch System, is de Britse versie niet flexibel. Hier kunnen alleen Sea Wolf raketten in. De Sea Wolfs zijn bedoeld als bescherming tegen luchtdoelen en hebben een maximaal bereik van 13 kilometer.

Sea Wolf
Een Sea Wolf vertrekt. (Foto: Royal Navy)

Direct achter de Sea Wolf bak, staan maximaal acht Harpoon kruisvluchtwapens die ingezet kunnen worden tegen oppervlakte schepen.

De drie belangrijkste wapensystemen van het schip, worden aangevuld met twee 30mm DS30M Mark 2 automatische snelvuurkanons. Deze systemen vervangen de oude 30mm's die handmatig werden bediend door een persoon in een zitje achterop het wapen.
Het is de vraag of dit wapen een volwaardig CIWS is dat altijd heeft ontbroken op deze fregatten, maar het is in ieder geval een duidelijke verbetering.

Tegen onderzeeboten hebben de schepen vier torpedobuizen voor Stingray ASW torpedo's. Het belangrijkste wapen tegen onderzeeboten staat echter op het helidek: de Merlin HM1 helikopter.

Type 23 harpoon
HMS Iron Duke lanceert een Harpoon missile. (Foto: Royal Navy)

In de loop der jaren zijn de systemen geactualiseerd, dat geldt voor de wapensystemen, maar ook voor de sensoren. Zo hebben acht schepen een nieuwe sonar gekregen. De Ultra Electronics Type 2031Z is vervangen door de Type 2087 actieve sonar. Daarnaast worden de schepen voorzien van de BAE Systems Insyte Artisan 3D Radar, die de oorspronkelijke luchtwaarschuwingsradar moet vervangen.

Type 23 kanon
Een Type 23 fregat vuurt met het kanon. (Foto: Wikipedia/ Royal Navy)



Foto's en films


Film (uit de jaren '90) van de Royal Navy over Type 23 fregatten.

Type 23 periscope
HMS Richmond tijdens de opleiding voor onderzeebootcommandanten in februari 2013. Het fregat is gespot door Hr.Ms. Bruinvis. (Foto: Hr.Ms. Bruinvis)

HMS St. Albans Amsterdam
De Merlin helikopter van HMS St. Albans op het helidek, tijdens het havenbezoek van het fregat in maart 2013 aan Amsterdam. (Foto: Marineschepen.nl)

Type 23 Westminster

Type 23 Richmond


HMS Westminster als de fictieve HMS Chester in de James Bond film Tomorrow Never Dies.

Nummer Naam In dienst Uit dienst
F230 Norfolk 1990 2005 (Chili)
F231 Argyll 1991
F229 Lancaster 1992
F233 Marlborough 1991 2005 (Chili)
F234 Iron Duke 1993
F235 Monmouth 1993
F236 Montrose 1994
F237 Westminster 1994
F238 Northumberland 1995
F239 Richmond 1995
F82 Somerset 1996
F80 Grafton 1997 2006 (Chili)
F81 Sutherland 1997
F78 Kent 2000
F79 Portland 2001
F83 St. Albans 2002
Afmetingen 133x16,1x5,5
Max. waterverplaatsing 4900 ton
Max. snelheid 28 knopen
Bemanning 185
Voortstuwing CODLAG (Combined Diesel and Gas)
2 x Rolls Royce Spey gas boost
4 x GEC-Alsthom Paxman Valenta diesels
2 x GEC motors electric
Wapensystemen MBDA Sea Wolf GWS.26 Vertical Launch (VL) (32 raketten)
Boeing RGM-84C HARPOON Block 1c
Vickers 114mm (4,5inch)/ 55 Mk8 kanon
2 x 30mm DS30M Mark 2 Automated Small Calibre Gun
Stingray ASW torpedo's
Sensoren BAE Systems Type 996 3-D air/ surface search
Kelvin Hughes Radar Type 1007 en Racal Decca Type 1008 navigatie radars
2x Type 911 vuurleiding voor Sea Wolf
Sperry Sea Archer 30 optronic surveillance / director
Thales Underwater Systems Type 2050 actieve sonar Ultra Electronics Type 2031Z gesleepte sonar of Type 2087 gesleepte sonar

Helikopter MK 8 Lynx of Merlin HM1





Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nederlandse marineschepen
Belgische marineschepen
Marineschepen wereldwijd

Gerelateerde artikelen
Vloot naar LibiŽ
Bezuinigingen Royal Navy
Plug and fight
Type 23 op Marinedagen
HMS Argyll in Amsterdam
HMS Montrose helpt onderzeeboot
Kustbeschietingen Irak