Virginia klasse onderzeeboten (VS)

Bookmark and Share
Laatst aangepast: 31-10-2013

De Virginia klasse onderzeeboten is een klasse van dertig nucleaire boten ontworpen voor diepe oceanen en kustwateren. De boten vervangen de 62 onderzeeboten van de Los Angeles klasse. Zij zijn bovendien een "goedkoop" alternatief voor de duurdere en grotere Seawolf klasse. De Seawolf onderzeeboten werden ontworpen tijdens de Koude Oorlog en voor deze boten werd op technologisch gebied alles uit de kast gehaald; dit leverde echter een serie boten op van 2 miljard dollar per stuk. Na de bouw van drie Seawolfs is het project gestopt. De Virginia klasse is later ontworpen en moet goedkoper worden. Deze onderzeeboten moeten gemiddeld 1,8 miljard per stuk worden.

Virginia
USS Minnesota tijdens de proefvaart. (Foto: US Navy)

In 1999 werd begonnen aan de bouw van de eerste sub van de klasse: USS Virginia (SSN 774). Deze boot werd in 2004 in dienst gesteld. De laatste boot van de klasse (SSN 791) zal na 2019 in dienst komen. De boten worden gebouwd door meerdere scheepswerven. De eerste twaalf worden gebouwd door General Dynamics Electric Boat en Northrop Grumman Newport News. Naar verluidt is het prijskaartje van de eerste boten hoger dan verwacht doordat de Amerikaanse regering de scheepswerven financieel moest steunen.



Taken
In tegenstelling tot de andere onderzeeboten van de Amerikaanse marine (SSBN en SSGN), hebben de SSN's een heel breed takenpakket. Volgens de US Navy hebben zij de volgende taken:
- uitvoeren van geheime operaties om inlichtingen te verzamelen, te surveilleren en te verkennen
- afleveren en oppikken van Special Forces (al wordt dit vooral uitgevoerd door SSGN's)
- aanvallen vanaf zee met Tomahawk cruise missiles (vooral een taak van de SSGN's)
- mijnen leggen
- onderzeebootbestrijding
- uitschakelen van oppervlakte schepen

Net als bij de Nederlandse onderzeeboten, zijn vooral het vergaren van inlichtingen en de geheime operaties met Special Forces (mariniers of Navy SEAL's) op dit moment het belangrijkst. Lees in de special over onderzeeboten meer over hun taken.

Stil, stiller, stilst
De onderzeeboten van de Virginia klasse zijn zeer geavanceerd en bevatten meerdere nieuwigheden. Voor onderzeeboten is het belangrijk dat zij zo min mogelijk geluid maken. Sinds de eerste onderzeeboten zijn ontwerpers steeds bezig om onderzeeboten stiller en stiller te maken. En met succes. Ook nucleaire onderzeeboten zijn de laatste decennia steeds stiller geworden. De onderzeeboten van de Virginia klasse zijn volgens de ontwerpers net zo stil als de Seawolf klasse boten en stiller dan de boten van de Russische Akula klasse.

Net als andere nucleaire onderzeeboten van de huidige generatie, zijn de onderzeeboten van de Virginia klasse voorzien van een relatief nieuw systeem: pump jet voortstuwing, in plaats van een gewone schroef. Hiermee kunnen zij sneller varen zonder dat zij veel geluid maken. Een onderzeeboot met een schroef heeft vanaf bepaalde snelheden last van cavitatie (bellen die imploderen); en dat maakt veel lawaai. Met pump jet voortstuwing kan een onderzeeboot harder varen zonder lawaai te maken. Zeker voor grote nucleaire onderzeeboten is dat erg handig; pump jet systemen zijn namelijk zwaar en groot. Dieselelektrische onderzeeboten zijn kleiner en varen langzamer, dus gebruiken deze techniek niet.

Ook de elektromagnetische uitstraling van de onderzeeboot zal worden gemonitord en gereduceerd. Dit kan dankzij een nieuw software pakket, dat voor het eerst geïnstalleerd zal worden aan boord van de USS California en daarna op alle eerdere onderzeeboten van de klasse.
De onderzeeboten zijn modulair opgebouwd. Ook in de boten zijn verschillende ruimtes feitelijk geisoleerd opgezet van de rest om schokken en geluid beter te kunnen absorberen. Ook de buitenkant van de boten zijn gemaakt om geluiden te absorberen. Dat alles om zo stil mogelijk te zijn.

Virginia
Op deze foto van USS New Mexico zijn de twee photonic masten van Kollmorgen goed te zien. De mast rechts op de foto toont de sensoren: de kegelvorm op de kop zelf behuist antennes (voor o.a. detectie van radarsignalen, communicatie, GPS), achter de ronde lens en de bovenste rechthoekige lens bevinden zich de EMCCD HD kleuren camera en zwart-wit camera met rangefinder, daaronder de infrarood camera. (Foto: US Navy)

Sensoren
Net als alle andere onderzeeboten hebben de Virginia's zowel een actieve als een passieve sonar. Met een actieve sonar wordt een "ping" uitgezonden; dat geluid weerkaatst tegen objecten onder water en de sonar hoort dan waar het object zich bevindt. De actieve sonar wordt door onderzeeboten echter zelden gebruikt, want andere eenheden horen deze ping natuurlijk ook. De passieve sonar (alleen luisteren) is daarom het belangrijkst en werkt bovendien veel beter. Op de Virginia's is de Northrop Grumman Electronic Systems lightweight, wide-aperture array sonar geplaatst. Deze sonar maakt geen gebruik van traditinele keramische hydrofoons, maar van fiber optische antennes. De sensoren van de passieve sonar zijn aan beide zijkanten geplaatst en de actieve onder de kiel en in de staart. Daarnaast hebben de onderzeeboten een gesleepte sonar. Bij een gesleepte sonar hebben de hydrofoons geen last van het geluid van de onderzeeboot.



Na de sonar zijn de periscopen de belangrijkste sensoren. Het traditonele beeld van de commandant die door de periscoop tuurt zien we op deze boten niet meer terug. De periscopen zijn vervangen door twee AN/BVS-1 Photonics Masten van Kollmorgen. Bij andere onderzeeboten is de periscoop een enorm lange mast met prisma's en lenzen. De mast gaat vanuit de centrale via een gat in de waterdichte huid naar buiten. De nieuwe masten zijn korter en gaan niet meer door de binnenste huid van het schip, alleen de kabels van de masten gaan naar binnen. Want de nieuwe mast van Kollmorgen zitten camera's die het beeld van buiten op beeldschermen tonen. De beeldschermen zitten in werkstations in een nieuwe commando centrale. Deze hoeft niet meer boven in het schip te zitten, maar kan lager op het ruimere tweede dek. De beelden worden gepresenteerd op drie werkstations, waarvan één voor de commandant. De masten kunnen bediend worden vanaf de stations met een trackball en joystick. In de masten zitten drie camera's: een HD kleuren camera, een zwart-wit camera en een infraroodcamera.
Een laatste voordeel van de nieuwe masten is dat de toren van de onderzeeboot niet meer precies boven de centrale hoeft te zitten. De toren van de Virginia's is daarom verder naar voren geplaatst, hetgeen beter is voor de hydrodynamische prestaties onder water.

Virginia
USS California tijdens de proefvaart in 2011. (Foto: US Navy)

Mini onderzeeboten
De onderzeeboten kunnen verschillende mini onderzeeboten meenemen. Via de torpedobuizen of via speciale kamers kunnen deze bootjes naar buiten. Zo hebben ze undersea unmanned vehicles (UUV's) om mijnen op te sporen, maar ook Northrop Grumman's Oceanic and Naval Systems advanced SEAL delivery system (ASDS). Hiermee kunnen Special Forces ongemerkt de onderzeeboot verlaten.

Virginia
De Minnesota in aanbouw. (Foto: US Navy)

Virginia klasse
De commando centrale van de Virginia is groot en geavanceerd en heeft geen periscoop in het midden.

Virginia klasse
De onderzeeboten zijn modulair opgebouwd.


Documentaire over de Virginia klasse


Nummer Naam In dienst
SSN 774 Virginia 2004
SSN 775 Texas 2006
SSN 776 Hawaii 2007
SSN 777 North Carolina 2008
SSN 778 New Hampshire 2008
SSN 779 New Mexico 2010
SSN 780 Missouri 2011
SSN 781 California 2013
SSN 782 Mississippi 2013
SSN 783 Minnesota 2014
SSN 784 North Dakota 2014
SSN 785 John Warner 2015
SSN 786 Illinois ?
SSN 787 Washington ?
SSN 788 Colorado ?
SSN 789 Indiana ?
SSN 790 South Dakota ?
SSN 791 Delaware ?
Afmetingen 114,9 x 10,4
Max. waterverplaatsing 7800 ton (onder water)
Max. snelheid Onder water 25+ knopen
Bemanning 134
Voortstuwing Nucleair
Wapensystemen Tomahawk SLCM
Sub Harpoon
MK 48 ADCAP torpedo
Mk 60 CAPTOR
Sensoren 2x Kollmorgen AN/BVS-1 photonic mast
Northrop Grumman Electronic Systems lightweight wide-aperture array (LWWAA)
Lockheed Martin TB 16 towed array
Lockheed Martin TB-29A thinline towed array
Boeing LMRS long-term mine reconnaissance system
BPS-16(v)4 I-band navigatie radar




Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nederlandse marineschepen
Belgische marineschepen
Marineschepen wereldwijd

Gerelateerde artikelen
Astute klasse
Onderzeeboten

Nieuw: USS Mexico
Bouw bereikt mijlpaal