Marineschepen.nl
 
   
 

De vijf grootste vliegkampschepen-klassen ter wereld




Een vliegkampschip is niet zomaar een groot schip met vliegtuigen. Het vliegdekschip is een symbool van prestige en macht voor marines over de hele wereld. Deze 'nieuwe slagschepen' zijn een van de grootste troeven van landen geweest. Sinds de eerste carriers hebben deze schepen een enorm verschil gemaakt. Nederland heeft in het verleden tijdens en tot 23 jaar na de Tweede Wereldoorlog ook vliegkampschepen gehad, dat kan de marine tegenwoordig niet meer betalen en zou geld moeten lenen om een dergelijk schip te kunnen onderhouden (laat staan aanschaffen).

Gerald R Ford
USS Gerald R. Ford, de eerste carrier van de gelijknamige klasse. (Foto: Amerikaanse marine).



Gerald R. Fordklasse
De titel van 's werelds grootste vliegdekschip behoort toe aan de nieuwste vliegkampschepen van de Amerikaanse marine, de Gerald R. Fordklasse. De eerste carrier in deze klasse, USS Gerald R. Ford, werd in mei 2017 in gebruik genomen en de negen resterende schepen van deze klasse zullen in dienst komen, tot de laatste rond 2058 in gebruik wordt genomen. USS Gerald R Ford, die naar verwachting in 2024 volledig operationeel zal zijn, heeft een waterverplaatsing van 100.000 ton en een 78 meter breed vliegdek met een elektromagnetisch lanceersysteem voor vliegtuigen en een geavanceerd arreteersysteem. USS Gerald R. Ford kan meer dan 75 vliegtuigen vervoeren en biedt plaats aan in totaal 4.539 personen (bemanning en vliegploeg).

m-fregat met vliegkampschip
Het Nederlandse M-fregat Hr.Ms. Van Galen escorteerde een aantal jaar geleden een Amerikaanse aircraft carrier door de Straat van Hormuz. Onderweg kon het M-fregat dichterbij komen om te tanken. Dan is pas echt te zien hoe reusachtig deze schepen zijn.

Nimitzklasse
De tien Nimitzklasse vliegdekschepen van de Amerikaanse marine zijn de op één na grootste vliegdekschepen ter wereld. Ze zijn zeker een van de beste van de carriers en pronken met alle kenmerken die dergelijke kapitale schepen nodig hebben. Vernoemd naar de Tweede Wereldoorlog US Pacific Fleet commandant Fleet Admiral Chester W. Nimitz, werd USS Nimitz als eerste gelanceerd in mei 1975 en de tiende en laatste van de klasse, USS George HW Bush werd in januari 2009 in gebruik genomen. Met een volledige lading hebben deze carriers een waterverplaatsing ruim 97.000 ton. De schepen zijn 332,8 meter lang en kunnen ze opereren met meer dan 60 vliegtuigen. De grootste van de tien is USS Carl Vinson.

Type 003
Het nieuwste vliegkampschip van China hoort ook zeker in dit rijtje thuis. De Type 003, zoals het schip nog heet is in aanbouw en komt van de drie Chinese carriers het dichtst in de buurt van de Amerikaanse supercarriers. De Type 003 is dan weliswaar conventioneel voortgestuwd, in tegenstelling tot de nucleair voortgestuwde Amerikaanse vliegkampschepen, de derde Chinese carrier gaat gebruik maken van een elektromagnetische katapult en bijbehorende remkabels (CATOBAR). Met een waterverplaatsing tussen de 85.000 en 100.000 doet deze 320-meter lange Type 003 niet onder voor een Gerald R Ford- of Nimitzklasse. Een hele prestatie voor een land dat tot enkele jaren terug nog geen carrier had en de kunst moest afkijken van Rusland. De Type 003 wordt naar verwachting in 2022 in dienst gesteld.

HMS Queen Elizabeth
HMS Queen Elizabeth voor anker in Schotse wateren. (Still uit: video met drone-beelden van HMS Queen Elizabeth)

Queen Elizabethklasse
De grootste vliegdekschepen van de Britse Royal Navy behoren ook tot de groten der zeeën. De vliegdekschepen van de Queen Elizabethklasse zijn de grootste oorlogsschepen ooit gebouwd voor de Britse marine. Maar ondanks de waterverplaatsing van 65.000 ton, zijn deze schepen een stuk beperkter in gebruik doordat zij niet alleen conventionele voortstuwing gebruiken, maar ook geen katapult hebben. De STOVL-vliegtuigen kunnen daardoor maar een beperkte hoeveelheid wapens meenemen. Van de twee Queen Elizabethklasse vliegdekschepen van de Royal Navy werd HMS Queen Elizabeth in december 2017 in gebruik genomen, terwijl HMS Prince of Wales in december 2017 in gebruik werd genomen in 2020. De QE voer in 2021, met Zr.Ms. Evertsen naar Japan en de Zuid-Chinese Zee.



Admiral Kuznetsov
Het Russische vliegdekschip van de Kuznetsov-klasse is sinds de indienststelling in 1991 een van de opvallendste vliegdekschepen. De 305 meter lange carrier Admiral Kuznetsov is momenteel dienst het vlaggenschip van de Russische marine, maar is vooral een molensteen om de nek van het Kremlin. Het schip heeft een volledige waterverplaatsing van 58.500 ton. Met zijn veelzijdige capaciteit heeft dit zwaarbewapende schip het potentieel om als vliegdekschip te dienen, naast het feit dat het is doorspekt met wapens die het dodelijk genoeg maken. Met zijn 14.700 m² grote hangar is het vliegdekschip in staat Su-33, MiG-29K en Su-25UTG/UBP STOVL-jagers en Ka-27S, Ka-27LD32 en Ka-27PLO-helikopters te huisvesten.

Kuznetsov en HMS Dragon
De Kuznetsov wordt gevolgd door de Britse Type 45 destroyer HMS Dragon in 2014. (Foto: Britse marine)

Ware het niet dat het schip al lange tijd tegen de kant ligt. De Kuznetsov keerde in februari 2017 terug van een missie voor de kust van Syrië, waarna het schip in onderhoud ging en gemoderniseerd werd. Een reeks bijna-rampen gebeurde. Eerst zonk het grootste Russische droogdok in oktober 2018 en viel daardoor een hijskraan op de carrier. Het droogdok was het enige dok in Rusland dat de Kuznetsov kon herbergen en een nieuwe moest gebouwd worden. Pas in juni 2022 kan de Kuznetsov in het nieuwe droogdok. Mogelijk dat de vette zwarte rookwolken van de oude stoomboot in 2023 weer boven Severodvinsk te bewonderen zijn, maar een langere vertraging is waarschijnlijk. De vraag is of de Kuznetsov ooit weer gaat varen.





Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
De zee en haar betekenis
Taken van de marine
Korps Mariniers
Mijnendienst
Onderzeeboten
Dienst der Hydrografie

Marine uniformen
Rangen en standen

Gerelateerde artikelen