Marineschepen.nl
 
   
 

Onderzeeboot Zr.Ms. Walrus in foto's


Door: Jaime Karremann
Laatst aangepast: 19-04-2016


Vorige week verscheen op Marineschepen.nl het verslag van een weekend aan boord van Zr.Ms. Walrus in Schotse wateren met een aantal foto's. Nu nog veel meer foto's! Een uniek inkijkje in het leven aan boord van een onderzeeboot.

Alle foto's zijn gemaakt door Jaime Karremann. Op alle fotos rust auteursrecht. Overnemen/ kopiren van deze foto's mag alleen na schriftelijke toestemming van Marineschepen.nl.


walrus
1. Zr.Ms. Walrus aan de oppervlakte in de Firth of Clyde. Rechts een klein stukje van Isle of Arran en in het midden een piepklein wit stipje: Zr.Ms. Tromp.





walrus
2. Om te kunnen overstappen werden de twee schepen aan elkaar vastgeknoopt.

walrus
3. Oorspronkelijk werd de Walrusklasse niet gebouwd met deze unieke vorm, de "toekan", aan het sail. Deze werd er later op gezet om de uitlaatgassen tijdens het snuiveren (varen op diesels onder water) te spreiden.



Lees ook: Het verslag van het bezoek aan Zr.Ms. Walrus.



Ammerlaan
4. Groepsoudste Onderzeedienst KTZ Hugo Ammerlaan wacht nog even op zijn gasten voor hij instapt.

periscoop
5. En van de duty captains kijkt door de periscoop van Zr.Ms. Walrus. Rechts Teacher KLTZ Willem-Jan Rouwhorst.

walrus
6. En van de officieren belast met de navigatie geeft een update.

ABC-toetsenbord
7. De moderne mens moet toch aan dit ABC-toetsenbord wennen. De oorspronkelijke computers van de Nederlandse onderzeeboten stammen uit halverwege jaren '80 en dus ook de toetsenborden. Op dit moment wordt de commandocentrale gemoderniseerd en dan kan dit stukje hardware naar het museum.

machinekamer
8. De Walrusklasse onderzeeboten hebben 3 diesels en onderhoud is een vettig werkje.

onderhoud diesels
9.

vette lap
10.

stuur onderzeeboot
11. Een onderzeeboot wordt gestuurd als waren het een vliegtuig. Hier is te zien dat de roerganger, een matroos, n stuurtje heeft. Hij kan zowel draaien als het stuur van zich afduwen en naar zich toe trekken. De stuurautomaat en de bijbehorende X-roeren waren ten tijde van de introductie van de Walrusklasse wereldwijd baanbrekend.

longroom
12. De longroom, het verblijf van de officieren.

oudste officier
13. De oudste officier in zijn hut.

Cafetaria
14. Het Cafetaria. Hier eten de matrozen en korporaals. Plaatsnemen vergt soms enig klimwerk.

walrus
15.

walrus
16. De Australische duty captain manoeuvreert de boot voorzichtig door een geul. Rechts commandant LTZ1 Berend van de Kraats.

walrus
17. De sonaroperators worden bijgestaan door de Amerikaanse duty captain LCDR Mike Kessler (midden).

walrus
18. En van de Australische studenten overlegt met de Teacher.

walrus
19.

walrus
20. Sinds 1995 stuurt Australi studenten voor de commandantenopleiding naar Nederland. Als zij het Nederlandse diploma op zak hebben krijgen zij het commando over n van de zes Collinsklasse onderzeeboten.

walrus
21. De Amerikaanse student in overleg met twee officieren van de Walrus over zijn voorbereidingen in de kaart.

walrus
22. Voor Amerikaanse officieren geldt de Nederlandse opleiding als voorbereiding voor de functie van executive officer, de tweede man op een onderzeeboot. Om commandant te worden moeten zij de eigen opleiding (voor nucleaire onderzeeboten) volgen.

dammen
23. Een momentopname van de damcompetitie aan boord van de Walrus.

walrus
24.

kaart
25. De studenten bereiden tot diep in de nacht hun werk in de kaart voor.

walrus
26. De commandocentrale is 's nachts verduisterd.

lichtjes
27.

walrus
27.

kombuis
28. De kombuis telt af: nog 488 uur voor de boot weer in Den Helder aankomt.

MK-48 torpedo
29. De MK-48 torpedo is groen en bovendien het zwaarste wapen van de Nederlandse krijgsmacht. Het wapen is draadgeleid en kan daardoor (op grote afstand) precies tot onder het doel gestuurd worden. Deze torpedo's worden eveneens gemoderniseerd.

boegbuiskamer
31. 's Ochtens om 0530 uur. De Tromp zal een gesimuleerde torpedo voor z'n kiezen krijgen: een waterschot. Gelukkig had men mij en collega-opstapper Maarten Bleumers van Radio 1 een paar minuten vooraf ingeseind. De boegbuiskamer was voor die nacht namelijk ook ons slaapverblijf, en op zondagochtend wakker geschoten worden is niet ideaal. Wel zo vriendelijk dus!

boegbuiskamer onderzeeer
32. Hurry up and wait.

walrus
34. Weer boven water.

clyde onderzeeboot
35. De onderzeeboot was op onze aankomst na een week lang onder water geweest, dus mocht de bemanning even naar buiten voor wat zonlicht en frisse lucht.

brug onderzeeboot
33. Maar bellen en roken is dan wel het belangrijkste!

tromp
36. Zr.Ms. Tromp in de verte.

walrus
39.

uitkijk
40. Aan de horizon kwam nog een flottielje mijnenjagers voorbij.

tromp
41. Zr.Ms. Tromp met het ruige Schotse landschap van het eiland Bute op de achtergrond.





comments powered by Disqus




Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Dossiers

Gerelateerde artikelen
Walrusklasse onderzeeboten
NLSMCC 2016
NLSMCC 2013