Marineschepen.nl

Recensie: The Wolf's Call

Door: Jaime Karremann
Laatst aangepast: 24-07-2019

Sinds gisteren is de Franse onderzeebootfilm The Wolf's Call (Le Chant du Loup) in de Nederlandse bioscopen te zien. Het is alweer de derde onderzeebootfilm in een jaar tijd, maar wie vreest voor een gezapige herhaling van zetten zal verrast worden. The Wolf's Call is een uiterst vermakelijke film, die toch echt anders is dan de Amerikaanse en Duitse onderzeebootfilms die we tot nu toe hebben gezien, en zelfs tot een van de betere films in het genre behoort.

The Wolf's Call
FS l'Effroyable, de fictieve onderzeeboot van de Le Triomphantklasse. (Bron: Splendid Film)

Aan boord van de Franse nucleaire onderzeeboot FS Titane (een fictieve boot van de bestaande Rubisklasse) werkt Chanteraide (gespeeld door François Civil), een sonaroperator met 'gouden oortjes'. Tijdens een geheime operatie met Special Forces voor de kust van Syrië maakt hij een fout die hem zwaar wordt aangerekend. De fout laat Chanteraide maar niet los en probeert zelfstandig achter de oorzaak te komen.

Is er een prijs voor Nederlandse ondertiteling?
De film is boeiend, verrassend en verfrissend. Voor een belangrijk deel is dat te danken aan de uitstekende cast van de film, die geregisseerd werd door debutant Antonin Baudry. Omar Sy (bekend van Intouchables) speelt de oudste officier van de Titane, de Duitse Paula Beer speelt een betrekkelijk kleine maar prima rol als Française. De vrij onbekende François Civil speelt heel overtuigend de rol van sonaroperator Chanteraide.

Iedereen die ook maar een beetje geïnteresseerd is in onderzeeboten, kan rekenen op geweldige onderzeebootbeelden. Het eerste beeld van een onderzeeboot in de film is al prachtig (en typerend voor de Middellandse Zee). En zo volgen er meer uitstekende onderwatershots van onderzeeboten. Wat mogelijk nog meer op prijs gesteld zal worden, zijn de beelden van het binnenste van de onderzeeboten. De weergave van de commandocentrales van de onderzeeboten, de procedures, de sfeer, de kleding en de onderlinge verhoudingen zijn realistisch. Zelfs wat er op de beeldschermen verschijnt, komt dicht bij de werkelijkheid.

Het hoge realiteitsgehalte in de film is te danken aan de samenwerking met de Franse marine. Daardoor zijn de bovenwaterbeelden van onderzeeboten (en het bioscoopfilmdebuut van de NH90 heikopter!), echt gefilmde beelden. Voor de film hebben de makers bovendien veel gebruik kunnen maken van Franse onderzeebootmannen. Zo heeft de huidige commandant van de Franse onderzeeboot met ballistische raketten (SSBN) FS Le Triomphant advies gegeven en de cast intensief kunnen begeleiden.

Hoeveel moeite de filmmakers ook hebben gedaan, ze hebben geen of nauwelijks invloed op de ondertiteling. En een slechte ondertiteling, zeker voor deze film in landen waar niet veel Frans wordt gesproken, kan het kijkgenot verpesten. Voor The Wolf's Call is de hulp ingeroepen van oud-onderzeebootmannen. Het resultaat is een voortreffelijke ondertiteling. Als er een prijs is voor ondertitels, dan verdienen deze Nederlandse subtitles de hoofdprijs. Niet alleen omdat de ondertiteling zelf zo goed is, ook omdat de opdrachtgevers het hebben aangedurfd. De ondertitels gaan soms namelijk erg ver, doordat termen gebruikt worden die de gemiddelde kijker op zich niet zal kennen. Dat gebeurt in de film immers ook, en wat er bedoeld wordt, moet dan in de context wel duidelijk worden. Denk dan aan de stand van de duikroeren 'vol voor rijzen' en de Engelstalige afkorting van onderwatertelefoon 'UWT'.

Het geluid in de film speelt ook een belangrijke rol en het verdient daarom aanbeveling om de film in de bioscoop te kijken, of in ieder geval te zorgen dat het geluid tot z'n recht komt.

The Wolf's Call
Sonaroperator Chanteraide (François Civil) en oudste officier d'Orsi (Omar Sy) achter hem in de commandocentrale van FS Titane. De stuurboordzijde van de centrale is niet exact die van een Franse Rubisklasse, maar wel heel geloofwaardig gebouwd. (Bron: Splendid Film)

Fictie
Is het dan een documentaire? Zeker niet. De film is spannend en kent meerdere verrassingen. Het verhaal is onderhoudend en zit goed in elkaar.

The Wolf's Call is hoe dan ook fictie en kent, ondanks het hoge realiteitsgehalte, talloze niet realistische elementen. Soms om het verhaal aan te kleden. In de openingsscene is te zien hoe de bemanning van de Titane in de commandocentrale danst op de muziek uit een vissersbootje boven water. Dat is natuurlijk niet op die manier te horen in een onderzeeboot, maar moet de kijker duidelijk maken hoe gevoelig onderzeeboten zijn voor geluid. Er zijn ook fouten gemaakt, zo worden beelden getoond van een totaal ander wapen dan wordt beschreven. In het begin van de film is een nieuw Littoral Combat Ship te zien (in dienst van de VS), maar dat wordt geclassificeerd als een Iraanse variant van de Udaloyklasse (Sovjetdestroyers uit de jaren '80).

Frankrijk
Wie Franse onderzeeboten zegt, zegt de Franse overheid dus de Franse marine, Naval Group en Thales. Franse media schrijven dat de Franse marine heeft meegewerkt omdat de werving achterloopt. Toch is de film in geen enkel opzicht een reclamefilm. Niet voor werving, maar ook niet voor de verkoop van onderzeeboten in Nederland of andere landen. Daar loopt het in de film toch te veel voor uit de hand. Hooguit wordt onderzeebootpersoneel lekker gemaakt met de mooie presentatie op de beeldschermen van de commandocentrales. Maar zij weten ook dat wat voor films geldt, geldt voor wat er op computerschermen gebeurt in films helemaal: daar kan alles.

Kijken
The Wolf's Call is na de matige Hollywood-onderzeebootfilm Hunter Killers (2018) en de rampen-onderzeebootfilm Kursk (2018) een hele fijne toevoeging aan het genre. Na films over Amerikaanse, Russische en een serie over Duitse onderzeeboten, is het prettig om een Franse film te zien. Maar los daarvan is The Wolf's Call een uitstekende onderzeebootfilm en verovert een positie tussen de beste onderzeebootfilms.

En voor wie toch graag een Duitse onderzeeboot op het witte doek wil zien: wees gerust, die zit er ook in. Moet je wel een beetje opletten.

Winactie!
Marineschepen.nl geeft drie keer twee bioscoopkaarten weg voor The Wolf's Call. Wil je kans maken op een prijs, mail het antwoord (met als onderwerp 'prijsvraag') op de volgende vraag: wat is de Franse afkorting van een nucleaire onderzeeboot met ballistische raketten? Stuur de mail voor maandag 29 juli 0900 uur naar