Marineschepen.nl
 
   
 

Nieuwe fregatten krijgen drones voor onderzeebootbestrijding


Door: Tobias Kappelle
Bericht geplaatst: 15-04-2024 | Laatst aangepast: 15-04-2024


Dutch Naval Design en Defensie hebben een contract getekend voor de ontwikkeling van nieuwe onbemande vaartuigen voor de marine. De Unmanned Surface Vessels (USV) moeten over vier jaar klaar zijn en worden ingezet vanaf de nieuwe ASW-fregatten, die in 2030 opgeleverd worden. Vooral op het gebied van onderzeebootbestrijding zijn de USVís een flinke stap voorwaarts.

USV
USV voor het ASW-fregat, niet te verwarren met de MICAN-schepen die voor onder andere de Luchtverdedigings- en Commandofregatten als lanceerplatform zullen dienen. Die schepen zijn zo'n 60 meter lang en kunnen niet aan boord worden genomen. (Beeld: Defensie)

Het contract tussen Defensie en Dutch Naval Design werd op 10 april ondertekend, zo maakte Defensie bekend via de website. Dutch Naval Design is een samenwerking tussen de Nederlandse marine-industrie en COMMIT, vroeger bekend onder de naam DMO.



Het idee achter de samenwerking, die in 2021 gestart is, is dat er veel kennis is in Nederland, maar dat deze te veel versnipperd was. Door de krachten te bundelen moet onder meer de marine gaan profiteren. Bij Dutch Naval Design zijn onder meer MARIN, Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR), TU Delft, TNO, NIDV en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat betrokken.



Nieuwe vorm van onderzeebootbestrijding
De nieuwe USVís worden twaalf meter lang en gaan een belangrijke rol spelen op het gebied van onderzeebootbestrijding. De vaartuigen zijn geschikt voor lange operaties en nemen de taken van de helikopter deels over. Door middel van de sonar van het USV kunnen zij uitstekend langdurig zoeken naar onderzeeboten op afstand van het moederschip.

Volgens kapitein ter zee Olaf Binnenhei, hoofd van de fdeling Maritieme Systemen, is het belang van het contract niet te onderschatten. "Het vertegenwoordigt een significante vooruitgang voor de Nederlandse en internationale maritieme veiligheid. Door onze krachten te bundelen, zetten we een grote stap voorwaarts in de bescherming van onze wateren met behulp van de nieuwste technologieŽn", tekende Defensie.nl op.

ASWF
Illustratie van het ASW-fregat. (Beeld: Defensie)

ASW-fregatten
De USVís komen uiteindelijk terecht op de nieuwe ASW-fregatten. Al bij de eerste ontwerpen van deze schepen was ruimte ingepland voor USVís. De ontwikkeling daarvan komt dus niet uit de lucht vallen. Wel was er een tijd onzekerheid toen de fregatten ingekort zouden worden. In mei 2022 werd echter duidelijk dat het ontwerp van de fregatten voor Nederland en BelgiŽ vergroot zou worden.

Nederland kiest er dus voor om zelf USVís te ontwikkelen, terwijl het ook mogelijk was geweest om deze rechtstreeks bij een leverancier aan te schaffen. Zo ontwikkelde het IsraŽlische bedrijf Elbit een USV genaamd Seagull. De Seagull werd Nederland aangeboden, maar Defensie kiest er dus voor om zelf tot het ontwikkelen over te gaan.

Tobias Auteur: Tobias Kappelle
Tobias werkt sinds augustus 2020 als freelance journalist voor Marineschepen.nl. Daarnaast is hij vooral actief in de sportjournalistiek bij onder andere AD Sportwereld, Eurosport en Hockey.nl. Tobias studeerde Geschiedenis en Bestuurs- en Organisatiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht en deed een master Media & Journalistiek aan de Erasmus University Rotterdam.


comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram
Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen