De zes onderzeeboten van de Duitse marine zijn allemaal stuk. Afgelopen week raakten de roeren van de U35 beschadigd toen de onderzeeboot de zeebodem raakte. Dat bleek de enige Duitse onderzeeboot te zijn die nog inzetbaar was.
Een Type 212A-onderzeeboot op archiefbeeld. (Foto: Duitse marine)
Duitsland heeft zes Type 212A onderzeeboten. De eerste vier zijn in de periode 2005-2007 in dienst gesteld, de laatste twee in 2015 en 2016. Volgens Duitse media waren twee onderzeeboten in onderhoud, één in reparatie met batterijproblemen, een vierde wachtte op onderhoud en nummer vijf was nieuw en nog een half jaar aan het proefvaren. Nummer zes (U35) was operationeel inzetbaar. Deze onderzeeboot was een week geleden in het Kattegat bij Noorwegen bezig met tests, maar dat ging mis.
De Duitse marine zit nu zonder onderzeeboten door, naar eigen zeggen, er een tekort is aan reserveonderdelen. De bezuinigingen eisen ook in Duitsland hun tol.
Volgens de marine zijn de problemen volgend jaar opgelost. Dan moeten er meer reserveonderdelen zijn en moeten er drie tot vier onderzeeboten ingezet kunnen worden.
De negatieve berichtgeving rond de slechte beschikbaarheid van de onderzeeboten komt Duitsland niet goed uit. Bouwer TKMS is in de race om onderzeeboten te bouwen voor o.a. Nederland en India. Eerder kwamen de Type 212A boten ook niet goed in het nieuws toen bekend werd dat de Somalische wateren te ver en te warm waren voor deze subs. De nieuwe U35 en U36, die groter en moderner zijn dan de eerste vier, hadden ook geen goede start. De bouw was vertraagd en de boten hadden opstartproblemen.