Marineschepen.nl
 
   
 

Vestzak-amfibisch transportschip voor Qatar in Italië te water gelaten


Door: Tobias Kappelle
Bericht geplaatst: 16-01-2023 | Laatst aangepast: 16-01-2023


In Palermo is afgelopen dinsdag het amfibisch transportschip Al Fulk te water gelaten. Het schip is bestemd voor de marine van Qatar en is door de Italiaanse werf Fincantieri gebouwd. Het maakt onderdeel uit van een grotere bestelling van de Qatari Emiri Naval Forces bij Fincantieri.

Al Fulk
Al Fulk heeft een waterverplaatsing van 8.000 ton en is behalve een LPD ook een luchtverdedigingsschip. (Foto: Ministerie van Defensie Qatar)

In 2016 sloot Qatar een contract af van bijna 4 miljard euro met Fincantieri. De Italiaanse werf bouwt naast het amfibisch transportschip ook vier korvetten en twee patrouillevaartuigen voor het oliestaatje. In totaal zullen er dus zeven schepen afgeleverd worden.



De Al Fulk, een landing platform dock (LPD), is ontworpen volgens de RINAMIL regels voor scheepsclassificatie en is "extreem efficiënt", zo gaf Fincantieri zelf aan: “Het zal een bijzonder flexibel schip worden dat in staat is om verschillende taken op zich te nemen. Dit gaat van humanitaire interventies tot het ondersteunen van militairen en operaties op het land.”



Vestzak-luchtverdedigingstransportschip
De Al Fulk is afgeleid van schepen van de San Giorgioklasse. Dit zijn drie in 1988 en 1994 in dienst gestelde amfibisch transportschepen, voor de Italiaanse marine. In 2012 is door Algerije een variant in de vaart genomen. Alle vier de schepen varen nog altijd.

Het doel van een amfibisch transportschip is normaliter vooral het vervoeren van of naar een kustgebied. De Al Fulk is met zijn lengte van 143 meter vergelijkbaar met de Nederlandse Luchtverdedigings- en Commandofregatten en is dus niet al te groot. De Nederlandse amfibische transportschepen Zr.Ms. Rotterdam en Zr.Ms. Johan de Witt zijn respectievelijk 166 en 176 meter lang. De Al Fulk heeft echter, met de Kronos multifunctieradar van Leonardo en de L-band radar Kronos Power Shield, ook als taak om voor luchtverdediging te zorgen.

Al Fulk
De toevoeging van een verticale lanceerinrichting heeft geleid tot een rechthoekige doos die tegen de zijkant van de romp is geplaatst. Ook de opening tussen het balkon en de rechthoekige VLS is opmerkelijk. (Foto: Fincantieri)

Specificaties van de Al Fulk
De Al Fulk is 21,5 meter breed en kan tot 550 mensen aan boord huisvesten. Er is ruimte voor NH-90 helikopters, al is het dek naast de opbouw van het schip is te smal voor helikopters om te landen of op te stijgen. Voor en achterop het dek is die ruimte er wel. De helikopters kunnen met een lift vanuit de hangar omhoog gebracht worden, maar moet dus eerst naar voor af achteren worden verplaatst, voordat de rotorbladen uitgeklapt kunnen worden.

Het schip is behoorlijk goed bewapend. Er is een verticaal lanceersysteem met zestien cellen. Deze zal worden uitgerust met de door het Frans-Italiaanse Eurosam ontwikkelde Aster 15 en Aster 30 luchtdoelrakketen.

Verder zijn er, door het Italiaanse defensiebedrijf Leonardo ontwikkelde, een 76mm Super Rapid kanon en 30mm MARLIN-WS op afstand bestuurbare kanons. Ten slotte zijn ook Sylena Mk 2 decoy launchers van Lacroix Defense geïnstalleerd.

Tobias Auteur: Tobias Kappelle
Tobias werkt sinds augustus 2020 als freelance journalist voor Marineschepen.nl. Daarnaast is hij vooral actief in de sportjournalistiek bij onder andere AD Sportwereld, Eurosport en Hockey.nl. Tobias studeerde Geschiedenis en Bestuurs- en Organisatiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht en deed een master Media & Journalistiek aan de Erasmus University Rotterdam.


comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram
Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht