Marineschepen.nl
 
   
 

Belgisch fregat in Rode Zee, Doorman nog in Middellandse Zee


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 05-05-2024 | Laatst aangepast: 05-05-2024


Het Belgische M-fregat BNS Louise-Marie valt sinds gisteren onder de vlag van operatie Aspides, zo deelde de EU-missie gisteren mee. Het M-fregat arriveerde kort daarvoor in de Rode Zee. Zr.Ms. Karel Doorman is nog niet door het Suezkanaal. De bemmanning stond gisteren twee minuten stil in verband met Dodenherdenking en deed dat afgemeerd te Kreta.

LOMA
BNS Louise-Marie op archiefbeeld. (Foto: Belgische Defensie)

De Louise-Marie kan eindelijk beginnen aan de inzet in het Midden-Oosten, waar het schip zo lang naar toegewerkt heeft. De oude Hr.Ms. Willem van der Zaan bleek voor passage door het Suezkanaal te kampen met technische problemen rond meerdere wapensystemen. Na een bezoek aan Zuid-Frankrijk werd opnieuw getest en werd daarna koers gezet richting het operatiegebied van Aspides, waar de 'LOMA' zich bezig zal gaan houden met het beschermen van koopvaardijschepen tegen aanvallen door Houthi's.



Met de komst van het fregat is het aantal schepen dat deelneemt aan Aspides weer wat opgehoogd. Na een redelijke bezetting in de beginperiode, verlieten onlangs de Italiaanse torpedobootjager ITS Caio Duilio (Orizzonteklasse) en het Duitse fregat Hessen (Sachsenklasse) de EU-missie. De staf stapte over naar het Italiaanse fregat ITS Virginio Fasan (Bergaminiklasse). Verder beschikt de leiding over de missie in Griekenland nog over het Griekse fregat Hydra (Hydraklasse) en een Frans FREMM-fregat.

Volgens de Griekse commandant Vasileios Gryparis van de missie, zo meldt het Duitse blad Der Spiegel, is dat echter veel te weinig. Gryparis zou in een vertrouwelijk gesprek in Brussel hebben gewaarschuwd dat hij met zo weinig schepen maximaal vier koopvaardijschepen per dag kan beschermen. De Griekse admiraal zou hebben gezegd tien marineschepen en een drone of maritiem patrouillevliegtuig nodig te hebben.



Vooralsnog wordt maar beperkt voldaan aan die behoefte vanuit de operatie. Nederland heeft een fregat gestuurd, maar dat was voor een kleine maand als onderdeel van de andere operatie in de Rode Zee. Zr.Ms. Karel Doorman kan geen schepen escorteren, het schip kan er wel voor zorgen dat de fregatten langer in het operatiegebied blijven. Ook kan het schip als vlaggenschip van de operatie dienen.

Doorman
Dodenherdenking aan boord van Zr.Ms. Karel Doorman. De naamgever van het schip kwam zelf om tijdens de Tweede Wereldoorlog, tijdens de Slag in de Javazee in 1941. Ook aan boord van Zr.Ms. De Ruyter (in Britse wateren), Zr.Ms. Van Amstel (Noorwegen) en Zr.Ms. Groningen (Caribisch gebied) werd een herdenking gehouden. (Foto: Defensie)

Doorman en Tromp
De Karel Doorman zal naar verwachting op korte termijn aansluiten. Het schip werd gisteren nog afgemeerd aan een kade van het Griekse eiland Kreta gefotografeerd door een openbare Sentinel 2-satelliet. Wanneer de Doorman door het Suezkanaal zal gaan, is niet bekend. Voor het grootste Nederlandse marineschip zal het een primeur zijn; de Doorman is niet eerder in die wateren geweest.

Het is ook lang geleden dat er twee Nederlandse marineschepen east of Suez opereerden. Dat zullen straks de Doorman en Luchtverdedigings- en Commandofregat Zr.Ms. Tromp zijn. De Tromp is immers al een tijdje geleden door het Suezkanaal gevaren. Het fregat ligt momenteel in Singapore, waar schip en bemanning op 4 mei de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog herdachten. Een delegatie van het schip was naar het oorlogsmonument Kranji en de erebegraafplaats gegaan om kransen te leggen. Op het monument staan namen van 24.000 gesneuvelden die vochten aan de kant van de Geallieerden. Op het ereveld liggen ruim vierduizend mensen begraven, waaronder twintig Nederlandse soldaten.

Na Singapore volgt voor de Tromp de Zuid-Chinese Zee.

Jaime Auteur: Jaime Karremann
Jaime is oprichter van Marineschepen.nl en heeft meer dan 1.500 artikelen geschreven over uiteenlopende marine-onderwerpen. In 2017 gaf hij zijn non-fictieboek In het diepste geheim uit en later onderzeebootthriller Orka. Voor Jaime fulltime met deze site aan de slag ging, werkte hij ruim 12 jaar bij de marine, waarvan het grootste deel in een burgerfunctie. Jaime studeerde Communicatie in Groningen.




comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Adverteren

Doneren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

LinkedIn

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen