Marineschepen.nl
 
   
 

Belgisch fregat dat zakte voor examen hoopt volgende week aan te sluiten bij NAVO-eskader


Door: Tobias Kappelle
Bericht geplaatst: 05-10-2021 | Laatst aangepast: 05-10-2021


Vorige week werd duidelijk dat de Leopold I niet mocht deelnemen aan NAVO-oefening Joint Warrior. De bemanning van het schip was onvoldoende opgeleid en wist niet alle tests tot een goed einde te brengen. Marineschepen.nl informeerde bij het Belgische Ministerie van Defensie naar de huidige situatie rondom het fregat en zijn bemanning.

Leopold
BNS Leopold I is momenteel het enige Belgische fregat dat operationeel is, het andere M-fregat is in onderhoud. (Foto: Belgische Defensie)

De problemen rondom het schip worden vooral veroorzaakt door een aantal wijzigingen in de bemanning van het fregat, zo laat een woordvoerder weten. Vorig jaar was de Leopold I nog onderdeel van een taakgroep onder leiding van de Charles de Gaulle, die actief was in de Perzische Golf en de Straat van Hormuz. Ook deed het fregat mee aan de NAVO-oefening Formidable Shield.



'Soms heeft een bemanning meer tijd nodig'
Het is echter niet meer volledig deze bemanning die de Leopold I bemant. De wisselingen zorgden voor een trainingsachterstand, met name op het gebied van secundaire taken: "Recente wijzigingen in de bemanning van het fregat Leopold I maakten het noodzakelijk aanvullende trainingen te geven. Marineschepen zijn hoog gesofisticeerde platformen, waarop de bemanning in de meest uiteenlopende situaties moet kunnen opereren. Elk bemanningslid moet, naast zijn hoofdtaak, ook verschillende andere taken kunnen vervullen, zoals die van brandbestrijder, aidman of schutter. Dat betekent dus het inoefenen van diverse vaardigheden om zelfverzekerd te kunnen handelen, zowel tegenover de collega's als tegenover het hele platform. En dit vergt tijd."

Dat deze vaardigheden niet op tijd onder de knie zijn gebracht, is volgens het Belgische Ministerie van Defensie niet iets waar men in de toekomst vaker problemen mee verwacht. Toch geeft men aan dat het niet slagen voor de tests ook niet als een totale verrassing kwam: "Niet direct gecertificeerd worden kan gebeuren. Het marinevak is een uitdagend vak, waarvoor de opleiding deels aan boord moet gebeuren. Als de bemanning de opgelegde standaarden niet behaalt, gebeurt het dat zij een deel van hun opleiding opnieuw moeten inoefenen om hun hogere kwalificatie te behalen en dit vergt tijd."



Tijd blijkt dus vooral het probleem te zijn geweest bij de training van de bemanning. Daarmee rijst de vraag of men hier niet op had kunnen inspelen door bijvoorbeeld de planning aan te passen. Op 8 september werd nog een persbericht uitgestuurd dat de Leopold I deel zou nemen aan Joint Warrior.

De Belgen geven echter aan dat de ingeplande trainingstijd niet tekortschoot: "We hebben een gemiddelde trainingsperiode berekend. Soms is de bemanning eerder klaar. Soms heeft een bemanning meer tijd nodig om aan de nodige normen te voldoen. Vanwege de nog benodigde werkzaamheden is deze inzet uitgesteld. Het is essentieel om het gebrek aan ervaring van de jonge bemanning te compenseren met training. Dit gaat door totdat het schip het vereiste veiligheidsniveau heeft bereikt. Als alles goed gaat, zal het fregat zich volgende week bij de SNMG1-vloot voegen."

Voor Joint Warrior, de oefening die eind vorige week werd afgerond is het te laat, maar het plan om deel uit te maken van het NAVO-eskader SNMG1 is dus nog niet van de baan. De Belgen zijn momenteel druk bezig om aan de benodigde normen te halen en wil dan alsnog vertrekken richting het eskader: "Het fregat Leopold I is volop aan het trainen voor het behalen van zijn certificatie om op missie te kunnen vertrekken. Momenteel is de bemanning intensief aan het trainen om de noodzakelijke standaarden te behalen."

Leopold
Bron: Twitter

Veel nieuw personeel
Het is opvallend dat een fregat niet slaagt voor een examen door onervarenheid van de bemanning. Afgelopen weekend had een woordvoerder van de Belgische marine al bevestigd dat de Leopold I het "slachtoffer is van de nieuwe jonge garde die zeer snel moest worden klaargestoomd". De, relatief kleine, Belgische marine heeft na jarenlang personeelstekort ineens veel nieuw personeel aangenomen. Dit voorjaar bleek namelijk dat de werving van de Belgische Defensie erg succesvol is. In april liet de minister van Defensie Ludivine Dedonder weten dubbel zoveel kandidaten te hebben vergeleken met dezelfde periode in 2020. Tegelijkertijd werd duidelijk dat de marine onvoldoende ruimte heeft om het nieuwe personeel ervaring op te laten doen. De minister zei in april van dit jaar dat er jaarlijks aan onder andere de Nederlandse en Franse marines om opleidingsplaatsen wordt gevraagd, ook wordt de aanschaf van een opleidingsschip overwogen. De krapte aan opleidingsplaatsen is groter geworden sinds in juni het ondersteuningsschip Godetia uit dienst is gesteld.

Help je Marineschepen.nl?
Met jouw donatie kan Marineschepen.nl -onafhankelijk- nieuws- en achtergronden blijven publiceren.




Of scan deze QR-code met je telefoon.
QR

Meer info over donaties aan Marineschepen.nl lees je op de donatiepagina.


Sea Training Command
Het is niet zomaar gezegd dat de bemanning de tweede keer wel zal slagen voor de tests. Op het gebied van veiligheid wordt niets toegegeven, zo stelt ook de Belgische woordvoerder zelf. Toenmalig commandant van het Sea Training Command (STC), kapitein ter zee Arjen Warnaar, liet in het personeelsblad 'Alle Hens' uit 2017 weten dat er geen enkel misverstand bestaat over hoe streng men omgaat met veiligheid: "De norm is de norm, daar wijken we niet vanaf."

Het Sea Training Command controleert of de bemanning van een schip daaadwerkelijk gereed is voor zijn taken. Middels het SARC-traject, 'Sea Acceptance and Readiness Checks', wordt een bemanning getraind en opgeleid na een onderhoudsperiode. Er wordt een stappenplan afgewerkt om het schip klaar te stomen.

Los hiervan wordt door STC ook tussentijdse tests gedaan, Continuation Training (CT) genaamd. Het Belgische fregat voer na vertrek uit Zeebrugge naar Den Helder om van 10 t/m 14 september onderworpen te worden aan een programma vol brand en schade. Nederlandse en Belgische seariders van het STC kwamen aan boord en toen bleek de Leopold I niet voldoende in staat om te laten zien dat het schip klaar was om aan het grote werk te beginnen.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram
Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen