Marineschepen.nl
 
   
 

Ophijsen Noors marineschip Helge Ingstad eindelijk begonnen [live beelden]


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 26-02-2019 | Laatst aangepast: 27-02-2019


Steeds moest de van het Noorse fregat KNM Helge Ingstad worden uitgesteld. Eerst om technische redenen, maar de afgelopen weken steeds vanwege de slechte weersomstandigheden. Gisteren werd besloten om de voorbereidingen te treffen voor het hijsen en in de nacht van maandag op dinsdag gingen alle seinen eindelijk op groen. Dinsdag om 0400 uur werd begonnen met het ophijsen van het marineschip dat op 8 november 2018 nabij Bergen zonk na een aanvaring. De operatie moet overigens lukken, eerder hebben de bergers en de Noorse marine al toegegeven geen plan B te hebben.

Helge Ingstad
Beeld van woensdagochtend iets over 0900 uur, 29 uur na het begin van de berging. De Rambis en de Gulliver hijsen de Helge Ingstad centimeter voor centimeter uit het water. (Beeld: still van live feed YouTube)

In het plan, dat al eind november werd gemaakt, staan de kraanschepen Gulliver en Rambiz centraal. Beide schepen zijn van het Belgische bedrijf Scaldis en de Gulliver werd in april dit jaar nog afgebouwd door Royal IHC in Rotterdam. De schepen arriveerden eind november voor het eerst bij de Helge Ingstad, maar het slechte weer gooide roet in het eten.



Het weer kan ook nu nog spelbreker zijn, zo maakte het Noorse ministerie van Defensie gisteren bekend. Vooral morgen is het spannend en daarom moest vannacht de beslissing vallen om door te gaan met hijsen of niet. Dat gebeurde dus en sindsdien is alles er op gericht om het schip zo snel mogelijk boven water te krijgen.



Dinsdagochtend om 0700 uur was de opbouw al voor een deel boven water. Dat lukte in een half uur, maar veel vooruitgang is er in de ochtend ogenschijnlijk niet meer geboekt. Halverwege de middag was de Helge Ingstad toch weer een meter of twee verder het water uit.

Woensdagochtend werd de romp van de Helge Ingstad langzaam zichtbaar, inclusief de grote scheur aan stuurboordzijde die werd veroorzaakt door de aanvaring met de tanker.

Donderdag of vrijdag moet het fregat op het drijvende dok worden getild.


Live beelden van de bergingsoperatie.

Eerder publiceerde de Noorse marine al de plannen voor de berging van het schip aan de hand van een reeks illustraties.

Helge Ingstad
Voor het schip uit het water kan worden gehesen moest de brandstof uit het schip worden gepompt. Dat is inmiddels gebeurd en ook alle granaten, torpedo's en raketten zijn van boord. Ook zijn kettingen onder het schip door getrokken. De operatie wordt in de gaten gehouden met onderwaterdrones. (Beeld: Noorse marine)

Helge Ingstad
Daarna wordt het schip door de Gulliver en of de Rambiz opgetild. Belangrijk is dat 10.000 kubieke meter water uit het schip kan stromen. (Beeld: Noorse marine)

Helge Ingstad
Het fregat wordt langzaam naar de oppervlakte gebracht. (Beeld: Noorse marine)

Helge Ingstad
En in een dok gelegd, zodat het water tot het normale niveau komt. (Beeld: Noorse marine)

Helge Ingstad
Water wordt uit het dok gepompt en het schip rust op blokken. (Beeld: Noorse marine)

Helge Ingstad
KNM Helge Ingstad wordt naar Haakonsvern gevaren. (Beeld: Noorse marine)



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Instagram
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Hoe kwamen de schepen in botsing?

Fridtjof Nansenklasse