Sinds gisteren ligt het Noorse fregat KNM Helge Ingstad met flinke slagzij op de rotsen nabij Bergen. Het fregat dat in botsing kwam met een olietanker leek nog te te kunnen zinken, maar is stabiel. Inmiddels zijn bergingswerkzaamheden in volle gang.
KNM Helge Ingstad vrijdagochtend, ruim 24 uur nadat het schip op de rotsen was gelopen. (Foto: Noorse kustwacht)
Gisteravond waren er nog zorgen dat het schip vannacht alsnog zou zinken. Vanochtend meldde de Noorse marine dat het schip stabiel is gebleven. Terwijl de marine zich bezighoudt met het schip zelf, richt de Noorse Kustdienst (Kystverket) zich vooral op het voorkomen van verdere schade aan de omgeving.
Het voorkomen van meer schade staat uiteraard ook hoog op het lijstje van de Noorse marine. Op beelden die gisteren veel werden bekeken, is te zien hoe de Helge Ingstad volledig uit balans raakte nadat sleepboten er mee in de weer waren gegaan. Het schip ligt sindsdien haast op z'n kant.
Om het schip te kunnen stabiliseren wordt het vastgemaakt aan de rotsen. Vanochtend maakte de Noorse marine bekend dat de laswerkzaamheden om vijf bevestigingspunten op de romp te bevestigen met succes zijn afgerond. Ook waren er gaten geboord in de rotsen en was een fundering geplaatst, wordt het schip met staaldraden vanaf land vastgezet.
Met onderwatercamera's wordt de situatie in de gaten gehouden.
Zodra het fregat vastgezet is, wordt begonnen met de voorbereiding op de verplaatsing van het fregat. De marine is van plan om het fregat op een transportschip te tillen. Dan wordt de munitie uit het schip gehaald en kan het getransporteerd worden naar de Noorse marinebasis Haakonsvern, nabij Bergen.
Wanneer dat kan gebeuren is onbekend, want er moet volgens Noorse media nog veel werk worden verricht. Het is ook niet duidelijk of het schip ooit nog terug zal keren in de Noorse vloot. De marine wil er nog niets over kwijt, maar de schade aan het binnenste van het schip zal gigantisch zijn.
Aanvaring
Sinds gisterochtend wordt onderzoek gedaan naar de toedracht van het ongeluk. De politie wil daar nog niets over kwijt. Volgens Noorse media was er voor de aanvaring nog contact via de verbinding tussen de Helge Ingstad en de verkeersdienst. Het fregat zou toen gewaarschuwd zijn dat het op ramkoers lag met de tanker.
Het fregat was na de NAVO-oefening Trident Juncture met het NAVO-eskader SNMG1 onderweg naar het zuiden. Tijdens de route naar het zuiden, voeren de schepen door de fjorden in verband met een navigatie-oefening. Zo ook de Helge Ingstad. Uit beelden van Marinetraffic.com blijkt dat het schip rond 0400 uur, na de aanvaring, ineens de AIS-zender aanzette. In de uren daarvoor had het geen AIS-signaal verzonden. Het schip kwam in ieder geval uit het noorden en voer dus in een zuidelijke richting. Olietanker Sola TS was ruim een kwartier eerder naar zee vertrokken in een noordelijke richting. Hoewel de bemanning op de brug van de Helge Ingstad de olietanker door de duisternis pas laat kon zien, was de tegenligger zeker al langer op de radar te zien. De Helge Ingstad werd aan de stuurboordzijde geraakt, waarna het stuurboorduit naar de rotsen voer. De Sola TS raakte -eveneens aan stuurboordzijde- licht beschadigd.