Marineschepen.nl
 
   
 

Beslissing Duits MKS 180 fregat uitgesteld


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 25-03-2019 | Laatst aangepast: 25-03-2019


De nieuwe Duitse MKS 180 fregatten moeten de trots worden van de Duitse marine. De fregatten worden door de Duitse marine getypeerd als 'alleskunners', maar het project levert vooralsnog vooral veel hoofdpijn op. Waren eerder de kosten gestegen naar 5,3 miljard euro, nu blijkt dat de beslissing wie de fregatten gaat bouwen met een ongeveer een jaar vertraagd is. Dat is een tegenvaller voor Damen, dat een van de kanshebbers is voor deze opdracht.

MKS 180
Een voorbeeld van het MKS 180. (Bron: Duitse marine)

In de finale van de strijd om de MKS 180-fregatten strijden Damen en Blohm & Voss tegen het consortium van German Naval Yards, BAE Systems en TKMS. De beide partijen zullen volgens het Duitse Handelsblatt nog even moeten wachten op de uitslag, want die is waarschijnlijk uitgesteld tot en met eind 2019 of zelfs begin 2020. De uitkomst van de laatste fase werd eigenlijk rond deze tijd verwacht. Waarom de beslssing wordt uitgesteld is niet bekend. Mogelijk is er een verband met de budgettaire problemen van de Duitse defensie.



MKS 180 is een belangrijk project voor Damen, ondanks dat de fregatten bij Blohm & Voss in Duitsland worden gebouwd. Daarnaast is het ook een interessant project voor Thales, dat al vele radars aan de Duitse marine wist te verkopen en dat vanzelfsprekend ook nu wil doen. Voor de nieuwe Duitse F125 fregatten (en het Amerikaanse LCS) werd echter voor radars van het Duitse Hensoldt gekozen, dus winst voor Thales lijkt nog geen gelopen race.



Het project van de MKS 180 fregatten begon in juli 2015 en kende diverse tegenslagen. Zo ontstond er in Duitsland enige commotie toen de hofleverancier van marineschepen TKMS afviel. Inmiddels is TKMS weer terug door zich aan te sluiten bij het consortium van German Naval Yards. Een andere tegenslag was de stijging van de kosten. Maar niet alleen de kosten zijn gestegen, ook de omvang van de schepen. Inmiddels wordt gesproken over fregatten van maar liefst 10.000 ton (2,5 keer een M-fregat en groter dan de Amerikaanse Ticonderogaklasse kruisers).



De omvang van de fregatten heeft vooral te maken met de eisen die de Duitse marine heeft gesteld aan het ontwerp. Zo is er veel meer comfort voor de bemanningsleden en zijn trappen veel minder steil, in beide gevallen betekent dat dat er meer ruimte nodig is.





comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Instagram
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
MKS 180 duurder

Damen in finale