Marineschepen.nl
 
   
 

Nieuwe Noorse bevoorrader Maud moest twee weken gerepareerd worden tijdens eerste reis


Door: Tobias Kappelle
Bericht geplaatst: 08-11-2021 | Laatst aangepast: 08-11-2021


Het Noorse bevoorradingsschip KNM Maud heeft vanmiddag de Engelse haven van Portsmouth verlaten nadat het schip twee weken binnen had gelegen door technische problemen. Dit keer ging het om defecten aan het Integrated Platform Management System (IPMS). Het schip is sinds de indienststelling in 2019 een zorgenkindje van de Noorse marine. Het nieuwe schip kreeg toen zelfs een vaarverbod.

Maud
KNM Maud. (Foto: Noorse marine)

Na een moeizaam begin van het schip binnen de Noorse marine, was KNM Maud onlangs eindelijk begonnen aan de eerste echte reis. Het maakte als enige bevoorradingsschip deel uit van NAVO-eskader SNMG1. De rest van het eskader bestond uit de fregatten Zr.Ms. Van Amstel, SPS Almirante Juan de Borbón (Spanje), BNS Leopold I (België), HMCS Fredericton (Canada) en NRP Corte Real (Portugal). Het eskader (zonder de Van Amstel) liep op 22 oktober Portsmouth binnen, maar vertrok zonder de Maud.



Problemen met het IPMS hadden roet in het eten gegooid voor het jonge Noorse schip. Het IPMS is de software die het bedienen van de technische systemen van het schip mogelijk maakt. Het zorgt ervoor dat elektriciteitssystemen zoals de diesels, de verwarming, de airconditioning, de pompen en de afsluiters op afstand bediend kunnen worden vanuit de technische centrale. Het systeem werd geleverd door het Britse ServoWatch Systems. Het bedrijf stuurde technici om de problemen samen met het personeel te verhelpen.



De Noorse marine spreekt zelf van kinderziektes en is optimistisch dat de problemen snel worden opgelost. Het is echter niet de eerste keer dat er dingen misgaan bij KNM Maud en dat zal de Noren zorgen baren. In 2019 kreeg het pas opgeleverde schip zelfs een vaarverbod.

Maud
NRP Corte Real, Zr.Ms. Van Amstel en KNM Maud. (Foto: NAVO)

Problemen begonnen al tijdens bouw
De reden van dit vaarverbod was de constatering dat er bij de oplevering van het schip al veel mis was. KNM Maud werd gebouwd door de Zuid-Koreaanse werf Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering. In 2013 werd hiervoor gekozen, omdat deze werf 'de efficiëntste' was. Het Nederlandse Damen was destijds ook in de race voor de bouw van de vervanger van KNM Valkyrien.

Dankzij flinke vertragingen was het schip jaren later af dan gepland. Daewoo Shipbuilding raakte in de financiële problemen en vertraging op vertraging volgde. Uiteindelijk werd het schip twee jaar te laat overgedragen aan Noorwegen. De Noren kwamen er echter al snel achter dat de vele vertragingen hun sporen hadden nagelaten.

Al snel werden er onveilige situaties geconstateerd. Niet alle onderdelen waren geleverd. Er waren problemen met de borden die vluchtwegen aan moeten geven en de medische apparatuur was verouderd. Dit alles leidde ertoe dat het schip eind 2019 een vaarverbod kreeg. Dat een schip dat pas enkele maanden is opgeleverd een vaarverbod krijgt is een zeldzaamheid.

In september 2020 ging KNM Maud weer naar zee en meerde het af in Den Helder voor onderhoud. De twee masten van het schip waren geleverd door de Nederlandse tak van Bosch Rexroth, maar deze waren nog niet helemaal afgewerkt in Zuid-Korea. Dit moest in Nederland gebeuren, waardoor Den Helder de eerste buitenlandse haven werd die KNM Maud bezocht.



Naar zee
Wat de huidige planning voor KNM Maud precies is, was vandaag nog onduidelijk. Afgelopen vrijdag zou de situatie geëvalueerd worden, maar een officieel besluit is nog niet met de buitenwereld gecommuniceerd. Vanmiddag bleek echter dat het schip de haven van Portsmouth verliet. Dat is goed nieuws voor SNMG1 dat weer kan beschikken over een bevoorradingsschip. Het is te hopen voor SNMG1 en vooral voor de Noorse marine dat de problemen van de Maud nu achter de rug zijn.

SNMG1
Het eskader is momenteel actief in de Oostzee. Zr.Ms. Van Amstel was een heel eind verderop: het Nederlandse M-fregat lag afgelopen weekend in Reykjavik, IJsland. Eind november doet het eskader mee aan Flotex Silver '21 voor de kust van Noorwegen.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram
Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Maud in Den Helder

KNM Maud mag niet varen