Het toekomstige bevoorradingsschip Zr.Ms. Den Helder krijgt hetzelfde close-in weapon system (CIWS) als de nieuwe fregatten en Zr.Ms. Karel Doorman. Dat antwoordt Defensie op vragen van Marineschepen.nl. Eerder was al bekend dat er extra geld beschikbaar is voor de in aanbouw zijnde schip, maar was nog niet zeker om welke systemen het ging.
Vroege illustratie van het Combat Support Ship Den Helder met kanon en radars. Dit is nog wel de oude versie; de Goalkeeper (alleen de radar ervan is te zien achter een schoorsteen) en een ander kanon zijn ingetekend. Ook de Pharos ontbreekt. (Beeld: DMO, 2018)
Vrij onverwachts werd op Prinsjesdag bekend gemaakt dat ook het Combat Support Ship (CSS) Den Helder profiteert van de extra gelden voor Defensie. In het Defensie Projecten Overzicht werd gemeld dat het CSS "een zelfverdedigingscapaciteit tegen antischipraketten door middel van een Close-in Weapon System (CIWS), een rondzoekradar en systemen voor elektronische oorlogvoering" zou krijgen. Die systemen waren eerder uit kostenoverwegingen geschrapt.
Waar het CIWS eerder bestond uit een Goalkeeper snelvuurkanon, op vroege illustraties van de Den Helder ook te zien, zal het nieuwe CIWS uit meerdere systemen bestaan. Het gaat om een RAM dat kleine raketten lanceert en een Leonardo 76mm kanon met granaten die net als de raketten in de lucht kunnen worden bijgestuurd. Het geheel wordt aangestuurd door een Thales Pharos-radar en vuurleidingssoftware van Thales.
Behalve de ASW-fregatten, de Johan de Witt, Rotterdam en Karel Doorman, krijgt dus ook de Den Helder deze systemen. Voor dat zover is, zal men nog even geduld moeten hebben. De Pharos-radar en het vuurleidingssysteem zijn nog in ontwikkeling, de Pharos is pas in 2028 gereed.
Met de bewapening, voornamelijk het kanon, en de sensoren, wordt de Den Helder beduidend beter uitgerust dan de voorgaande marinetankers Poolster, Zuiderkruis en Amsterdam. Daarnaast is het schip robuuster dan de voorgangers door zwaardere eisen op gebied van bijvoorbeeld schokken en explosies.
Bouw CSS vordert
Het CSS is in 2028 al een paar jaar in dienst; de indienststelling staat gepland in 2025. En de bouw van het schip vordert. Het CSS wordt momenteel op de werf van Damen in Roemenië gebouwd. Dat gebeurt in een dok waar de romp op blokken staat. Op de werf zijn de diverse secties van het schip gebouwd en die worden één voor één samengevoegd in het dok, in april werd nog een groot deel te water gelaten. Maar niet alle delen kunnen nu al worden geplaatst, omdat het schip anders te diep zou liggen om naar het volgende deel van het dok te kunnen.
Alleen de opbouw achter de brug (hangaar, accommodatiedekken en mast voor de afvoergassenleidingen en sensoren) moeten nog worden geplaatst.
Foto uit januari. Het droogdok bestaat uit twee delen: het ondiepe deel en het diepe deel. Het ondiepe deel is zo'n 230 meter lang en dus groot genoeg voor het bijna 180 meter lange schip. (Foto: Google Earth, bewerking: Marineschepen.nl)
Half oktober zal het schip naar verwachting opdrijven in het droge deel van het dok. Dan moet dus het onderwaterschip gereed zijn (schroefassen, schroeven, voortstuwingslijn, roeren en al het schilderwerk).
Daarna wordt het verplaatst naar een dieper deel van het dok. De stap die daar op volgt is de afbouwkade, maar dat duurt nog even.