Bouw derde Chinese vliegdekschip begonnen


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 08-01-2018 | Laatst aangepast: 08-01-2018


Eind 2017 is China begonnen aan de bouw van het derde Chinese vliegkampschip. Dat zegt de Chinese krant South China Morning Post. De nieuwe carrier zal groter en geavanceerder zijn dan de eerste twee schepen. Volgens deskundigen zal China in eerste instantie zes carriers gaan bouwen.


Archieffoto van het eerste Chinese vliegkampschip Liaoning. (Foto: Chinese marine)

Terwijl het tweede vliegkampschip van China zo goed als gereed is voor de eerste proeftocht, wordt inmiddels door de Shanghai Jiangnan Shipyard Group gewerkt aan het derde vliegkampschip van China, Type 002. In 2012 kreeg de Chinese marine voor het eerst een carrier. Volgens deskundigen streeft China naar vier carrier battle groups in 2030. Dat zou betekenen dat er minstens vijf vliegkampschepen gebouwd moeten worden, omdat het eerste schip daar niet voor is bedoeld. De verwachting is echter dat China voor 2030 zes vliegkampschepen wil.



Katapult
Het derde vliegkampschip zal heel anders worden dan de eerste twee. Het eerste is een verbouwde Russische carrier en de tweede een iets verbeterde versie. Er is nog niet veel bekend over het nieuwe ontwerp, maar carrier nummer drie zal wel groter worden dan de huidige Chinese carriers. Het zal een schip worden van 80.000 ton, 10.000 meer dan het eerste vliegkampschip. De Amerikaanse vliegkampschepen hebben overigens een waterverplaatsing van meer dan 90.000 ton.

Naar verluidt zal de carrier ook over twee eilanden beschikken, net als de Queen Elizabethklasse, in tegenstelling tot wat gangbaar is.

Belangrijk is echter dat het schip zal worden voorzien van een "geavanceerd lanceersysteem", ofwel een katapult. De Amerikaanse marine is met de nieuwe Fordklasse overgestapt van katapults op stoom naar elektromagnetische katapults en ook China wil in de toekomst elektromagnetische katapults. Maar weinig landen hebben vliegkampschepen en nog minder landen hebben vliegkampschepen met een katapult, laat staan elektromagnetische. Ook de huidige Chinese carriers lanceren hun vliegtuigen zonder katapult; de vliegtuigen moeten op eigen kracht de lucht in en worden alleen 'geholpen' met een schans. Met een katapult kunnen de vliegtuigen veel meer gewicht meenemen, ofwel brandstof en/ of munitie.

China wil direct instappen met een elektromagnetische katapult. In november 2017 werd bekend dat China een oplossing had voor het genereren van voldoende vermogen voor de katapult zonder gebruik te maken van kernenergie, zoals op de nucleaire vliegkampschepen van de Verenigde Staten mogelijk is. Dankzij die doorbraak kon de bouw van de Type 002 van start gaan.



Marinevliegers
Om de grootste plannen van China te kunnen realiseren, kan de marine niet alleen nieuwe schepen en vliegtuigen bouwen. Voor de nieuwe vliegkampschepen zijn vele nieuwe vliegers nodig. Totvoorkort werden de Chinese marinevliegers voor de carriers geselecteerd uit de beste luchtmachtpiloten van China, maar vorig jaar opende de marine de eigen vliegeracademie, de Naval Aeronautical University in Yantai en drie andere locaties. De nieuwe instelling is een samenvoeging van twee andere marineopleidingsinstituten die zich richtten op vliegers en ruimtevaart. De Naval Aeronautical University richt zich voornamelijk op vliegers voor vliegkampschepen. Maar liefst 450 aanstaande vliegers startten er in mei 2017.

Toch is het niet genoeg. Vorige week maakte China bekend dat het de vliegeropleidingen gaat intensiveren om aan de grote vraag te kunnen voldoen. Volgens Chinese deskundigen zijn er per vliegkampschip zo'n 80 tot 100 vliegers nodig, het dubbele van het aantal vliegtuigen en helikopters.









comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen