Marineschepen.nl
 
   
 

Bouw eerste korvet voor nieuw NAVO-lid Finland moet dit jaar beginnen


Door: Tobias Kappelle
Bericht geplaatst: 06-04-2023 | Laatst aangepast: 06-04-2023


Finland trad afgelopen dinsdag op de 74ste verjaardag van de NAVO als 31ste land toe tot het militaire bondgenootschap. Terwijl Finland bezig was de toetreding af te ronden, verscheen er vorige week een update van de Finse marine over de bouw van vier nieuwe korvetten van de Pohjanmaa-klasse. De bouw van de grootste schepen ooit van de Finse marine gaat dit najaar echt van start, maar heeft wel vertraging opgelopen.

Pohjanmaa
Een animatie van de Pohjanmaaklasse. De schepen krijgen een Bofors 57mm kanon, 8 cellen VLS Mk41 voor ESSM en de surface-to-surface missiles zijn de Gabriel V van het IsraŽlische IAI. De torpedo genaamd Torped 47 en sensorsuite zijn van Saab uit Zweden. De zoekradar is de Saab Sea Giraffe 4A FF. De gesleepte sonar is afkomstig van het Finse Patria. (Beeld: Finse marine)

Door de toetreding van Finland tot de NAVO is de landsgrens tussen het verbond en Rusland ruim twee keer zo groot geworden. Rusland was dan ook niet content met het Finse lidmaatschap en gaf aan dat de recente ontwikkelingen aanvullende bedreigingen vormen. Finland en Rusland delen echter niet alleen een landsgrens, maar ook hun territoriale wateren grenzen aan elkaar en wel in de Finse Golf. Die Finse Golf is van groot belang voor Rusland voor de toegang naar de Oostzee (al heeft Rusland ook een haven in de exclave Kaliningrad). Deze lag al voor een deel in NAVO-vaarwater, maar nu is daar het Finse deel bijgekomen.



Net als op land is ook op zee de aanwezigheid van een steeds assertiever wordend Rusland zichtbaar geweest. Een bekend incident had plaats in 2015 toen de Finse marine een vermeende Russische onderzeeboot wegjoeg uit de Finse territoriale wateren, maar de Finnen vrezen al veel langer voor hun grote oosterbuur.

Finse Golf
De Finse Golf, een zeegebied in het uiterste noordoosten van de Oostzee, is nu aan zowel de noord- als de zuidzijde ingeklemd door NAVO-lidstaten. Finland en Estland hebben bovendien vanaf 2024 de Blue Spear (Gabriel V) anti-scheepsraketten van IAI op de kusten staan. Die bestelling werd vorig jaar bekend gemaakt. (Beeld: Google)

Laivue 2020 als vervanging van zeven schepen
Het is daarmee niet verrassend dat Finland investeert in Defensie, ook al stamt het project met de naam Laivue 2020 (Squadron 2020 in het Engels) al uit 2015. Toen werd duidelijk dat er groen licht was voor het begin van de bouw van de grootste schepen uit de Finse maritieme geschiedenis.

De korvetten moeten vier patrouillevaartuigen van de Raumaklasse en drie mijnenjagers van de oude Pohjanmaaklasse vervangen. Het voormalig vlaggenschip FNS Pohjanmaa werd acht jaar geleden buiten dienst gesteld. De schepen moeten tot en met 2060 operationeel blijven, zo schrijft de Finse marine.



Vertraging en aanpassingen
Volgens de oorspronkelijke planning zou het eerste staal in 2022 gesneden worden, maar dat is niet gelukt. In 2020 werd gestart met de basisplanning en de aanschaf van de uitrusting, maar door een tekort aan gespecialiseerde arbeidskrachten liep het project vertraging op.

Daar komt bij dat er tijdens dit proces lichte aanpassingen aan het ontwerp zijn gedaan. De lengte van het schip moet nu 117 meter worden in plaats van de oorspronkelijke 114 meter en ook moeten de schepen breder worden. Dit is noodzakelijk om het draagvermogen van de korvetten groot genoeg te houden voor de gehele levensduur, dus ook als er in de toekomst extra of zwaardere systemen op moeten worden geplaatst.

De schepen worden bemand door 73 personen in plaats van 70 en de waterverplaatsing zal 4.300 ton zijn. De schepen kunnen bovendien veertien dagen achtereen op zee opereren zonder dat een havenbezoek noodzakelijk is.

Help je Marineschepen.nl?
Met jouw donatie kan Marineschepen.nl -onafhankelijk- nieuws- en achtergronden blijven publiceren.




Of scan deze QR-code met je telefoon.
QR

Meer info over donaties aan Marineschepen.nl lees je op de donatiepagina.

In 2029 operationeel
De huidige planning schrijft voor dat het staal in oktober of november van 2023 gesneden zal worden, zodat het bouwproces kan beginnen. De eerste proefvaart moet in 2026 volgen en in 2029 zal de hele vloot van de Pohjanmaaklasse compleet zijn.

In het artikel van de Finse marine wordt ook het belang van de vier korvetten genoemd. Ze zullen vooral ingezet worden in de buurt van de eigen Finse kust en zouden dan ook uitstekend in staat moeten zijn om in de Oostzee onder winterse omstandigheden te opereren. De Pohjanmaaklasse zal volgens de Finnen belangrijk zijn voor de Finse kustverdediging, de mijnenbestrijding en het beschermen van koopvaardijschepen en de infrastructuur op zee.

Tobias Auteur: Tobias Kappelle
Tobias werkt sinds augustus 2020 als freelance journalist voor Marineschepen.nl. Daarnaast is hij vooral actief in de sportjournalistiek bij onder andere AD Sportwereld, Eurosport en Hockey.nl. Tobias studeerde Geschiedenis en Bestuurs- en Organisatiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht en deed een master Media & Journalistiek aan de Erasmus University Rotterdam.


comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram
Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Finland en Estland kopen Blue Spear

Groen licht nieuwe Finse korvetten

Finnen verjagen Russische onderzeeboot

Finland geÔnteresseerd in mast Thales