Aan boord van Luchtverdedigings- en Commandofregat (LCF) Zr.Ms. Evertsen is aan het eind van de ochtend brand uitgebroken. Het schip ondergaat al enige tijd een modernisering in de haven van Den Helder. Volgens een marinewoordvoerder zijn er geen gewonden. Wel werd er opgeschaald naar een "zeer grote brand". Om 14:00 uur werd bekend dat de brand is geblust.
Zr.Ms. Evertsen in de haven van Den Helder in 2021. Dit schip is het vierde en jongste van de Luchtverdedigings- en Commandofregatten. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
De eerste melding over de brand werd om 11:41 uur verzonden. Een half uur later werd opgeschaald naar een "zeer grote brand". Dat kan te maken hebben met de hoeveelheid en de duur van de rookontwikkeling.
Marineschepen.nl kreeg bericht van mensen ter plaatse dat er "veel brandweerwagens" naar het schip werden gestuurd. Om 14:00 uur werd door een woordvoerder van de Veiligheidsregio tegenover de NOS bekend gemaakt dat de brand was geblust.
De brand aan boord woedde in een dieselgenerator, liet een woordvoerder van de marine weten aan Marineschepen.nl.
Onbevestigde berichten beschrijven een preciezere plaats van de brand: niet in de dieselgenerator, maar in de bekleding van de uitlaat van de dieselgenerator.
Dat het incident in een van de machinekamers plaatshad, betekent ook dat dit ver weg is van het deel waar het nieuwe kanon geplaatst moet worden.
De marine laat weten dat het onderzoek gaat doen naar de oorzaak van de brand.
Modernisering
Zr.Ms. Evertsen is het laatste van de vier fregatten dat door de Directie Materiële Instandhouding (DMI) onderhanden wordt genomen in het kader van het Instandhoudingsprogramma LCF (IP-LCF). Net als de andere LCF'en moet de Evertsen voorzien worden van een nieuwe SMART-L-radar, nieuwe technische centrale, brug en commandocentrale.
De Evertsen was op 5 december 2021 teruggekeerd van een wereldreis van 6,5 maanden, waarna het in onderhoud ging, gecombineerd met het IP. Het IP was al een intensief project, zoals in dit artikel beschreven, en daar kwam de vervanging van het kanon nog bij.
Het fregat is het eerste schip van de vier dat het nieuwe Leonardo 127mm-kanon krijgt. Dat vergde een flinke verbouwing die enkele dekken diep gaat, aan de voorzijde van het schip. Het kanon werd in juli 2023 geleverd en in het najaar zou het kanon geplaatst worden. Dat is voor zover bekend, nog niet gebeurd.
Het eerste nieuwe kanon voor de LCF'en arriveerde in juli 2023 in Den Helder. (Foto: Defensie)
Tegenvaller
Hoewel het nog veel te vroeg is om iets over de schade van de brand aan boord van de Evertsen te zeggen, kan dit niet anders dan een flinke tegenvaller zijn voor de marine. Zoals bekend kampt de marine met een tekort aan schepen en personeel, terwijl er veel gaande is op zee.
Zr.Ms. Evertsen ligt bijna drie jaar tegen de kant en straks komt zusterschip Zr.Ms. Tromp terug van de wereldreis. Normaliter gaat een schip na zo'n lange reis in onderhoud, maar de Evertsen kan de taken van de Tromp nog lang niet overnemen. In het toch al vertraagde schema van de Evertsen, betekent iedere tegenslag dat het fregat nog later naar zee kan. De marine voer de afgelopen jaren met drie LCF'en (De Zeven Provinciën, Tromp en De Ruyter), maar niet allemaal waren ze volledig bemand.
Eerder dit jaar werd in het kader van de behoefte aan slagkracht op zee besloten om toch de focus te leggen op de verplichtingen van de fregatten en werd amfibisch transportschip Zr.Ms. Rotterdam tegen de kant gelegd. Zo werd personeel vrijgemaakt voor de fregatten. Die plannen kunnen bemoeilijkt worden door de recente ontwikkeling.
Daar komt bij dat de Evertsen het eerste LCF is met het nieuwe kanon en de fregatten dus nog langer moeten wachten op dit wapensysteem.
Voor onderhoudswerf DMI kan het incident met de Evertsen betekenen dat de werf nog langer met het LCF bezig is, hetgeen invloed kan hebben op de planning voor andere schepen.
Vaker brand
Het was de tweede brand in korte tijd. Begin juni was er een kleine brand aan boord van een onderzeeboot in de haven. Deze was snel geblust. In juli 2022 was er een grote brand aan boord van Zr.Ms. Zeeland. De Zeeland is nog niet hersteld en zal naar verwachting eind dit jaar met de proefvaart beginnen.
Auteur: Jaime Karremann Jaime is oprichter van Marineschepen.nl en heeft meer dan 1.500 artikelen geschreven over uiteenlopende marine-onderwerpen. In 2017 gaf hij zijn non-fictieboek In het diepste geheim uit en later onderzeebootthriller Orka. Voor Jaime fulltime met deze site aan de slag ging, werkte hij ruim 12 jaar bij de marine, waarvan het grootste deel in een burgerfunctie. Jaime studeerde Communicatie in Groningen.