Marineschepen.nl
 
   
 

Britse marine dreigt ten onder te gaan aan eigen ambitie en technische problemen


Door: Robbie Warmerdam
Bericht geplaatst: 31-10-2019 | Laatst aangepast: 31-10-2019


Volgens de minister van Defensie van het Verenigd Koninkrijk heeft de Royal Navy veel moeite om aan haar operationele eisen te voldoen. Zo zou een kwart van de 76 schepen van de Royal Navy niet inzetbaar zijn, waaronder slechts 3 van de 6 Type 45 Destroyers. Wat is anno 2019 de staat van de ''Ruler of the waves''?

HMS Queen Elizabeth
Vliegkampschip HMS Queen Elizabeth. (Foto: Royal Navy)

Sinds juli dit jaar heeft het Verenigd Koninkrijk niet onder stoelen of banken gestoken dat het maar al te graag haar maritieme vaardigheden wil laten zien aan de rest van de wereld. Als enige land in Europa zette het meerdere schepen in om de Straat van Hormuz te beveiligen.



Bijna direct na het op relatief korte termijn inzetten van marineschepen begonnen er binnen de Britse Defensie al waarschuwingen te klinken dat de Royal Navy eigenlijk niet meer over voldoende schepen beschikt om zich staande te houden tegen deze opkomende dreigingen. Volgens voormalig staatssecretaris van Defensie Ellwood is er meer geld nodig voor de Britse marine en het defensie-apparaat in het geheel om een invloedrijke rol te blijven spelen tegen de steeds complexere dreigingen in de wereld.

Had de Britse vloot rond 1980 nog 4 vliegdekschepen en 47 fregatten, nu is dat 1 á 2 vliegdekschepen en 19 fregatten. En hoewel het Verenigd Koninkrijk na de Verenigde Staten en Griekenland binnen de NAVO met 2,15 procent van het BBP nog steeds het meeste uitgeeft aan defensie, is dit percentage sinds de koude oorlog enorm gedaald.

Hoeveel hiervan gezien kan worden als 'vredesdividend' is aan de politiek, feit is wel dat ook de Royal Navy het steeds drukker krijgt. Zo is sinds 2014 het aantal onderscheppingen van Russische schepen in Britse wateren bijna verdrievoudigd, van 11 in 2014 naar 31 onderscheppingen in 2018. Volgens de voormalige bevelhebber van de Britse marine admiral Lord West kan je alleen tegen "een pestkop als Rusland" optreden door te laten zien dat je die capaciteit hebt. En met een vloot van 76 schepen waarvan een kwart volgens Defensie niet inzetbaar is, wordt het steeds lastiger om aan deze operationele eisen te voldoen.

Type 45 HMS Daring
De Type 45 is niet bestand tegen langdurig opereren in warm water. (Foto: Royal Navy)

De beperkte inzetbaarheid van de belangrijkste oppervlakteschepen van de Royal Navy, de Type 45, komt voornamelijk door voortdurende problemen met langdurige inzet in de warme wateren in en rond de Perzische Golf. Dergelijke problemen kwamen in 2016 al naar voren toen bleek dat de motoren van de schepen niet in staat waren om onafgebroken in warme wateren te werken. Ook de Type 23 fregatten zijn maar beperkt beschikbaar. Van de 13 Type 23 fregatten zijn er 4 in onderhoud en kunnen er nog eens 6 niet worden ingezet door ingepland onderhoud. De verdere levering van de nieuwe Astuteklasse nucleaire onderzeeboten is verlaat, de levering van het vierde schip, HMS Audacious, zou in augustus 2019 geleverd worden maar dit staat nu gepland voor januari 2021. Hierdoor zullen de huidige Trafalgarklasse onderzeeboten mogelijk langer in dienst moeten blijven. De late levering komt volgens het Britse Ministerie van Defensie door technische problemen en de daaruit volgende ongeplande reparaties aan de boten.
Daarnaast is er al jaren een tekort aan maritiem personeel. Een deel van de Britse vloot wordt al door civiel personeel bemand onder de Royal Fleet Auxiliary, maar net als in Nederland blijft er een structureel tekort aan militairen om de 76 schepen te bemannen.



Ondertussen wordt de vervanger van een deel van de Type 23, de Type 26, geprezen in de UK. Maar ook voor deze schepen blijft het de vraag of het Ministerie van Defensie voldoende geld beschikbaar stelt. Er is bijvoorbeeld tot op heden nog geen formeel besluit genomen over de aanschaf van de Mk.41 verticale lanceerinstallaties. Nu is het hier ook nog vroeg voor, de schepen worden pas halverwege de jaren 20 verwacht. Maar in het verleden heeft het Verenigd Koninkrijk bij de Type 45 uiteindelijk een minder uitgebreid wapenpakket aangeschaft dan gepland, en voor de vliegkampschepen worden slechts 48 F-35s aangeschaft voor daadwerkelijk gebruik op de schepen zelf. Dit terwijl de vliegdekschepen ieder met tot wel 36 F-35 vliegtuigen kunnen opereren. Doordat de mooie plannen van de Britse Defensie meermaals niet aan blijken te sluiten bij het daadwerkelijke budget, is er een enorm gemist potentieel en kunnen de schepen minder breed worden ingezet als oorspronkelijk gepland. De vraag blijft echter of dit komt door een tekort aan geld, of door een defensieapparaat dat zich niet wil aanpassen aan haar eigen nieuwe budgettaire situatie.



Want de Royal Navy wil maar al te graag laten zien dat ze nog steeds de "Ruler of the waves" is. Zo is het Verenigd Koninkrijk van plan om rond 2021 een vliegdekschip te sturen richting Azië, volgens de Britse ambassadeur in Amerika met de inzet om vrije vaar- en vliegroutes in de Pacifische oceaan te beschermen.

Afgelopen jaar hebben verschillende bronnen binnen de snel veranderende samenstelling van het Britse kabinet opgeroepen tot hogere defensie-uitgaven, om het brede scala aan dreigingen in de toekomst beter aan te kunnen. Nu is het natuurlijk makkelijk om bij deze oproep te wijzen naar de hoeveelheid schepen die niet operationeel zijn, maar dat is wel wat er zal gebeuren als Defensie om meer geld vraagt, verwacht Wallace. "We hebben al dit geld al aan je gegeven en kijk, het werkt niet," zei Wallace in The Times. "Als ik meer van de huidige vloot aan het werk had, had ik meer vrijheid gehad om aan onze ambities en taken te voldoen." Wallace benadrukte bovendien dat hij aan de bevelhebber van de marine "erg duidelijk" had gemaakt dat een van zijn prioriteiten was dat wat er is, moet werken.

Uiteindelijk is het aan het Verenigd Koninkrijk om te bepalen welke rol ze wil spelen met haar marine in een veranderende wereld.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen