Marineschepen.nl
 
   
 

Visserij-ruzie met Frankrijk, Britten sturen patrouilleschepen


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 06-05-2021 | Laatst aangepast: 06-05-2021


Groot-Brittannië heeft twee patrouilleschepen naar een Brits eilandje voor de Franse kust gestuurd tijdens een steeds verder oplopende visserij-ruzie tussen de twee landen. Patrouilleschepen HMS Severn en de nieuwe HMS Tamar (beide Riverklasse) kregen opdracht om op te stomen, uit vrees voor een blokkade door Franse vissers.

HMS Tamar
HMS Tamar. Het zes maanden oude schip koos maandag voor het eerst zee met een nieuw uiterlijk: dazzle paint. (Foto: HMS Tamar/ Britse marine)

Update Ook Frankrijk heeft schepen naar de eilanden gestuurd. Het gaat om twee Athosklasse scheepjes van de Gendarmerie.

Vanochtend vroeg arriveerde HMS Severn, later volgde HMS Tamar bij het eilandje Jersey. Dit is een van de Britse Kanaaleilanden op slechts 24 km van de kust van Normandië, en spil in de meest recente escalatie in het Frans-Britse visserijconflict.



Vorige week had Groot-Brittannië 41 Franse vissers vergunningen verleend om in de wateren rondom Jersey te mogen vissen, maar wel met nieuwe voorwaarden waardoor de vissers korter mogen vissen en alleen op bepaalde vissoorten. Dinsdag dreigde Frankrijk daarop met het treffen van vergeldingsmaatregelen, zoals het afsluiten van de elektriciteit op het eiland Jersey. Daarnaast vreest, volgens de BBC, Londen dat Franse vissers een blokkade zullen opwerpen.



Gisteravond werd vervolgens door de Britse prime minister Boris Johnson besloten om de schepen naar Jersey te sturen om de situatie in de gaten te houden.

Vanochtend kruisten de twee Britse patrouilleschepen ten zuiden van Jersey, op enkele mijlen afstand voeren zo'n vijftig Franse vissers in optocht voor de haven van St. Helier met een snelheid van 3,5 knoop. Inmiddels liggen de Franse vissersschepen stil en is een blokkade gevormd.

Net buiten de Exclusieve Economische Zone (EEZ) van Jersey verscheen in de loop van de ochtend het Franse patrouillevaartuig Aramis, even later gevolgd door de Athos. Beide schepen zijn van de maritieme politie, die weliswaar valt onder de Franse marine, maar met name belast is met kustwachttaken.

Jersey
De situatie donderdagochtend. (Bron: MarineTraffic.com)

Oud conflict opgelaaid
De kwestie rond de Jersey-visgronden bestaat al natuurlijk al heel lang, maar werd in 1839 opgelost dankzij het verdrag van Granville Bay waarin werd overeengekomen dat Franse en Britse vissers toegang kregen tot de Britse wateren voor de Franse kust. In 2000 werd deze overeenkomst na acht jaar onderhandelen vervangen door een nieuwe overeenkomst (Granville Bay Agreement). Door de Brexit kwam deze overeenkomst op losse schroeven te staan. In december 2020 had Groot-Brittannië al bekend gemaakt dat vier patrouilleschepen gereed waren om vanaf 1 januari ingezet te worden in geval van een no-deal Brexit.

Die deal kwam en nieuwe afspraken werden gemaakt voor het vissen rond Jersey na de Brexit, de Granville Bay Agreement kwam daarmee te vervallen, tot opluchting van de vissers in Jersey. Zij hebben een veel kleinere vloot dan de Franse vissers en vonden dat 'Granville Bay' te veel in het voordeel was van de grotere Franse vissersvloot, zo legt ITV uit . De nieuwe post-Brexit afspraken geven Jersey meer zeggenschap over de visgronden rond hun wateren, maar de restricties stuitten op onvrede bij de Franse vissers die ineens een hap uit 'hun' visgebied zagen verdwijnen. Tot ergernis van de Jersey-vissers werd afgesproken dat tot 30 april 2021 toch de oude regeling werd gehandhaafd, op 1 mei verviel deze en kregen de Franse vissers te maken met eerder genoemde restricties en vergunningen. De Franse vissers moesten aantonen dat zij in 2012 tot 2016 ook in die wateren hadden gevist en hun moeten schepen minimaal 12 meter lang zijn. Volgens Le Monde klagen Franse vissers over de traagheid waarop de Britten vergunningen verleenden. Van de 344 aanvragen werden 41 goedgekeurd.

Visserijtaken
De schepen die door Johnson naar Jersey zijn gestuurd, zijn patrouilleschepen die zijn ontworpen voor kustwachttaken. Deze schepen beschikken daarom over lichte bewapening in de vorm van een 20mm (Severn) en 30mm (Tamar) machinegeweren. Interessant detail is dat HMS Severn na veertien jaar in dienst te zijn geweest in 2017 uit dienst werd gesteld, maar na korte tijd weer in de vaart werd genomen (net als HMS Tyne) vanwege de aanstaande Brexit.



Hoewel HMS Tamar tot dezelfde Riverklasse behoort, zijn er grote verschillen. De Severn maakt onderdeel uit van de oorspronkelijke versie (Batch 1), de Tamar is een van de vijf nieuwe varianten (Batch 2). Laatstgenoemde variant is geen 80 maar 90 meter en heeft onder andere een iets zwaardere bewapening.

Maar de meest opvallende feature van de Tamar is uiteraard het splinternieuwe camouflagepatroon.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

LinkedIn

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen