Het nieuwe bevoorradingsschip van de marine, de Den Helder, is vanuit Roemenië begonnen met de proefvaart. Dat meldt Defensie vanochtend op haar website. Het schip voer zaterdagochtend met sleepboten over de rivier de Donau en zal later vandaag de Zwarte Zee in varen. Volgende maand moet de Den Helder in Nederland aankomen.
De Den Helder op de Donau, op de achtergrond de werf van Damen. (Foto: Defensie)
De bouw van de Den Helder begon bijna vier jaar geleden op de werf van Damen in Galati. Het schip werd daar bijna volledig gebouwd en zou de proefvaart ook in de Zwarte Zee afronden. De bouw verliep op een kleine vertraging na voorspoedig, maar de oorlog in Oekraïne zorgde wel voor kopzorgen bij Defensie. Want een volledige proefvaar in de Zwarte Zee werd niet als verantwoord geacht.
De Den Helder zal de proefvaart en de reis naar Nederland nu combineren. Het schip vaart via de Zwarte Zee en de Bosporus richting de Middellandse Zee. Volgens Defensie.nl zal het schip volgende week een eerste haven aandoen. Eenmaal in die wateren kan het personeel van Damen met de marinebemanning aan boord, weg van mijnendreiging, zich meer ontspannen richten op de technische kant van het schip.
De Den Helder koerst zaterdag via de Donau naar Sulina, de Roemeense havenplaats aan de Zwarte Zee (en net als Galati grenzend aan Oekraïne). Dan zal het via wateren van NAVO-lidstaten Roemenië en Bulgarije afzakken richting (NAVO-lidstaat) Turkije. Na passage middels de Bosporus door Istanbul en de Dardanellen, wordt de Egeïsche Zee betreden en vervolgens de Middellandse Zee. (Kaart: Openstreetmap.org)
Daarna volgt de reis naar Nederland. Het schip zal in Vlissingen en Den Helder worden voorzien van sensoren, wapens en militaire software.
Het CSS is het eerste nieuwe Nederlandse marineschip sinds Zr.Ms. Karel Doorman. De Doorman verliet Galati op 22 juli 2013 voor de afbouw in Nederland. De komst van de Den Helder naar Nederland, markeert de start van de vervanging van vrijwel de volledige Nederlandse marine. De stroom aan nieuwe schepen (voor een groot deel door bezuinigingen uitgestelde vervangingsprojecten) loopt vooralsnog tot eind jaren dertig.
Auteur: Jaime Karremann Jaime is oprichter van Marineschepen.nl en heeft meer dan 1.500 artikelen geschreven over uiteenlopende marine-onderwerpen. In 2017 gaf hij zijn non-fictieboek In het diepste geheim uit en later onderzeebootthriller Orka. Voor Jaime fulltime met deze site aan de slag ging, werkte hij ruim 12 jaar bij de marine, waarvan het grootste deel in een burgerfunctie. Jaime studeerde Communicatie in Groningen.