Het nieuwe Combat Support Ship Den Helder ligt nog altijd op schema om nog dit najaar richting Nederland te varen. Dat antwoordde Defensie na vragen van Marineschepen.nl. De bouw van de Den Helder liep eerder een vertraging op van een half jaar en sindsdien was het stil. Dit heeft echter niets te maken met verdere uitloop van het project, maar vooral met de oorlog in Oekraïne.
De Den Helder in Roemenië op archiefbeeld. Het schip zal vanaf de kust van Roemenië minimaal 440 km door de Zwarte Zee naar de Bosporus moeten varen. Het schip is dan nog niet van de marine en zal dus als civiel schip de overtocht maken. Defensie wilde vorig jaar geen informatie verschaffen over de verzekering(skosten). (Foto: Defensie)
Op schema
De Den Helder wordt door Damen gebouwd in het oosten van Roemenië op de werf Galati. In eerste instantie zou het schip in het voorjaar van 2024 naar Nederland varen, maar er was sprake van vertraging wegens tegenslagen in de productie en de inbedrijstelling.
Afgelopen mei werd dit door Defensie gecommuniceerd in het Defensie Projecten Overzicht (DPO). Ook werd gemeld dat het om een half jaar vertraging gaat, voordat het Combat Support Ship de varende overtocht zou gaan maken.
Overstromingen in Roemenië
Als er geen onverwachte tegenvallers zijn, zal de Den Helder dus binnen enkele maanden in Nederland arriveren. De afgelopen weken dienden zich echter wel potentiële problemen aan door de grote overstromingen in Oost-Europa.
De werf ligt aan de rand van de hard getroffen regio Galati. Duizenden huizen ten noordwesten van de stad Galati werden overspoeld en zeven mensen kwamen om het leven. De overstromingen aldaar hebben niet tot problemen geleid voor wat betreft de bouw van de Den Helder.
Wel wordt in Roemeense media gemeld dat de Donau de komende dagen heel veel water zal moeten verwerken uit de door de storm getroffen gebieden in Oostenrijk, Slowakije, Hongarije en Servië. Het waterpeil zal daardoor stijgen, maar zo erg als de overstromingen in 2006 en 2010 in Roemenië zal het naar verwachting niet worden. Dat zou te maken hebben met de huidige lage waterstand door de droogte van afgelopen zomer.
Geen exacte datum door oorlog
Over de exacte vertrekdatum van de Den Helder naar Nederland, worden door de marine geen uitspraken gedaan. Dat heeft alles te maken met de geopolitieke situatie in Oost-Europa. Het schip moet straks via de Donau, langs Oekraïne en door de Zwarte Zee naar Nederland varen.
In de oorspronkelijke plannen zou de proefvaart volledig in de Zwarte Zee plaatsvinden. Pas als alle lichten op groen stonden, zou men richting Nederland gaan. Dit plan is vanwege de oorlog in Oekraïne aangepast. Men wenst zo kort mogelijk in de Zwarte Zee te verblijven en dus moet het schip zo spoedig mogelijk richting Nederland, zodra het in staat is zelfstandig te varen.
De overtocht naar Nederland wordt gecombineerd met de proeftocht, zo blijkt uit antwoorden van Defensie. Dan volgt er een afbouwperiode in Vlissingen. Vervolgens worden de sensoren, wapens en commandosystemen (SEWACO) geïntegreerd. Ten slotte is het tijd voor de rest van de beproevingen.
Begin 2025 moet het nieuwe Combat Support Ship worden opgeleverd. De overdracht aan het Commando Zeestrijdkrachten en de indienststelling staan vervolgens voor eind 2025 op de planning.
Meer schepen
De Den Helder is niet het enige Nederlandse marineschip dat in Roemenië wordt gebouwd. De casco's van de Scheveningen en IJmuiden worden in Roemenië in opdracht van Naval Group gebouwd en er zullen er meer volgen. Het casco van het Belgische mijnenbestrijdingsvaartuig Brugge zal als eerste door de Zwarte Zee richting Frankrijk moeten.
Meer lezen over het eerste nieuwe Nederlandse marineschip in ruim 10 jaar?
Marineschepen.nl schrijft een reeks artikelen over het CSS. Het eerste deel beschrijft de de woon- en slaapverblijven van het CSS, deel 2 gaat het over wat het schip aan boord heeft voor de kerntaak: bevoorraden op zee.
Auteur: Tobias Kappelle Tobias werkt sinds augustus 2020 als freelance journalist voor Marineschepen.nl. Daarnaast is hij vooral actief in de sportjournalistiek bij onder andere AD Sportwereld, Eurosport en Hockey.nl. Tobias studeerde Geschiedenis en Bestuurs- en Organisatiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht en deed een master Media & Journalistiek aan de Erasmus University Rotterdam.