Marineschepen.nl
 
   
 

Damen tekent contract voor vijf Colombiaanse fregatten, ook Thales in beeld


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 30-09-2022 | Laatst aangepast: 30-09-2022


Afgelopen dinsdag ondertekenden Damen en de Colombiaanse werf COTECMAR een contract voor de ontwikkeling van vijf fregatten voor de Colombiaanse marine. In dit artikel ook meer informatie over de systemen die zichtbaar zijn op de illustratie.


Een voorlopige illustratie van het nieuwe fregat voor Colombia. (Beeld: Damen)

Vorige week had de Colombiaanse marine de keuze voor Damen bekend gemaakt. Begin deze week werd het contract ondertekend voor het ontwerp van de fregatten voor Colombia. De ondertekening had plaats in de Colombiaanse marinebasis in Cartagena aan boord van het fregat ARC Almirante Padilla, dat aan het hoofd staat van een klasse van vier schepen die door de nieuwe fregatten wordt vervangen.



De nieuwe klasse fregatten is gebaseerd op de Sigma 10514 en het ontwerp zal, zo meldde Damen in een persbericht, gedurende de contractfase worden aangepast om aan de eisen van de Colombiaanse marine te voldoen.

De artist impression die Damen heeft verzonden is al wel een en ander aan systemen te zien. Het is niet ongewoon dat er nog een en ander verandert, dus of deze systemen er uiteindelijk ook op zullen staan is niet zeker.



Op de bak is een Leonardo 76mm kanon te zien, maar dan in een opvallende behuizing. Het gaat om een 76/62 Super Rapido met ingebouwde Strales-antenne. Met behulp van deze antenne in Ka-band wordt de bijbehorende DART-munitie geleid, hierdoor is dit wapen in te zetten tegen antischipraketten. Dit systeem is niet zo lang geleden geïntroduceerd door de Italiaanse wapenfabrikant, maar is toch niet nieuw voor de Colombiaanse marine; in 2010 werden deze kanons namelijk gekozen voor de modernisering van de Almirante Padillaklasse. Colombia was het eerste land naast Italië met dit nieuwe kanon (ook te zien op het Italiaanse patrouilleschip Comandante Foscari). Deze nieuwe kanons werden in 2018 door Colombia voor het eerst getest.

Een kleiner kaliber kanon dat verder naar achteren te zien is, is de Oerlikon Millennium Gun van Rheinmetall. Dit 35mm-kanon staat ook op de Indonesische Sigma's en is bedoeld voor luchtverdediging.

Help je Marineschepen.nl?
Met jouw donatie kan Marineschepen.nl -onafhankelijk- nieuws- en achtergronden blijven publiceren.




Of scan deze QR-code met je telefoon.
QR

Meer info over donaties aan Marineschepen.nl lees je op de donatiepagina.

De verticale lanceerinrichting achter het kanon is niet dezelfde als de VLS die Mexico koos voor hun Sigma 10514, het model in de Colombiaanse artist impression heeft meer weg van een Mk41. Waar de Mexicanen wel een RAM-raketsysteem op de hangaar hebben, is in het Colombiaanse ontwerp een (extra) STIR-doelaanwijsradar van Thales te zien. De meest opvallende sensor op het plaatje is een radar uit de Thales NS100-familie. Voor het eerst is een NS100-radar op een Sigma te zien (deze staat al wel op de Rotterdam, komt op Britse fregatten en een kleinere versie op de nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen). Er is echter nog geen contract getekend voor deze goed verkopende radar uit Hengelo.

Erg onwaarschijnlijk is een dergelijke radar overigens niet, want voor de Colombiaanse marine zijn Nederlandse radars niet nieuw. De Almirante Padillaklasse werd een kleine tien jaar geleden gemoderniseerd met een SMART-S Mk2-radar, STING-doelaanwijsradar en Mirador-optronisch systeem. In 2015 ondertekenden Thales en Cotecmar voor het eerst een samenwerking en die werd in 2017 nog bekrachtigd.


De ondertekening van het contract op het dek van de Almirante Padilla. (Foto: Damen)


(Foto: Damen)

Kleiner en later
Hoewel de nieuwe fregatten een flinke stap vooruit zijn voor de Colombiaanse marine, zijn ze kleiner dan toen het ambitieuze PES-plan in maart 2015 werd gepresenteerd. Toen ging het om acht schepen van 3.000 tot 5.000 ton waterverplaatsing, die zowel uit de voeten konden tegen luchtdoelen op grote afstand, landdoelen konden aanvallen en onderzeeboten konden aanpakken. Vijf jaar later werd dat gereduceerd naar vijf schepen van 3.500 ton. De Sigma 10514's van Indonesië en Mexico zijn nog kleiner: 2.365 en 2.575 ton, maar Colombia richt zich nu op een ontwerp van 2.800 tot 2.900 ton.

Wanneer het eerste schip gereed moet zijn is niet bekend, in de eerste plannen werd gesproken over 2026, maar die datum is steeds verder opgeschoven. Afhankelijk van de ontwerpfase zou het nog best snel kunnen. Zeven jaar na contractondertekening in Indonesië werd de eerste 10514 in dienst gesteld, in Mexico zat er slechts drie jaar tussen contract en indienststelling van hun Sigma.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Adverteren

Doneren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

LinkedIn

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Damen gekozen door Colombia