Voor het eerst in 46 jaar heeft Nederland een nieuwe klasse onderzeeboten besteld. Destijds ging het om de eerste twee boten van de (huidige) Walrusklasse, vandaag is het contract voor de bouw van de Orkaklasse getekend. Helemaal bijzonder is dat Nederland nieuwe onderzeeboten bestelt bij een buitenlandse werf. Alle nieuwe Nederlandse onderzeeboten, sinds de eerste zo'n 120 jaar geleden, werden door een Nederlandse werf gebouwd.
Het Franse Naval Group heeft de primeur.
Staatssecretaris van Defensie Gijs Tuinman schudt CEO van Naval Group Pierre Eric Pommellet de hand na ondertekening van het contract. (Foto: Defensie)
Op 19 juni 1978 werden in Den Haag de handtekeningen gezet en kon de Rotterdamse Droogdok Maatschappij (RDM) met de boten aan de slag. Vandaag tegen het einde van de ochtend ondertekenden staatssecretaris van Defensie Gijs Tuinman en CEO van Naval Group Pierre Eric Pommellet het contract. Dat gebeurde in Den Helder.
Ging het toen om 425 miljoen gulden voor twee onderzeeboten, nu om ruim 5 miljard euro voor vier stuks. De vier, Orka, Zwaardvis, Barracuda en Tijgerhaai, worden afgeleid van de Franse nucleaire onderzeeboten van de Barracudaklasse.
Voordat het contract kon worden getekend, werd nog een Memorandum of Understanding (MoU) gesloten tussen de Nederlandse en Franse overheid. Dat gebeurde eerder. Het MoU omvat afspraken over onder meer het delen van informatie, kennis en gebruiksrechten, schrijft Defensie op haar website. Vooral de gebruiksrechten en het intellectueel eigendom is een belangrijk punt voor Nederland en de Nederlandse industrie. Wat er precies is afgesproken, heeft Defensie niet publiek gemaakt.
Illustratie van de Blacksword Barracuda. De vier Nederlandse boten zullen behoren tot de Orkaklasse. (Beeld: Naval Group)
Na contractondertekening start een nieuwe fase. Er is al werk gedaan door Naval Group, maar er moet nog veel ontworpen worden. Onder andere het constructie-ontwerp moet nog gemaakt worden. Ook moeten nog vele onderleveranciers gecontracteerd worden. Daar zitten naar verwachting ook Nederlandse onderleveranciers tussen. Begin september werd daarom een industriële samenwerkingsovereenkomst getekend tussen het Ministerie van Economische Zaken en Naval Group.
Dan moet er gebouwd worden. Dat gebeurt naar verwachting grotendeels in Cherbourg, Frankrijk.
Help je Marineschepen.nl?
Met jouw donatie kan Marineschepen.nl -onafhankelijk- nieuws- en achtergronden blijven publiceren.
Of scan deze QR-code met je telefoon.
Meer info over donaties aan Marineschepen.nl lees je op de donatiepagina.
Op 30 september 2034, over tien jaar dus, moet de tweede onderzeeboot de varende beproevingen hebben afgerond. Dan zal deze boot de oplevering naderen. Dat is van belang omdat de Walrusklasse dringend vervangen moet worden. Nu en over tien jaar zeker.
Dat traject wordt dus met de ondertekening daadwerkelijk gestart.
Meer weten over de nieuwe onderzeeboten? Zie hier de nieuwe pagina over de Orkaklasse.
Auteur: Jaime Karremann Jaime is oprichter van Marineschepen.nl en heeft meer dan 1.500 artikelen geschreven over uiteenlopende marine-onderwerpen. In 2017 gaf hij zijn non-fictieboek In het diepste geheim uit en later onderzeebootthriller Orka. Voor Jaime fulltime met deze site aan de slag ging, werkte hij ruim 12 jaar bij de marine, waarvan het grootste deel in een burgerfunctie. Jaime studeerde Communicatie in Groningen.