Enforcer-ontwerp van Damen een van kandidaten voor marine Chili


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 19-08-2020 | Laatst aangepast: 19-08-2020


Al sinds 2003 wordt het amfibisch transportschip-ontwerp Enforcer van Damen genoemd als de basis voor een nieuw Chileens marineschip. Er lijkt nu toch schot in de zaak te komen, maar moet Damen nog wel de competitie aan gaan met de scheepswerven uit Spanje en Noorwegen.

Enforcer 8000
De Enforcer 8000. (Beeld: Damen)

Volgens de website Defensa.com is de Chileense marine van om het plan voor een landing platform dock (LPD, een amfibisch transportschip) op korte termijn door te zetten. Chili heeft al langer de wens om een LPD te verwerven, maar de laatste jaren wordt daar steeds meer de eigen industrie bij betrokken. De Chileense marine lijkt immers de afgelopen decennia een verzamelaar van tweedehands marineschepen te zijn geweest, met oude schepen uit Frankrijk, Groot-BrittanniŽ, AustraliŽ en de M-fregatten en tot vorig jaar L-fregatten uit Nederland. Net als de huidige ijsbrekers, moet ook het LPD in Chili worden gebouwd (de fregatten daarna toch wel).



De Chileense scheepswerf ASMAR is echter niet in staat om een LPD zelf te ontwerpen en dus wordt een partner met ontwerp gezocht. Defensa.com meldt dat Damen een van de drie werven op de shortlist is. De andere zijn Navantia (Spanje) en Vard (Noorwegen, eigendom van het Italiaanse Fincantieri).

Navantia ontwierp in het verleden samen met het Nederlandse Nevesbu en de marine Zr.Ms. Rotterdam en de Spaanse evenknie Galicia, het Spaanse bedrijf heeft nu een kleinere versie aangeboden. Vard, bouwer van de nieuwe Chileense ijsbreker, heeft een nieuw ontwerp voorgesteld, genaamd VARD 7 313. Damen zou in de race zijn met de Enforcer 8.000. Net als het ontwerp van Navantia, is dat van Damen gebaseerd op de Rotterdam en de Johan de Witt.



De ontwerpen zijn allemaal kleiner dan dat van de Rotterdam; het ontwerp van Vard is 130 meter, de Enforcer 8000 is 133. Laatst genoemde ontwerp heeft ruimte voor twee medium size helikopters (NH-90 bijvoorbeeld) en het dok heeft ruimte voor twee landingsvaartuigen. Het voertuigendek beslaat een ruimte van 1100 vierkante meter (1.000 m2 minder dan JWIT), wel heeft het een schip een 30mm kanon en slechts 95 bemanningsleden.

Marineschepen.nl heeft Damen gevraagd om een reactie, maar de scheepswerf wilde niet inhoudelijk reageren: "Chili kent en ervaart nog steeds de kwaliteit en kracht van Nederlands ontworpen en gebouwde marineschepen. Vanuit die traditie heeft Damen een goede en warme relatie met de klant. Over individuele projecten in dit soort verkennende fases doen wij verder geen uitspraken."



Nieuw LPD
Een LPD is een al lang gekoesterde wens van Chili. Het Zuid-Amerikaanse land is in het verleden meerdere keren geteisterd door natuurrampen en toen bleek het belang van een amfibisch transportschip. Daarnaast had het Chileense Korps Mariniers behoefte aan een dergelijke capaciteit. Aanvankelijk zag het er naar uit dat Chili een Enforcer-LPD van Damen zou bestellen, maar in 2011 werd het Franse LPD FS Foudre aangeschaft en dat schip uit 1990 kwam in dienst als Sargento Aldea.

Later dit najaar zou er meer duidelijkheid moeten komen over de volgende stap.





comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram
Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen