De Nederlandse scheepsbouwer Damen is volop in de race voor de bouw van 12 nieuwe patrouilleschepen voor de Australische marine. Damen werd samen met twee Duitse werven geselecteerd voor de volgende ronde in het aanbestedingsproces. Ook is de shortlist voor 9 nieuwe fregatten bekend gemaakt en wie de bouwer van 21 kleinere patrouilleboten wordt.
Eén van de patrouilleschepen van Damen, Zr.Ms. Holland. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)
Eind februari werd bekend dat Australië enorm gaat investeren in Defensie, omgerekend 19 miljard euro. Veel geld gaat naar de marine. De nieuwbouwprojecten laat men dan ook niet versloffen; deze week werden drie belangrijke beslissingen openbaar gemaakt. Damen was één van de bedrijven die goed nieuws te horen kreeg: het staat op de shortlist voor de bouw van 12 Offshore Patrol Vessels (OPV's).
12 patrouilleschepen
Oorspronkelijk behelsde het Sea 1180 project van de Australische marine de vervanging van 26 verschillende marineschepen (patrouilleschepen, mijnenjagers en hydrografische opnemingsvaartuigen) door 20 multifunctionele schepen, van het type Offshore Combat Vessel. Maar in 2013 werd dat project op de lange baan geschoven en werd gericht op de vervanging van alleen de 14 Armidaleklasse patrouilleschepen.
Een keur aan scheepsbouwers dienden voorstellen in, waaronder ST Marine (Singapore), Navantia (Spanje), BAE (UK), Austal (Australië), Damen, Lürssen en Fassmer (beide Duitsland). Na de selectieronde bleven Damen, Lürssen en Fassmer over. Eén van deze bouwers zal de opdracht, waar in totaal 3 miljard Australische dollar mee gemoeid is, krijgen.
Marineschepen.nl heeft Damen gevraagd welk ontwerp is aangeboden aan Australië, maar daar doet de Gorinchemse scheepsbouwer vooralsnog geen uitspraken over.
Nieuwe OPV's: groter
Er is weinig over de eisen van de nieuwe patrouilleschepen naar buiten gebracht. De OPV's zullen wel veel groter moeten worden dan de boten van de Armidaleklasse (57 m en 300 ton waterverplaatsing). Volgens de 2016 Defence White Paper moeten ze in staat zijn om patrouillemissies uit te voeren over grotere afstanden dan mogelijk is met de Armidaleklasse. De nieuwe patrouilleschepen zullen ingezet worden in o.a. geweldssituaties (laag in het geweldspectrum), terreur- en piraterijbestrijding. De verwachting is dat de OPV's geschikt moeten zijn voor helikopteroperaties.
Australië heeft haast en wil dat de bouw van de eerste OPV's al in 2018 van start gaat. De Armidaleklasse, gebouwd door Austal, is zo'n 10 jaar in dienst, maar is al vrijwel versleten. De patrouilleboten worden zeer intensief gebruikt in de Australische wateren die grenzen aan de Indonesische. Doordat er bovendien fouten in het ontwerp zijn gemaakt en de boten slecht zijn onderhouden, gaan de boten gebukt onder technische problemen, roest en scheuren.
De nieuwe OPV's worden gebouwd in Adelaide tot 2020, daarna verhuist het project naar West Australië om ruimte te maken voor de bouw van nieuwe fregatten. In 2030 moeten de OPV's in dienst komen.
Drie te vervangen scheepsklassen. Links in beeld een Armidaleklasse patrouilleboot. Deze zijn te klein om echt grote afstanden af te leggen en de nieuwe OPV's zullen daarom groter worden. Daarachter een ANZAC-klasse fregat van Duitse makelij, deze schepen worden door 9 fregatten vervangen. Voor in beeld een Adelaideklasse fregat (Amerikaans ontwerp, type O.H. Perry), de bouw van de vervangers van deze schepen is al enige tijd aan de gang op basis van een ontwerp van Navantia. (Foto: Australische marine)
9 fregatten
In 2020 moet dus de bouwfase van het fregattenprogramma, SEA 5000, van start gaan. Ook voor dit project zijn nog drie gegadigden over: het Britse BAE Systems Global Combat Ship (gebaseerd op het Type 26 fregat), het Italiaanse FREMM-fregat van Fincantieri en de aangepaste Álvaro de Bazánklasse door het Spaanse Navantia.
DCNS (Frankrijk) en TKMS (Duitsland) zijn afgevallen. Zij zijn overigens nog wel in de race voor de bouw van 12 Australische onderzeeboten.
De nieuwe fregatten vervangen de 10 ANZAC-klasse fregatten. De Future Frigates hebben als specialisatie onderzeebootbestrijding. Wel is de nieuwste Australische radar, de CEAFAR Active Phased Array, een verplicht onderdeel van de toekomstige fregatten. Deze radars zijn tijdens de modernisering ook op de ANZAC-klasse schepen geïnstalleerd.
De 21 Pacific Patrol Boats worden gebouwd door de Australische werf Austal.