Vorige week dinsdag heeft, tijdens een officiële ceremonie, de tewaterlating van korvet PNS Hunain plaatsgevonden op de werf Damen Shipyards Galati in Roemenië. Het Offshore Patrol Vessel (OPV) voor de Pakistaanse marine is volledig in Roemenië gebouwd door Damen en is het eerste schip van een nieuwe serie binnen de Yarmookklasse. Damen heeft de Hunain gebaseerd op het eigen OPV-2600 ontwerp.
De commandant van de Pakistaanse marine admiraal Muhammad Amjad Khan Niazi krijgt een geschenk van COO Marc van Heyningen. Op de achtergrond is de Hunain te zien. (Foto: Damen)
Groter
PNS Hunain is het derde schip dat Damen in de afgelopen jaren voor de Pakistaanse marine gebouwd heeft. De eerste twee werden gebouwd op basis van een contract in 2017.
Damen bouwde die twee schepen volgens het Damen OPV-1900 ontwerp. Nog geen drie jaar na het tekenen van het contract werden de twee OPV's al in dienst gesteld door de Pakistaanse marine. PNS Yarmook en PNS Tabuk zijn beide 91 meter lang en hebben een waterverplaatsing van 2.300 ton.
De PNS Hunain is de eerste van de tweede batch, die opnieuw bestaat uit twee schepen. De schepen van de tweede serie zullen groter worden dan de eerste: 98 meter lang, met een waterverplaatsing van 2.600 ton. En ook nu wordt tempo gemaakt; de kiel werd gelegd op 15 juli 2022 en vorige week vond de tewaterlating al plaats. Het tweede schip van deze batch is sinds oktober 2022 in aanbouw.
Tijdens de gehele fase van het bouwen zijn er vanuit Pakistan bijzonder weinig details vrijgegeven. Zo was lange tijd onduidelijk welk ontwerp er voor de schepen gebruikt zou worden en is er over financiële afspraken nog altijd nauwelijks iets bekend.
Bewaken van veiligheid en stabiliteit
Bij de ceremonie was de huidige chef van de Pakistaanse marine, admiraal Muhammad Amjad Khan Niazi, de belangrijkste gast. Daarnaast waren nog andere vertegenwoordigers van de Pakistaanse marine aanwezig, alsmede officials van de Roemeense overheid en marine.
Muhammad Amjad Khan Niazi gaf in zijn rede aan dat de Hunain een belangrijke rol zal gaan spelen in het bewaken van de veiligheid van de handel op zee in de Indische Oceaan. Ook moet het schip van waarde zijn om een algehele vorm van stabiliteit te behouden in de regio. De admiraal zei dat er zowel conventionele als onconventionele maritieme dreigingen bestaan die volgens Niazi een gevaar zijn voor de energie-infrastructuur en de handelsroutes die door de Indische Oceaan lopen.
Nederlands-Pakistaanse samenwerking
Nederland en Pakistan kennen op het gebied van maritieme samenwerking al een jarenlange geschiedenis. Sinds 1986 is er sprake van samenwerking, ook al bestelt Pakistan ook schepen bij partijen uit andere landen.
Sinds 2017 is deze samenwerking dus weer nieuw leven ingeblazen door het contract voor de schepen van de Yarmookklasse, al worden deze schepen volledig in Roemenië gebouwd. Sinds vorig jaar is Pakistan ook eigenaar van twee Nederlandse Alkmaarklasse mijnenjagers (Haarlem en Middelburg). Deze twee werden in oktober 2022 naar Pakistan getransporteerd, maar over de status is verder niets bekend.
Auteur: Tobias Kappelle Tobias werkt sinds augustus 2020 als freelance journalist voor Marineschepen.nl. Daarnaast is hij vooral actief in de sportjournalistiek bij onder andere AD Sportwereld, Eurosport en Hockey.nl. Tobias studeerde Geschiedenis en Bestuurs- en Organisatiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht en deed een master Media & Journalistiek aan de Erasmus University Rotterdam.