In minder dan drie jaar na het tekenen van het contract heeft Damen het nieuwe patrouilleschip ARM Reformador aan de Mexicaanse marine overgedragen. Het 107 meter lange schip is gebaseerd op het SIGMA-concept van Damen en is volgens het Nederlandse bedrijf het meest geavanceerde schip in Latijns-Amerika.
ARM Reformador. (Foto: Damen)
De ceremonie werd bijgewoond door admiraal José Rafael Ojeda Durán, staatssecretaris van de Mexicaanse marine. Hij sprak zijn trots uit over de bijdragen aan de ontwikkeling van het land en haar maritieme industrie. De president van Damen Shipyards Mexico, Horacio Delgado, voegde toe: "Dit is een schip gebouwd in Mexico, voor Mexicanen en door Mexicanen." Volgens Delgado zorgt het project voor 400 directe banen en 2000 indirecte banen in het land. Voor Mexico is de bouw dan ook een historisch moment; het is het eerste grote marineschip in meer dan 80 jaar dat in Mexico zelf is gebouwd.
Het schip is overigens niet helemaal in Mexico gebouwd. De Reformador bestaat uit meerdere modules, twee van de zes modules zijn in Vlissingen gebouwd en vier modules in Salina Cruz op de werf Astimar. Hierdoor werd meer dan 70 procent van de arbeid in Mexico uitgevoerd. Vanuit Nederland waren onderzoeksinstituten als MARIN betrokken en daarnaast een cluster van zeventig Nederlandse bedrijven, waaronder Thales uit Hengelo. Voor het POLA-project werkte dit cluster samen met verschillende lokale Mexicaanse bedrijven, zo meldt Damen. Ook waren meerdere Nederlandse specialisten ter plaatse.
(Foto: Damen)
Met de overdracht van ARM Reformador varen er nu tien SIGMA-schepen in Mexico, Indonesië en Marokko. En er komt misschien meer aan. In 2018 werd bekend dat de Mexicaanse marine de wens heeft om uiteindelijk acht schepen van deze POLA-klasse (Patrullas Oceánicas de Largo Alacance, ofwel lange-afstandspatrouilleschepen) aan te schaffen. De POLA's moeten een bestaand gat in de capaciteit van de marine vullen. Hoewel Mexico nu in staat is om in haar eigen exclusieve economische zone te patrouilleren, wil het land ook daarbuiten kunnen opereren. Zo kan Mexico beter samenwerken met andere marines in de regio, en kan het bijdragen aan internationale vredesoperaties. Het budget voor nieuw materieel voor Mexico blijft echter beperkt, wat de bouw van een groot aantal schepen in ieder geval op korte termijn onwaarschijnlijk maakt. In 2018 sprak het land dan ook over een bouwperiode voor de acht schepen van 20 jaar, afhangend van het beschikbare budget.
De Reformador is 107 meter lang, heeft een bemanning van 122 personen en beschikt over een hangaar voor een MH-60R Seahawk helikopter. Met twee 10MW-dieselmotoren en twee 1300 kW-elektrische motoren is het schip in staat om meer dan 20 dagen op zee te blijven, en heeft het een maximum snelheid van meer dan 25 knopen. Ook Thales heeft een flink aandeel gehad in de bouw van het schip. De Reformador beschikt over het Tacticos Combat Management System, een Smart-S Mk2 radar en een STIR belichtingsradar. Daarnaast levert Thales een het 360-graden camerasysteem Gatekeeper en de CAPTAS-2 Passive Variable Depth Sonar. Ook de bewapening wordt direct en indirect door Thales verzorgd. Deze bestaat uit ESSM luchtdoelraketten en RAM Block 2 luchtdoelraketten voor zeer korte afstand, Harpoon antischipkruisvluchtwapens, een Bofors 57 mm kanon en 12.7 mm en Mk 38 25 mm machinegeweren.
Naast het patrouilleschip heeft de Mexicaanse marine onlangs nog twee schepen van Damen in dienst genomen, waaronder baggerschip ARM Laguna Morelos. Aangezien Damen werkt met een voorraad van deze en andere series, kon het baggerschip binnen een jaar na de bestelling al worden afgeleverd. Het eerste Nederlandse baggerschip voor Mexico moet bijdragen aan de groei van de zuidoostelijke regio van het land.
De relatie van Damen met Mexico beslaat meer dan veertig jaar. In deze periode heeft Damen meer dan vijftig schepen van verschillende typen geleverd aan zowel particuliere als overheidsklanten. De Mexicaanse marine is al lange tijd klant van Damen en de ARM Reformador is hun dertiende Damen-schip. Eerder leverde Damen uiteenlopende schepen: van patrouilleschepen tot logistieke ondersteuningsschepen.