Marineschepen.nl
 
   
 

Damen verliest strijd om amfibische transportschepen voor Chili


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 09-02-2021 | Laatst aangepast: 09-02-2021


Vard Marine, dochter van de Italiaanse scheepswerf Fincantieri, heeft de opdracht gekregen voor de bouw van vier amfibische transportschepen. Vard wist voor Damen en het Spaanse Navantia te eindigen in de race.

Vard
VARD 7 313. (Beeld: Vard)

De afgelopen 18 jaar werd Damen meerdere keren in verband gebracht met de Chileense plannen voor een nieuw landing platform dock (LPD, amfibisch transportschip) en de Nederlandse scheepswerf leek serieuze kans te maken op de gunning. Zeker omdat Chili zo ongeveer sinds die wens bekend is, opereert met Nederlandse M en L-fregatten.



Toch is het nu de Canadese afdeling Vard Marine van het van origine Noorse Vard dat in samenwerking met de Chileense scheepswerf ASMAR vier relatief compacte LPD's mag gaan bouwen. Dat zullen zij doen op basis van de VARD 7 313, een schip van 130 meter en ruimte voor 300 opstappers. Het voertuigendek heeft een capaciteit van 470 lane meters.

Het ontwerp zal aangepast worden aan de eisen van de Chileense marine, dat voor de schepen een belangrijke rol in humanitaire hulpoperaties ziet. Chili is immers een uitgerekt land met immense kustlijn.In geval van een natuurramp zijn de probleemgebieden vaak beter te bereiken vanuit zee.



Voor Damen betekent de keuze in Valparaíso voor Vard dat de Enforcer, familie van Zr.Ms. Rotterdam, Johan de Witt en Karel Doorman, voorlopig een papieren schip blijft. Daar kan wel verandering in komen als Maleisië voor de (een grotere versie van de) Enforcer kiest.

Vard en ASMAR tekenden in december 2020 het contract.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Damen in race om Chileense schepen