Het luchtverdedigings- en commandofregat Zr.Ms. De Ruyter vertrekt aanstaande dinsdagmiddag vanuit Den Helder naar de Golfregio. Het fregat is volgens Defensie "missie-gereed", er is een technisch probleem met de voortstuwing geconstateerd, maar dat levert volgens Defensie geen problemen op voor de missie. Zr.Ms. De Ruyter zal vijf maanden van huis zijn.
Zr.Ms. De Ruyter op archiefbeeld. (Foto: Defensie)
Voor het eerst sinds 2017 vertrekt een marineschip voor een missie naar zee (andere inzet betroffen NAVO of nationale operaties, of oefeningen). Vanmiddag liet de marine via een persbericht weten dat het fregat aanstaande dinsdag 28 januari vertrekt, een datum die overigens al langer in de media te horen was. Tegelijkertijd stuurde de minister van Buitenlandse Zaken een brief met informatie over de missie en met antwoorden op vragen van de Tweede Kamer.
Hulp bieden
Met de brief probeert Defensie nogmaals duidelijkheid te scheppen over het mandaat van het schip. Samengevat is dat nu als volgt: in internationale wateren kan het fregat schepen helpen die worden aangevallen door eenheden van een land als het fregat in de buurt is en op tijd tussenbeide kan komen. Ook mag het fregat helpen als niet-statelijke actoren (piraten, terroristen, etc.) een koopvaardijschip enteren. Gebeurt dat door bijvoorbeeld mariniers, kustwacht, etc., dan mag het fregat niet ingrijpen.
In territoriale wateren mag het fregat alleen zichzelf verdedigen. "Het fregat zal zich echter alleen in territoriale wateren bevinden bij doortocht door de Straat van Hormuz (de Straat bestaat uit de territoriale wateren van Iran en Oman)," zo wordt in de brief uitgelegd.
In de Straat van Hormuz mag Zr.Ms. De Ruyter dus niet optreden als beschermer van de koopvaardijschepen. De EMASOH-missie is daar echter niet voor bedoeld. Het gaat vooral om het opbouwen van een beeld van wat er in de regio op en boven zee gebeurt. Behalve Zr.Ms. De Ruyter, maakt ook het Franse fregat FS Courbet (La Fayetteklasse) deel uit van de missie en een Frans maritiem patrouillevliegtuig van het type Breguet Atlantique II. België draagt bij met drie militairen; een in de staf en twee aan boord van Zr.Ms. De Ruyter.
Mocht Zr.Ms. De Ruyter het middelpunt van een grootscheepse aanval door Iran worden die zo hevig is dat het fregat hulp nodig heeft, kan het niet alleen hulp krijgen vanaf zee van het Franse fregat, maar ook door Franse vliegtuigen. Uiteraard zal de Breguet Atlantique II indien mogelijk hulp bieden (bijvoorbeeld bij onderzeebootbestrijding), maar Frankrijk heeft ook gevechtsvliegtuigen zoals de Rafale gestationeerd in de Verenigde Arabische Emiraten. Een dergelijk scenario is volgens Defensie echter "onwaarschijnlijk".
Missie-gereed
Aan boord van het fregat, dat zich al lange tijd voorbereid op het aanstaande vertrek, is slijtage geconstateerd in een van de tandwielkasten. "Vervanging van de tandwielkast duurt 20 tot 24 weken en vindt plaats tijdens het benoemd onderhoud na de missie," zo meldt Defensie. De maximale snelheid van Zr.Ms. De Ruyter ligt normaal rond de 28 knopen, maar volgens Defensie zal deze grens iets lager liggen de komende tijd, in normale omstandigheden. Mocht het nodig zijn dan kan het schip wel beschikken over de maximale snelheid.
Het LCF zal eerst naar de Verenigde Arabische Emiraten varen.