Marineschepen.nl
 
   
 

Vervanging onderzeeboten: drie werven hebben hun offertes ingeleverd


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 28-07-2023 | Laatst aangepast: 28-07-2023


28 juli stond bij drie werven en bij Defensie maanden rood omcirkeld in de agenda's. De werven hadden vandaag tot het einde van de middag de tijd om hun miljardenoffertes in te leveren en dat hebben de drie ook gedaan, zo laat Defensie weten.

onderzeeboten
Illustratie van het voorstel van Saab en Damen. (Beeld: Saab)

Naval Group, tkMS en Saab zijn zoals bekend in de race om de vervanging van de Walrusklasse onderzeeboten te gaan bouwen. Deze drie werven kregen in november de Request for Quotation (RFQ) in de bus. In deze offerteaanvraag staan de eisen waar de nieuwe boten aan moeten voldoen, en de deadline waarop de offertes moeten worden ingeleverd: vrijdag 28 juli.



Wie verwacht na vandaag overladen te worden met informatie over de voorstellen van de verschillende werven, zal teleurgesteld zijn. Defensie is, zo begreep Marineschepen.nl, terughoudend in het openbaarmaken van de plannen van de werven.

Rond tkMS en Naval Group bleef het lang stil vandaag. Saab maakte in de loop van de dag bekend dat het bedrijf de offerte heeft overhandigd. Later volgde ook Naval Group met een kort statement. Defensie meldde rond 17:15 uur dat er drie offertes zijn ontvangen.



Saab
Het ontwerp dat Saab samen met Damen aanbiedt wordt door de aanbieders C718 genoemd. Mats Wicksell, Senior Vice President en Head of Saab Business Area Kockums, zegt in een persbericht dat dit ontwerp de "de Nederlandse behoeften en eisen op de lange termijn overtreffen". Saab schrijft verder dat de expeditionaire onderzeeboot "een buitengewoon groot uithoudingsvermogen heeft. Dit voldoet aan de behoeften van de Koninklijke Marine voor operaties ver weg van Nederland, voldoende accommodatie, comfort voor de bemanning en een groter laadvermogen van wapens."

Opvallend is wel dat Saab benadrukt dat het voorstel niet alleen wordt gesteund door de Zweedse regering, maar ook door de Britse regering. In de korte alinea's over het ontwerp claimt Saab "een van de beste sensorsystemen ter wereld" te hebben aangeboden. Dat zou betekenen dat het voorgestelde ontwerp de Thales 2076 sonar bevat, de sonar die de marine en DMO in het verleden hoog op het wensenlijstje hadden staan, maar die door de Britten exclusief aan de Zweden was beloofd.

Naval Group
De Franse werf Naval Group maakte iets voor vijven ook bekend de offerte te hebben ingeleverd. Naval Group deelde in dat statement verder niets over het voorstel zelf: "Vandaag hebben wij onze offerte ingediend voor het programma Vervanging Onderzeebootcapaciteit. Een intensief traject in de afgelopen jaren heeft geleid tot deze mijlpaal in het programma. Namens ons core team dat de afgelopen maanden hard heeft gewerkt om het beste aanbod te kunnen voorleggen willen wij specifiek onze Nederlandse partners en betrokkenen van harte bedanken voor hun steun en bijdrage."





Opinie | Nederland zou nu geen vier nieuwe onderzeeboten moeten bestellen



Deadline
De werven hadden tot einde van de middag de tijd om de offertes in te leveren. Er was een mogelijkheid dat niet alle werven dat zouden doen. Met dat scenario hield de inkooporganisatie van Defensie COMMIT (voorheen DMO) rekening, zo bleek in november tijdens de persbriefing. Programmadirecteur schout-bij-nacht (LD) Jurjen Kwak zei daar het volgende over: "Er kan een situatie ontstaan dat we twee offertes ontvangen. Dan hebben we minder werk en kunnen we misschien iets versnellen. Het kan zijn dat er maar ťťn offerte wordt ingeleverd. Dan moeten we misschien kijken of we daar nog een onderhandelingstraject mee in gaan. Ook kan het zijn dat Audit Dienst Rijk nog een keer naar langs komt."

"Een andere mogelijkheid is drie ongeldige inschrijvingen; drie werven die zeggen dat ze niet aan de eisen kunnen voldoen. Dat kan te maken hebben met tijd, de techniek, de performance, of ze kunnen dat op een aantal systemen of een prestaties niet. Dat is een ander scenario. Maar dat hangt af van wat ze niet kunnen. Dat hangt echt af van de inschrijvingen die komen."

IndustriŽle samenwerking
Behalve de offertes zijn vandaag ook de voorstellen ingediend voor industriŽle samenwerking met Nederland, dat gebeurde bij het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Deze Industrial Cooperation Agreement (ICA) "is bedoeld om de Nederlandse Defensie Technologische en IndustriŽle Basis (NLDTIB) te versterken", schrijft Defensie op haar website. "De winnende werf moet hieraan bijdragen. De ICA-voorstellen worden beoordeeld door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Dit gebeurt gescheiden van de offertebeoordeling door Defensie."

Start van nieuwe fase
Met het inleveren van de offertes start een nieuwe fase. De komende maanden heeft COMMIT nodig om de ingeleverde offertes te beoordelen. In januari 2024 moeten alle offertes zijn beoordeeld, in maart/april verwacht Defensie de voorlopige winnaar bekend te maken middels de D-brief die in de Tweede Kamer moet worden behandeld.

Jaime Auteur: Jaime Karremann
Jaime is oprichter van Marineschepen.nl en heeft meer dan 1.500 artikelen geschreven over uiteenlopende marine-onderwerpen. In 2017 gaf hij zijn non-fictieboek In het diepste geheim uit en later onderzeebootthriller Orka. Voor Jaime fulltime met deze site aan de slag ging, werkte hij ruim 12 jaar bij de marine, waarvan het grootste deel in een burgerfunctie. Jaime studeerde Communicatie in Groningen.




comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Adverteren

Doneren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

LinkedIn

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen