Marineschepen.nl
 
   
 

Deens fregat gaat strijd aan met piraten in Golf van Guinee, West-Afrika


Door: Tobias Kappelle
Bericht geplaatst: 27-10-2021 | Laatst aangepast: 27-10-2021


Het Deense Absalonklasse-fregat KDM Esbern Snare is zondag begonnen aan een reis naar de golf van Guinee voor een anti-piraterijmissie. Het schip vertrok vanuit Frederikshavn en zal ongeveer zes maanden lang patrouilleren aan de Afrikaanse westkust.

HDMS Absalon
KDM Esbern Snare van de Absalonklasse. (Foto: Deense marine)

Anti-piraterijmissies waren lange tijd vooral nodig aan de andere kant van het Afrikaanse continent. Jarenlang hebben marineschepen van verschillende landen geopereerd in de buurt van de Hoorn van Afrika. Deense marineschepen deden hier, net als Nederlandse schepen, van 2008 tot 2017 aan mee.



In juli hielden Japan en Groot-Brittannië nog anti-piraterij oefeningen in de Golf van Aden bij Somalië met de Japanse torpedobootjager JS Setogiri (Asagiriklasse) en het Britse vliegkampschip HMS Queen Elizabeth. De schepen werden hierbij ondersteund door Amerikaanse marineschepen en Zr.Ms. Evertsen. Het grootste gevaar komt tegenwoordig echter niet meer van de oostkust van Afrika.

West-Afrikaanse piraten
Inmiddels heeft de Golf van Guinee de twijfelachtige eer 's werelds grootste piraterij-hotspot te zijn. Maandagochtend werd containerschip MSC Lucia nog aangevallen door piraten in deze wateren. Gisteren werden de piraten verjaagd nadat de Russische torpedobootjager Vice-admiraal Kulakov (Udaloyklasse) een helikopter in de richting van het schip had gestuurd.

In het eerste kwartaal van 2021 was maar liefst 43% van alle meldingen van piraterij over de hele wereld afkomstig vanuit de Golf van Guinee. De in totaal 38 gemelde incidenten in het eerste kwartaal van dit jaar zijn er negen minder van vorig jaar in deze periode. Desondanks is het aantal geweldsincidenten tegen de bemanning toegenomen. In het eerste kwartaal werden 40 bemanningsleden ontvoerd, waarvan er één overleed.
In 2020 was het aantal ontvoerde bemanningsleden in de eerste maanden 22 en vielen er geen dodelijke slachtoffers. Alle 40 gemelde ontvoeringen in het eerste kwart van 2021 vonden bovendien plaats in de Golf van Guinee.

Dit zorgt ervoor dat de Golf van Guinee een van de gevaarlijkste wateren ter wereld is geworden voor schepen. Denemarken is met ongeveer 2100 koopvaardijschepen het vijfde land ter wereld op gebied van de handelsvaart en dus onderneemt het Scandinavische land nu actie.

Volgens de Deense defensie varen er tot wel 40 schepen per dag in de Golf van Guinee en vervoeren zij goederen met een waarden van meer dan 1,5 miljard dollar per jaar. Dat maakt een onveilige Golf van Guinee tot een groot risico voor Denemarken.



Nederlands schip
Ook Nederland heeft last gehad van de toenemende piraterij in de Golf Van Guinee. Afgelopen maart werd voor de kust van Benin de tanker Davide B overvallen. Het schip voer onder Maltese vlag, maar wordt beheerd door De Poli Tankers uit Barendrecht. Bij de overval werden 15 bemanningsleden ontvoerd. In april werden de 15 ontvoerden vrijgelaten, nadat er vermoedelijk losgeld betaald is.

Deens fregat en andere landen
De Esbern Snare, met 175 bemanningsleden en Seahawk-helikopter, wordt nu voor vijf maanden naar de Golf van Guinee gestuurd om de wateren veiliger te maken. De twee schepen van de Absalonklasse waren jarenlang 'flexibele ondersteuningsschepen', maar werden in oktober 2020 omgedoopt tot fregatten. De Esbern Snare maakt sinds 2005 deel uit van de vloot.

Het Deense schip zal niet het enige grijze schip zijn ter plaatse. Zoals vermeld zijn de Russen er ook. De Franse marine is er al langer actief onder de vlag van operatie Corymbe en het Verenigd Koninkrijk heeft begin oktober een Riverklasse patrouilleschip (HMS Trent) gestuurd dat een reis zal maken langs de Afrikaanse westkust.

De Esbern Snare krijgt binnenkort ook gezelschap van de Italiaanse marine in de vorm van Antonio Marceglia (Carlo Bergaminiklasse), die onder de Italiaanse antipiraterij-operatie in de Golf van Guinee genaamd operatie Gabinia valt.

Overigens zullen piraten die de Esbern Snare in de kraag grijpt, niet in Denemarken berecht worden. Er is door Denemarken geen verdrag getekend voor uitlevering van gevangen piraten, zo laat de Deense marine via de Deense zender DR weten. Het doel is dan ook voornamelijk afschrikking. Als er toch piraten worden gevangengenomen, moet de Esbern Snare er voor zorgen dat ze naar land kunnen komen. "Bijvoorbeeld door ze een opblaasbare boot met motor en wat brandstof te geven," legde een marineofficier gespecialiseerd in internationaal recht uit.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram
Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Absalonklasse

Rondleiding aan boord Esbern Snare in Amsterdam