Marineschepen.nl
 
   
 

Commandant marinekazerne in Amsterdam: 'We zitten hier al 400 jaar en de komende 400 jaar zullen we ook blijven'


Door: Tobias Kappelle
Bericht geplaatst: 21-02-2023 | Laatst aangepast: 21-02-2023


Over de toekomst van het Marine Etablissement Amsterdam (MEA) is tientallen jaren gediscussieerd en gesteggeld. Lange tijd leek het erop dat de marine weg zou gaan uit Amsterdam, maar inmiddels zijn er andere plannen. Marineschepen.nl sprak met de commandant van het MEA, KLTZ Nico Vermaire, over de kazerne. Hij verzekerde ons dat het met de toekomst wel goed zit: “Defensie blijft, punt uit. We zitten al 400 jaar op deze kazerne en de komende 400 jaar zullen we er ook blijven.”

Marineterrein
Luchtfoto van Kattenburg. (Foto: Gemeente Amsterdam)

Verbouwing
Inmiddels is duidelijk dat er wel het nodige gaat veranderen op het terrein. Er zal flink verbouwd worden, zo geeft Vermaire aan: “Qua vierkante meters blijft van de kazerne één zesde over van het grondoppervlak dat we ooit hadden. Maar we krijgen meer vloeroppervlak dan we nu hebben. We gaan omhoog. Het buitenste deel wordt verkocht en in de Nota van Uitgangspunten van de gemeente is ook besloten dat de hele wijk omhoog mag.”

Volgens Vermaire laat de verbouwing niet lang meer op zich wachten: “Vanaf eind 2025 is het de bedoeling dat we echt gaan bouwen. Als de nieuwe gebouwen klaar zijn, verplaatsen we alles uit de oude gebouwen naar de nieuwbouw. Dan geven we de oude gebouwen aan wie ze gekocht heeft. Er gaat dan een aantal gebouwen plat.”



“In potlood zeggen we nog steeds dat de nieuwbouw op 1 januari 2027 gereed moet zijn voor ingebruikname. Ik denk dat we wel iets achteruitgaan ten opzichte van die datum, maar het streven zal zeker zijn om er zo dicht mogelijk in de buurt te komen”, aldus de commandant.



MEA blijft de plek voor de militaire keuring
Dit betekent dat er qua taakinvulling van het terrein niet veel zal veranderen volgens Vermaire: “De keuring blijft absoluut, want dat is de kerntaak. De grootste deelgebruiker is op dit moment Dienstencentrum Personeelslogistiek. Dat is de organisatie die zich bezighoudt met het werven, selecteren en keuren van nieuw militair en burgerpersoneel van Defensie. Iedereen die voor Defensie wil werken, zal op een bepaald moment hier langskomen om gekeurd te worden.”

“We hebben alle faciliteiten hier op de kazerne zitten. Als we straks naar de nieuwbouw gaan, zullen al die faciliteiten ook volledig worden uitgerold”, zo stelt Vermaire.

MEA
Het plan zoals afgesproken in 2020. (Kaart: Openstreetmaps)

Marineterrein
Illustratie van het marineterrein in de toekomst, rechts achterin in kleur de nieuwe kazerne. (Illustratie: Gemeente Amsterdam)

Het nieuwe MEA
Toch zullen de faciliteiten er na de verbouwing anders uitzien en ook de samenwerking met de gemeente en de buurt verandert. KLTZ Vermaire legt uit hoe men probeert om het terrein multi-inzetbaar te maken.

“De sportfaciliteiten gaan we combineren met een één- of tweelaags parkeergarage. Het sportveld komt op die parkeergarage en wordt tevens gereed gemaakt voor helikopteroperaties door het middenstuk van de garage te verzwaren. Aangezien de rest een stadswijk wordt, is het de bedoeling om de parkeergarage twee ingangen te geven. Daarvan is er één voor Defensie en één openbaar, waarbij de bewoners van de wijk een parkeervergunning kunnen kopen.”

Hierbij is Defensie niet voorbij gegaan aan de belangen van de buurt: “Omdat er een omgevingsplan voor de herontwikkeling van het hele terrein wordt aangelopen, is er een Nota van Uitgangspunten door de gemeente opgesteld en daarom heeft de gemeente de lead in de inspraak-procedure. Er zijn door de gemeente al de nodige inspraak-, consultatie- en voorlichtingssessies georganiseerd voor de buurt en Defensie heeft hier altijd aan meegewerkt en bijgedragen. De meest recente sessie is eind november zelfs op de kazerne gehouden, dus de buurt is volledig betrokken.”

Ook voor het sportveld is een idee bedacht om de ruimte zo goed mogelijk te benutten: “Formeel is het samen met de parkeergarage eigendom van Defensie en wordt het in gebruik voor de gemeente beschikbaar gesteld. Het sportveld is buiten scheepstijd ter beschikking voor de bewoners van de wijk. In feite heb je dan exact gedaan wat je in de bestuursovereenkomst hebt afgesproken.”

Daarnaast zorgt Defensie ervoor dat ook zijn eigen gebouwen flexibel kunnen worden ingezet: “In principe gaan we alle gebouwen intern modulair maken. Dat houdt in dat als je een gebouw wilt omkatten van kantoor naar legering, dan kun je eenvoudig de wanden verplaatsen. Daardoor kun je een gebouw binnen een paar weken volledig aanpassen, waardoor je veel flexibeler bent.”



Veranderde wereld
Lang niet iedereen was overtuigd van het belang van het marineterrein in Amsterdam. Nog steeds zijn er veel mensen die liever zouden zien dat het grondgebied gebruikt wordt om de woningnood op te lossen. Volgens Nico Vermaire is de laatste jaren het besef echter bij steeds meer mensen gekomen dat het MEA wel degelijk belangrijk is.

“De wereld is veranderd. De wereld is een stuk uitdagender geworden dan hij was. Niet zozeer vanwege Oekraïne, maar ook daarvoor al. Veiligheidssituaties zijn zwaar verslechterd. We hebben veel grotere stromen van mensen door de wereld lopen. We hebben heel veel instroom van asielzoekers uit onveilige regio’s. Die asielzoekers zelf kunnen we goed faciliteren, maar alles wat daarachter gebeurt in die wereld en waarom zij hier naartoe gekomen zijn, heeft ook zijn invloed op Nederland. Het zijn indirecte gevolgen van al die oorlogen.”

“Je hebt Syrië. Je hebt een zwaar toegenomen criminaliteit in de wereld. We hebben een aantal terroristische aanslagen gehad. Er zijn dreigingen voor aanslagen hier. Zaken als een moord op advocaat Derk Wiersum hier in de stad spelen ook een rol. Dat zijn allemaal dingen die meespelen, waardoor de hele wereldsituatie compleet anders geworden is.”

“Daardoor moest Defensie gaan kijken waar het moest zitten om de één van de hoofdtaken van Defensie, ondersteuning van Nederland als land, zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren. Dat moet je dus ook een footprint in de hoofdstad hebben. Ik denk dat bij de politieke besluitvorming ook heeft meegespeeld dat het vreemd overkomt als je als land geen enkele Defensie-link meer in je hoofdstad hebt.”

De maandelijkse nieuwsbrief van Marineschepen.nl

Lees hier meer over de inhoud van de nieuwsbrief

Een nieuw besef
Volgens Vermaire is de opkomst van dat besef een kleine tien jaar geleden begonnen: “De burgeroorlog in Syrië begon en in 2013 is het besluit voor sluiting genomen. Eigenlijk zag je vanaf 2014 met de komst van IS en de aanslagen in Frankrijk in 2015, dat het langzaam begon te kenteren. De noodzaak begon door te dringen bij de Amsterdamse politiek dat het nuttig was om een kazerne te hebben.”

De oorlog in Oekraïne heeft daar dus ook geen hele grote rol in gespeeld, is de mening van Vermaire: “Alle plannen waren al voor Poetin zijn speciale militaire operatie opstartte voor 99 procent rond. Die moesten alleen nog door de gemeenteraad en een consultatiecyclus heen en dat hebben we het afgelopen jaar gedaan. Voor het besef in de brede zin heeft het meegeholpen en bij de buurtbewoners merk je dat ze dat zeker meenemen, maar het is niet zo dat het proces daardoor versneld of veranderd is.”

Politieke druk
Van politieke druk op Defensie om weg te gaan, is zodoende inmiddels geen sprake meer, maar volgens Vermaire is dat wel eens anders geweest: “Die politieke druk was er absoluut, maar die is nu helemaal weg. Er wordt zo verschrikkelijk veel gebruik gemaakt van deze kazerne, ook door Amsterdam.”

Persoonlijke betrokkenheid en oordeel
Vermaire is zeer nauw betrokken geweest bij het hele proces en binnen enkele maanden zal dit alleen maar toenemen, zo maakt hij ons bekend: “Deze zomer word ik afgelost en dan word ik projectleider van de nieuwbouw. Dat kwam op mijn pad. Dan ga ik me voor 100 procent met de verbouwing bemoeien. Dat gaat echt tot bouten en moeren. Dat gaat tot in het diepste detail. Het zal neerkomen op aanwezig zijn op de werkplek en met een harde helm bij de bouw staan.”

Toch zag hij het lang niet altijd zitten de afgelopen jaren en is hij nog steeds niet onverdeeld positief: “Ik ben heel negatief geweest in de periode dat het MEA helemaal weg zou gaan. Toen heb ik samen met één van de vorige commandanten van het Dienstencentrum Personeelslogistiek heel veel effort erin gestopt om iedereen te overtuigen en dat is uiteindelijk gelukt. Als je het mij persoonlijk vraagt, dan zeg ik: waarom houden we niet gewoon het hele terrein en zetten we gewoon nieuwe gebouwen neer. Defensie is aan het uitbreiden. We hebben overal ruimte nodig en ruimte tekort, dus gebruik wat je hebt. Je hebt het al 365 jaar en de hypotheek is afgelost.”

Toch is Vermaire als professional ook redelijk en ziet hij beide kanten van het verhaal: “Ik begrijp dat we een compromis hebben moeten sluiten met Amsterdam, omdat er beloftes waren gedaan, waar we op terug zijn gekomen. Dan kan ik met het compromis dat we gekozen hebben prima leven. Ik vind het een uitstekende oplossing, want we kunnen alles blijven doen.”

Tobias Auteur: Tobias Kappelle
Tobias werkt sinds augustus 2020 als freelance journalist voor Marineschepen.nl. Daarnaast is hij vooral actief in de sportjournalistiek bij onder andere AD Sportwereld, Eurosport en Hockey.nl. Tobias studeerde Geschiedenis en Bestuurs- en Organisatiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht en deed een master Media & Journalistiek aan de Erasmus University Rotterdam.


comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram
Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

D66: kazerne toch helemaal weg

Waarom Rusland het MEA in de gaten hield

Marinekazerne mogelijk toch behouden

Sail lastig zonder kazerne

Terugblik op Marinekazerne Amsterdam

Marinekazerne wordt eerst park

Herfst of lente op MKAD?

Kazerne dicht in 2018

Wat doet A'dam voor de kazerne?

Luchtfoto marinekazerne

Marinekazerne in 1952