Marineschepen.nl
 
   
 

Nieuwe Franse onderzeeboot naar zee, maar op werf wordt het drukker


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 14-07-2024 | Laatst aangepast: 14-07-2024


Ook de derde onderzeeboot van de Barracudaklasse is naar zee gegaan. Dat gebeurde afgelopen vrijdag. De Tourville begon die dag met de proefvaarten. Eind 2024 moet deze nucleaire onderzeeboot worden opgeleverd. Bouwer Naval Group won de aanbesteding voor nieuwe Nederlandse onderzeeboten met een ontwerp dat deels gebaseerd is op de Franse Barracuda's.

Tourville
De Tourville verlaat de werf van Naval Group voor de eerste proefvaart. Op deze werf worden ook, als het contract wordt getekend, de nieuwe Nederlandse onderzeeboten gebouwd. (Foto: Naval Group)

De proefvaart van de Tourville begint ruim vier jaar na de proefvaart van de Suffren, de eerste boot van de Barracudaklasse. De Suffren is inmiddels enkele jaren in dienst en volledig operationeel. De bouw van de Tourville begon op 28 juni 2011. Iets meer dan twaalf jaar later was de bouw afgerond en werd de nucleaire onderzeeboot op de werf van Naval Group in Cherbourg, het was 21 juli 2023, naar buiten gereden.



Een volgende belangrijke mijlpaal in de bouw werd in april van dit jaar gepasseerd toen de kernreactor van de Tourville voor het eerst werd opgestart. Met de start van de proefvaart op 12 juli, is een nieuwe stap gezet richting oplevering. Die oplevering staat voor eind dit jaar gepland, volgend jaar moet de boot in dienst worden gesteld.

Het programma ligt nu op schema en loopt tot ongeveer 2030. Dan moeten ook de laatste drie boten van de klasse zijn opgeleverd.



Druk programma
Ondertussen bouwt Naval Group in Cherbourg aan de nieuwe Franse nucleaire onderzeeboten met kernraketten (SSBN). De bouw van deze nog complexere onderzeeboten, vooralsnog SNLE 3G genoemd, is op 20 maart 2024 van start gegaan. Elf jaar na het snijden van het eerste staal in maart moet de eerste boot worden opgeleverd. Met een snelheid van één boot per vijf jaar, moeten de vier vervangers van de Triomphantklasse uit de onderzeeboothal rollen. De laatste in 2050.

Zodra Nederland het contract met Naval Group tekent, gaat de op de Franse werf ook aan de toekomstige Orkaklasse worden gewerkt. Deze onderzeeboten zullen deels zijn gebaseerd op de Franse boten.

Toch zullen zij op veel punten afwijken doordat Nederland geen nucleaire maar dieselelektrische onderzeeboten heeft besteld, Nederland eigen eisen heeft (denk aan meer torpedobuizen en de Amerikaanse wapensystemen) en omdat Frankrijk zoals normaal bij export niet de meest gevoelige technologieën met andere landen deelt. Zo krijgt Nederland niet de software voor de commandocentrale (CMS) van de Franse boten en deelt de Franse Staat de eigen stealth-technologie tegen actieve sonars niet. Om de Nederlandse onderzeeboten toch minder 'zichtbaar' voor de sonarpings van fregatten te maken, moet worden gezocht naar alternatieven.

Als, zoals verwacht, de bouw van de Nederlandse onderzeeboten over enkele jaren begint, zal het eind dit decennium druk zijn op de werf van Naval Group in Cherbourg. Dan zijn drie verschillende type onderzeeboten tegelijk in aanbouw. De eerste twee Nederlandse onderzeeboten moeten tussen 2034 en 2037 worden opgeleverd.

Jaime Auteur: Jaime Karremann
Jaime is oprichter van Marineschepen.nl en heeft meer dan 1.500 artikelen geschreven over uiteenlopende marine-onderwerpen. In 2017 gaf hij zijn non-fictieboek In het diepste geheim uit en later onderzeebootthriller Orka. Voor Jaime fulltime met deze site aan de slag ging, werkte hij ruim 12 jaar bij de marine, waarvan het grootste deel in een burgerfunctie. Jaime studeerde Communicatie in Groningen.




comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Adverteren

Doneren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

LinkedIn

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Nieuwe Franse onderzeeboot Suffren (Barracudaklasse) overhandigd

Suffren gepresenteerd

Barracudaklasse onderzeeboten