Het derde Nederlandse mijnenbestrijdingsvaartuig is al sinds november in aanbouw, dat antwoord Defensie na vragen van Marineschepen.nl. Defensie liet ook weten dat de kiel van dit schip, de IJmuiden, aanstaande dinsdag 11 juni plaatsvindt. Het casco van de IJmuiden wordt gebouwd in Roemenië en wordt naar Frankrijk gesleept voor de afbouw. De Belgische en Nederlandse mijnenbestrijdingsvaartuigen worden gebouwd onder leiding van de Franse werf Naval Group.
Model van het eerste Nederlandse schip, de Vlissingen, momenteel in aanbouw. (Foto: Defensie)
Nederland heeft zes mijnenbestrijdingsvaartuigen besteld. De eerste drie schepen zijn in verschillende stadia van bouw. De kiel van de Vlissingen werd in juni 2022 gelegd, die van de Scheveningen in juli 2023. De Vlissingen ligt al sinds september vorig jaar in het water, in Frankrijk. De eerste vier schepen zijn iets vertraagd, zo bleek vorige maand. De Vlissingen en Scheveningen zijn vijf tot zes maanden later, de Scheveningen een maand.
De IJmuiden ligt wel op schema. Het eerste staal van dat schip is, zo blijkt nu, op 15 november 2023 gesneden. De kiel van het schip wordt op de werf Santierul naval Giurgiu gelegd, waar ook de Scheveningen in aanbouw is. Deze casco's zullen naar Frankrijk moeten voor afbouw. Normaliter gebeurt dat via de Zwarte Zee en Middellandse Zee. Het is niet bekend of een route binnendoor wordt overwogen.
Met de start van de bouw van de IJmuiden zijn nu vier Nederlandse marineschepen tegelijk in aanbouw (het Combat Support Ship wordt door Damen gebouwd). Dat is voor het eerst sinds 2010, toen aan vier patrouilleschepen van de marine werd gewerkt. De komende jaren wordt het steeds normaler en gaat aan veel meer marineschepen worden gebouwd. Zo begint de bouw van het eerste ASW-fregat in 2025.
De kiellegging van de Scheveningen, juli 2023. (Foto: Defensie)
oor België zijn nu in aanbouw: de Oostende, Tournai en Brugge. Daarmee wordt aan de helft van de bestelde schepen gewerkt op verschillende werven.
Ook het casco van de Brugge wordt in Roemenië gebouwd, evenals de casco's van de toekomstige schepen, uitgezonderd de Liège en Schiedam. Deze twee worden volledig in Frankrijk gefabriceerd.
Na de IJmuiden zullen nog de Harlingen, Delfzijl en Schiedam volgen voor Nederland.
Auteur: Jaime Karremann Jaime is oprichter van Marineschepen.nl en heeft meer dan 1.500 artikelen geschreven over uiteenlopende marine-onderwerpen. In 2017 gaf hij zijn non-fictieboek In het diepste geheim uit en later onderzeebootthriller Orka. Voor Jaime fulltime met deze site aan de slag ging, werkte hij ruim 12 jaar bij de marine, waarvan het grootste deel in een burgerfunctie. Jaime studeerde Communicatie in Groningen.