Marineschepen.nl
 
   
 

Nieuwe onderzeeboten, fregatten en oefeningen: gebruikelijke verhoogde activiteit Russische marine rond kerstperiode


Door: Frederik Van Lokeren
Bericht geplaatst: 27-12-2022 | Laatst aangepast: 27-12-2022


De kerstperiode is een traditioneel drukke periode voor de Russische marine met het in dienst nemen van nieuwe oorlogsschepen voor de jaarwisseling en het houden van grotere vlootoefeningen alvorens de marine een kalmere periode ten gevolge van het Orthodoxe nieuwjaar in Januari tegemoet gaat. Ook dit jaar zien we zowel op de Russische scheepswerven als op de trainingsgebieden een toegenomen activiteit.

Lada
Velikiye Luki werd vrijdag te water gelaten in Sint Petersburg. Twaalf van deze boten zijn gepland. De Ladaklasse heeft een waterverplaatsing van ongeveer 2700 ton en is 72 meter lang. De boten hebben zes torpedobuizen voor torpedo's, mijnen en Kalibr-kruisvluchtwapens. (Foto: Russische marine)

Nieuwe onderzeeboten
Op 21 december nam de Russische marine de Borei-A-klasse onderzeeboot Generalissimus Suvorov in dienst, berichtte het staatspersbureau TASS. De onderzeeboot, gewapend met Bulava nucleaire ballistische raketten, werd op Kerstmis 2021 uit dok gehaald en werd de afgelopen maanden uitvoerig getest om de vereiste kwalificaties te halen die door de Russische marine vooraf gesteld werden. De Generalissimus Suvorov is de zesde boot uit Boreiklasse en de derde van de Borei-A-variant. De onderzeeboot zal dienst doen in de Pacifische Oceaan en is daarmee al de vierde Borei-onderzeeboot die aan de Pacifische Vloot is toegewezen. Enkel de Yury Dolgorukiy en Knyaz Vladimir doen momenteel dienst in de Noordelijke Vloot.



Twee dagen later, op 23 december, werd de onderzeeboot Velikiye Luki uit de Ladaklasse te water gelaten op de Admiraliteitsscheepswerf te Sint Petersburg. Dat maakte de Russische marine bekend op haar website. De Ladaklasse is een ontwerp van het Russische scheepsontwerpbureau Rubis en werd ontwikkeld om de succesvolle Kiloklasse te vervangen. De Ladaklasse is meer geautomatiseerd waardoor deze minder bemanning nodig heeft en de waterverplaatsing significant verminderd kon worden. De Ladaklasse heeft bovendien een enkele huid, in tegenstelling tot de Kiloklasse die met een dubbele huid is uitgevoerd.

De Velikiye Luki is de derde boot uit de Ladaklasse en werd herontwerpen na de problemen die werden van de Sankt Petersburg die in 2010 in dienst werd gesteld. Twee andere boten, de Vologda en de Yaroslavl zijn in aanbouw. Bouw van beide boten werd gelijktijdig gestart in juni van dit jaar. De tweede onderzeeboot uit de Ladaklasse, de Kronstadt, is gestart met haar staatstesten zodat de boot overgedragen kan worden aan de Russische marine.

Golovko
Admiral Golovko in de Oostzee. Deze schepen hebben 32 cellen voor een breed pakket wapens tegen schepen en landdoelen: Kalibr, Oniks en de hypersone Zircon. (Foto: Russische marine)

Schepen terug in de vaart
Naast onderzeeboten maken de Russische scheepswerven verder werk van de bouw en modernisatie van de oppervlaktevloot. Het Russische vliegdekschip Admiral Kuznetsov wordt uit haar droogdok in Murmansk gehaald. Het speciale droogdok werd gebouwd door twee bestaande dokken met elkaar te verbinden. Het ontdokken zou een volle maand duren omdat het nieuwe droogdok nog geen sluisdeur heeft waardoor de huidige afscheiding gesloopt dient te worden.

Op 22 december brak er echter brand uit aan boord van de Admiral Kuznetsov. De brand ontstond aan bakboord, maar kon -zo meldt de Russische website Flotprom op basis van informatie van de scheepswerf- snel door de lokale veiligheidsploegen bedwongen worden en de schade bleef beperkt tot een zestal vierkant meter. Als dat klopt kan dat een indicatie zijn dat de veiligheidsprocedures aan boord sterk verbeterd zijn ten opzichte van december 2019 toen een brand meer dan 500 vierkante meter van het vliegdekschip verwoestte met twee doden en veertien gewonden tot gevolg.

In de Oostzee is het fregat Neustrashimy (van de gelijknamige klasse) bezig aan de laatste fase van haar proefvaarten na een periode van herstellingen en modernisatie. Alle proefvaarten en testen zouden tegen 23 december afgewerkt moeten zijn waarna het schip, in 1993 in dienst gesteld, terug in actieve dienst kan keren bij de Oostzee Vloot. Als laatste test diende het fregat zich te verdedigen tegen een vijandelijke luchtaanval met het inzetten van de luchtverdedigingssystemen. De Neustrashimy werd in december vorig jaar te water gelaten in de Yantar scheepswerf en had een heel jaar nodig om doorheen de proefvaarten en acceptatietesten te komen.

Het fregat Admiral Golovko (Gorshkovklasse) is Tweede Kerstdag begonnen aan het tweede deel van de proefvaart, na een korte eerste periode waarin de focus lag op de voortstuwing en navigatiesystemen. Tijdens de tweede fase van de proefvaart wordt de werking van de kanons en luchtverdedigingsraketten getest, de systemen in de commandocentrale, evenals de sensoren en communicatieapparatuur, zo laat de Russische marine weten. De Golovko is het derde Gorshkovklasse-fregat. Vijf schepen zijn momenteel in aanbouw, er zijn vijftien schepen gepland.

In de Noordelijke Vloot maakt het fregat Admiral Gorshkov (Gorshkovklasse) zijn opwachting om in januari terug te keren in actieve dienst na een periode van onderhoud. De Admiral Gorshkov is naar verluidt uitgerust met de Zirkon hypersonische anti-scheepsraket en zal bijgevolg een belangrijke operationele en strategische rol binnen de Noordelijke Vloot vervullen. Haar zusterschip, de Admiral Kasatonov, is momenteel actief in de Middellandse Zee en vermoedelijk enkel uitgerust met conventionele raketten zoals de Kalibr.



Verhoogde maritieme activiteit ten gevolge van oefeningen
De kerstperiode is eveneens een drukke periode voor de Russische marine als het op oefeningen aankomt. De reden hiervoor is tweedelig. Enerzijds is dit een rechtstreeks gevolg van de trainingscyclus binnen de marine waarbij dienstplichtigen die tijdens de zomerperiode werden opgeroepen voldoende getraind zijn om mee te draaien in grootschalige vlootoefeningen. Daarnaast is er in de eerste weken van januari een traditionele kalmte ten gevolge van het Orthodoxe nieuwjaar waarbij Russen traditioneel hun tijd bij familie doorbrengen. De Russische marine anticipeert hierop door nog snel vlootoefeningen te doen voor het Orthodoxe nieuwjaar start.

De hoogste activiteit is gerapporteerd in de Pacifische en Oostzee Vloot. De Pacifische Vloot is tussen 21 en 27 december actief aan het oefenen met eenheden van de Chinese marine. De kruiser Varyag uit de Slavaklasse, de gemoderniseerde torpedobootjager Marshal Shaposhnikov van de Udaloyklasse en de korvetten Aldar Tsydenzhapov en Sovershennyy (Steregushchyklasse) vormen de Russische component van deze oefeningen.

Deze schepen passeerden op 20 en 21 december de Straat van Tsushima om contact te maken met de Chinese schepen ten zuiden van de Chuja-eilanden op 23 december. Het Chinese eskader bestaat uit de torpedobootjagers Baotou (Type 052D) en Jinan (Type 051) samen met de Type 054A-fregatten Binzhou en Yancheng. Logistieke ondersteuning gebeurd door het Chinese bevoorradingsschip Gaoyouhu (Type 903A). Een Chinese onderzeeboot en verschillende vliegtuigen maakten eveneens deel uit van de gezamenlijke oefening. Dat maakte de Chinese marine bekend.

Chinese en Russische marine
De nieuwe Chinese Type 052D-destroyer Baotou op de voorgrond en op de achtergrond de oude Russische kruiser Marshal Ustinov (Slavaklasse). De Baotou werd in mei in dienst gesteld en is een van de 25 schepen van deze Chinese klasse. (Foto: Chinese marine)

De gezamenlijke oefeningen omvat, volgens de Russische marine, onder andere het gezamenlijk maneuvreren, opzetten van communicatie netwerken, luchtverdediging, oppervlaktebestrijding en anti-onderzeebootacties. Opvallende afwezigen in deze Chinees-Russische oefening zijn de kruisers uit de Renhaiklasse en het vliegdekschip Liaoning. Deze schepen zijn op een afzonderlijke oefening vertrokken in de Filipijnse Zee, zo blijkt uit berichten van de Japanse marine.

Ook bij de Oostzee Vloot is men begonnen aan een serie van maritieme oefeningen nabij Kaliningrad. Deze oefeningen omvatten een tiental schepen in samenwerking met vliegtuigen en helikopters van de marineluchtvaartdienst in de Oostzee, maakte de Russische marine eerder bekend. Echter, de Steregushchyklasse korvetten Stoiky en Soobrazitelny zijn in de Middellandse Zee. Als gevolg hiervan worden de maritieme oefeningen van de Baltische vloot uitgevoerd door de kleinere oorlogsschepen uit Kaliningrad zoals patrouilleboten. De oefeningen richten zich voornamelijk in het opzetten van luchtverdediging op zee en conventionele oorlogsvoering tegen oppervlakteschepen. Deze oefeningen zijn standaard voor de vloot en dienen onder meer om een accurate inschatting te bekomen van de paraatheid en inzetbaarheid van de betrokken schepen.

De verhoogde maritieme activiteit van de Russische marine volgt dus een traditioneel patroon en zal langzaam verminderen naarmate het Orthodoxe nieuwjaar op 14 januari nadert. Naar alle verwachting zal de Russische marine hierna een rustiger patroon inzetten tijdens de wintermaanden.

Frederik Auteur: Frederik Van Lokeren
Frederik schrijft als freelancer voor Marineschepen.nl sinds 2022. Hij was als logistiek officier bij de Belgische marine (2010-2017) o.a. eenheids- commandant van mijnenjager BNS Lobelia tijdens de onderhousdsperiode en Hoofd Logistieke Dienst van het M-fregat BNS Louise-Marie. Nu is Frederik manager in de Supply Chain Business Consultancy bij Moore Belgium. Verder volgt Frederik nauwgezet maritieme en amfibische ontwikkelingen op de voet, met een specifieke interesse in de Russische marine en Marine Infanterie.


comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Adverteren

Doneren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

LinkedIn

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Weer brand aan boord Kuzetsov

Rusland test nucleaire torpedo