'Duits fregat MKS 180 weer duurder'


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 17-09-2018 | Laatst aangepast: 17-09-2018


Volgens de Duitse krant Handelsblatt gaan de vier MKS 180 fregatten geen 3,5 miljard euro kosten, maar 5,3 miljard. De krant heeft dat van bronnen die werkzaam zijn bij het Duitse ministerie van Defensie. De MKS 180 fregatten moeten een succes worden nadat andere projecten in Duitsland minder goed waren verlopen.

MKS 180
Animaties van het F125-fregat en het MKS 180 (rechts). De MKS 180 werd in het verleden ook gevolgd door Nederland, maar dat schip werd veel te groot. (Foto: Duitse marine)

De MKS 180 moet een echt multifunctioneel schip worden waar modules voor bijvoorbeeld mijnenbestrijding, onderzeebootbestrijding en duikoperaties (dus bijv. een decompressietank) aan het schip kan worden toegevoegd. Daarnaast moet het schip 30 tot 40 jaar mee kunnen gaan en genoeg ruimte bieden voor diverse toekomstige upgrades van wapensystemen zoals drones, kruisvluchtwapens en commandosystemen. De grootte van het ontwerp is daardoor gegroeid van 6.000 ton naar 10.000 ton waterverplaatsing. Ter vergelijking: de Nederlandse LCF'en hebben een waterverplaatsing van 6.050 ton en de kruisers van de Amerikaanse Ticonderogaklasse 9.600 ton.



De nieuwe Duitse fregatten worden nu ook duurder dan eerder gedacht. Volgens Handelsblatt is het geraamde bedrag gestegen van 3,5 miljard naar 4,5 en ligt het nu op 5,3 miljard euro. De verhoging zou volgens het ministerie komen door verbeteringen op gebied van IT en de toevoeging van kosten van trainingsfaciliteiten op de wal.

Voor dit bedrag krijgt de Duitse marine vier schepen. De marine wil er echter zes. Het prijskaartje en de omvang doen vermoeden dat de schepen op gebied van wapensystemen ook op het niveau van torpedobootjagers of kruisers liggen, maar dat valt met maximaal 32 ESSM-raketten en acht antischeepswapens vooralsnog tegen.

In november moet Berlijn goedkeuring geven aan de begroting.

Wie het schip gaat bouwen is nog niet bekend. Aan de ene kant strijden het Nederlandse Damen met Blohm + Voss om de bouw van het MKS 180, aan de andere kant is het German Naval Yards met sinds kort ook TKMS. Als Damen de order wint worden de schepen toch in Duitsland gebouwd en wel in Hamburg bij Blohm + Voss.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Flickr
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
TKMS toch terug in de race
Europese aanbesteding MKS 180 gaat door ondanks protest