Marineschepen.nl
 
   
 

Duitse en Franse motoren in Chinese marineschepen


Door: Tobias Kappelle
Bericht geplaatst: 10-11-2021 | Laatst aangepast: 10-11-2021


In Duitsland en Frankrijk ontwikkelde motorsystemen kunnen handelsembargo's omzeilen door deze de status van 'dual-use technology' mee te geven. Verschillende Chinese marineschepen zijn voorzien van Duitse en Franse krachtbronnen, terwijl in de EU een embargo geldt voor wapens richting China. Dit blijkt uit een onderzoek van de ARD en Welt am Sonntag.

Type 054a
Type 054A-fregat Yuncheng op de Noordzee. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Het gaat om twee bedrijven die zelf ontwikkelde of geproduceerde motoren exporteren naar China. MTU uit Friederichshafen, een commerciële producent van verbrandingsmotoren, die is overgenomen door het Britse Rolls Royce. En ook de Franse tak van MAN, een door Volkswagen overgenomen producent van transportmiddelen exporteert dieselmotoren.



MTU was de vaste leverancier van motoren voor de Luyang III-klasse (Type 052D) torpedobootjagers van de Chinese marine. Naar verluidt leverde het bedrijf ook diesels voor de Chinese Song-klasse (Type 039) onderzeeboten. Het hoofdkwartier vertelde aan het ARD en Welt am Sonntag dat het bedrijf hier inmiddels mee is gestopt.

MAN verkocht PA6 dieselgeneratoren aan China voor nieuwe Chinese fregatten. In 2002 maakte SEMT Pielstick, een Franse dochteronderneming van MAN, dit op haar eigen website bekend. De diesels werden in licentie gebouwd door Shaanxi Diesel Engine Works voor twee Type 054-fregatten.



Embargo
Beide bedrijven stellen dat ze altijd volgens de wet gehandeld hebben wat betreft de export en altijd hebben meegewerkt aan controle hiervan. Bovendien hebben ze in publiekelijk toegankelijke stukken aangegeven zaken te doen met het Chinese krijgsmacht.

De twee bedrijven begeven zich in een grijs gebied. De motoren kunnen ook voor reguliere commerciële doeleinden worden gebruikt en daarom is er geen exportvergunning nodig om ze aan China te verkopen. Het zogenaamde 'dual-use' principe. Hiermee is het embargo vanuit de EU een weinig krachtig middel.
Het embargo werd aan het einde van de jaren '80 van de vorige eeuw ingevoerd na het beroemde studentenprotest op het Plein van de hemelse vrede, dat in een bloedbad eindigde. Het embargo heeft, zo blijkt nu, dus een beperkte werking.

Het embargo is formeel gezien niet geheel in lijn met de Europese verdragen, waardoor de export van scheepsmotoren ook toegestaan is voor de Chinese marine. Om dit te voorkomen moet de regel van 'dual-use' aangepast worden of er moet daadwerkelijk een formeel wapenembargo richting China komen vanuit de EU.

Een formeel wapenembargo lijkt echter ver weg. De afgelopen jaren werd door verschillende lidstaten, waaronder Frankrijk en Duitsland, zelfs gesuggereerd om het embargo volledig van de hand te doen. Dit zou gunstig zijn voor Europese producenten, die met flinke concurrentie vanuit de Verenigde Staten te maken hebben.

Grote markt
Buiten een tiental motoren die de laatste tijd aan de Chinese marine zijn verkocht, is China namelijk vooral interessant voor de Duitse autoindustrie. Een op de drie Duitse auto's wordt in China verkocht en de Duitse autoindustrie is dan ook afhankelijk geworden van de Chinese markt. Dat gegeven werd door critici gebruikt in reacties op de huidige reis van het Duitse fregat FGS Bayern door Azië. Het schip is daar mede om een signaal af te geven dat Duitsland de gang van zaken rond de Zuid-Chinese Zee niet steunt, maar dan op een beleefde manier, los van de Brits-Nederlandse en Franse inzet. Tegelijkertijd vroeg Berlijn aan Peking of de Bayern ook mocht afmeren in een Chinese haven voor een bezoek. Dat verzoek werd door China afgewezen.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram
Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Duits fregat naar Azië