Door: Frederik van Lokeren
Bericht geplaatst: 03-08-2024 | Laatst aangepast: 03-08-2024
De Duitse marine plant eind oktober de robuustheid een van haar uitdienstgestelde fregatten te testen middels explosies. De oefening zal plaatsvinden in de Oostzee ter hoogte van de provincie Schleswig-Holstein, waarbij het fregat Karlsruhe met onder andere explosies van zeemijnen te maken zal krijgen. Dat melden verschillende Duitse media.
De Karlsruhe voor het schip uit dienst werd genomen. (Foto: Duitse marine)
De oefening zal in twee fasen plaatsvinden tussen 21 oktober en 4 november. In de eerste fase wil de Duitse marine onderzoeken hoe het schip reageert op explosies. Volgens de Duitse website SH:Z begint de marine met kleine explosieven vergelijkbaar met één kilo TNT tot uiteindelijk in stappen uit te komen op 100 kilo TNT.
In de tweede fase zal het fregat worden beschietingen met handvuurwapens, machinegeweren en raketwerpers gesimuleerd. Op deze manier kan de impact bij asymmetrische oorlogsvoering door bijvoorbeeld terroristen en piraten te beoordelen.
Tijdens de tests zullen er ook poppen aan boord zijn die de bemanning simuleren, zodat het effect van de explosies op de bemanning kan worden geanalyseerd.
De tests zijn dus anders dan de SINKEX (sinking exercise) die de Amerikaanse marine onlangs organiseerde als onderdeel van de oefening RIMPAC bij Hawaï (en waar Zr.Ms. Tromp aan meedeed). Die oefening draaide voor zover bekend vooral om het lanceren van wapens, waarna de twee doelschepen naar de kilometers diepe zeebodem gleden.
Toestemming van Ministerie van Leefmilieu vereist
De tests waren oorspronkelijk gepland voor 2018, maar werden uitgesteld vanwege milieubezwaren in het door Duitsland gekozen testgebied.
Momenteel vindt overleg plaats met het Duitse Ministerie voor Leefmilieu vanwege de aanwezigheid van bruinvissen in het testgebied. De Duitse marine moet maatregelen nemen om deze walvisachtigen te beschermen. Het ministerie is positief over de geplande beschermende maatregelen, waaronder het verjagen van de bruinvissen uit het testgebied en het creëren van een bubbelbarrière om de geluidsgolven van de explosies te verminderen.
S-fregat Hr.Ms. Pieter Florisz in de jaren '90. De Griekse marine vaart nog met meerdere S-fregatten. (Foto: Koninklijke Marine)
Fregat Karlsruhe
De Karlsruhe was het zesde schip van de Bremenklasse en werd op 19 april 1984 in de vaart genomen. Het schip nam deel aan verschillende operaties, waaronder NAVO-operatie Sharp Guard in 1993 voor de maritieme blokkade van voormalig Joegoslavië. Voor deze missie werd het fregat uitgerust met een Goalkeeper, dit CIWS werd in 1995 vervangen door een RAM.
Ook nam het deel aan de antiterrorismemissie Active Endeavour in de oostelijke Middellandse Zee in 2001 en aan de antiterrorismemissie Enduring Freedom in 2002 en 2005. In 2006 gevolgd door VN-missie UNIFIL, om vervolgens driemaal deel te nemen aan antipiraterij-operatie Atalanta tussen 2008 en 2013. De Karlsruhe was in 2013 onderdeel van EU-operatie Sophia, waar het 663 mensen uit zee redde.
Op 16 juni 2017 werd het fregat uit dienst genomen en ingezet als test- en doelwitschip voor de Duitse onderzoek divisie voor technische wapens.
Mogelijke interesse van Nederlandse en andere Europese marines
De Bremenklasse bestond uit acht fregatten die tussen 1982 en 1990 in dienst werden gesteld. Het ontwerp van de Bremenklasse is sterk gebaseerd op de Kortenaerklasse van de Nederlandse marine, maar heeft een ander voortstuwingssysteem en een ander ontwerp van de hangaar. Deze fregatten zijn voornamelijk ontworpen voor onderzeebootbestrijding, maar konden eveneens een rol spelen in oppervlakteoorlogvoering en beschikten over een beperkte luchtverdediging. De Bremenklasse werd afgelost door de F-125-fregatten.
Gezien de nauwe verwantschap met de Kortenaerklasse (beter bekend als S-fregatten), is de kans groot dat de Nederlandse marine en Griekenland (dat nog met S-fregatten vaart), deze tests met enige interesse zullen volgen. De S-fregatten dienden als basisontwerp voor de M- fregatten, die nog in dienst zijn bij de Nederlandse, Belgische, Portugese en Chileense marines.
De tests kunnen mogelijk waardevolle informatie opleveren over hoe goed de S- fregatten, en bij uitbreiding de M-fregatten, bestand zijn tegen explosies van zeemijnen en hoe goed de bovenbouw bescherming biedt tegen vuurwapens van klein kaliber. Het is waarschijnlijk dat de resultaten van deze tests zullen worden meegenomen in toekomstige scheepsontwerpen voor de Duitse marine, misschien heeft Nederland daar in de toekomst ook wat aan.
Auteur: Frederik Van Lokeren Frederik schrijft als freelancer voor Marineschepen.nl sinds 2022. Hij was als logistiek officier bij de Belgische marine (2010-2017) o.a. eenheids- commandant van mijnenjager BNS Lobelia tijdens de onderhousdsperiode en Hoofd Logistieke Dienst van het M-fregat BNS Louise-Marie. Nu is Frederik manager in de Supply Chain Business Consultancy bij Moore Belgium. Verder volgt Frederik nauwgezet maritieme en amfibische ontwikkelingen op de voet, met een specifieke interesse in de Russische marine en Marine Infanterie.