Nieuwe Franse onderzeeboot Suffren (Barracudaklasse) overhandigd


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 10-11-2020 | Laatst aangepast: 10-11-2020


Na acht maanden van tests is afgelopen vrijdag de Suffren, de eerste onderzeeboot van de Barracudaklasse, door Naval Group overhandigd aan de Franse marine. De nucleaire onderzeeboot, gebouwd in Cherbourg, is de eerste van zes nieuwe boten. Het ontwerp van de Barracudaklasse vormt de basis voor de nieuwe Australische onderzeeboten en het voorstel dat Naval Group wil doen voor de nieuwe Nederlandse boten.

Suffren
FS Suffren, Barracudaklasse, tijdens de proefvaart. Opvallend aan het ontwerp is dat de bovenzijde van de romp niet zo recht is als bij veel andere onderzeeboten. (Foto: Franse marine)

Het eerste staal voor de nieuwe Franse boten werd in december 2007 gesneden, iets minder dan een jaar na de contractondertekening. De bouw van de 99 meter lange Suffren duurde vervolgens twaalf jaar en dat was langer dan verwacht. Maar in juli 2019 werd de Suffren gepresenteerd en niet veel later werd de boot te water gelaten. De Suffren is inmiddels door de nodige spreekwoordelijke hoepels gesprongen, waaronder een diepduik, lancering van de SM39 Exocet, het MdCN kruisvluchtwapen en de nieuwe elektrische F21 torpedo's.



Afgelopen vrijdag werd de Suffren door Naval Group opgeleverd en overgedragen aan de Franse marine, in het bijzijn van de minister van Defensie Florence Parly. Het was voor de Franse Onderzeedienst een belangrijk moment dat met de Barracudaklasse straks een flinke stap vooruit maakt. De huidige vijf Rubisklasse onderzeeboten zijn oud, de Rubis werd al in 1983 in dienst gesteld. Deze onderzeeboten zijn wat grootte betreft vergelijkbaar met de Nederlandse Walrusklasse. Dat is voor een diesel-elektrische onderzeeboot groot, maar nucleaire boten zijn tegenwoordig groter. Daar komt bij dat de jongste Rubis-boot, Perle, afgelopen zomer door een brand aan boord ernstig beschadigd raakte en de komende drie jaar gerepareerd zal moeten worden.



De Barracuda zal op veel vlakken echter een enorme vooruitgang zijn voor de Fransen. De boten zijn ruimer, stiller en voorzien van de nieuwste systemen zoals een Series 30 aanvalsoptronische mast en Series 30 navigatie-optronische mast (geen periscopen dus). Helaas heeft de verdubbeling in waterverplaatsing voor de Franse Onderzeedienst niet geleid tot bijvoorbeeld meer torpedobuizen. De Barracuda's hebben net als de Rubissen slechts vier torpedobuizen.



Voor de volgende Barracuda-onderzeeboot kan worden overhandigd moeten we nog even wachten, pas in 2022 volgt nummer twee: Duguay-Trouin. In 2030 moeten alle boten in dienst zijn.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact

Over deze site

Privacy

Adverteren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

Instagram
Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Barracuda

Suffren gepresenteerd