Succesvolle tests met belangrijk onderdeel van nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 03-12-2019 | Laatst aangepast: 03-12-2019


Vorige week zijn door MARIN te Wageningen proeven uitgevoerd met een cruciaal onderdeel van de nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen. In een van de bassins van MARIN werd het systeem voor het over boord zetten en het aan boord nemen van een onbemand vaartuig getest. De tests met de Launch and Recovery System (LARS) waren volgens Belgium & Naval Robotics een groot succes.

LARS
Een schaalmodel van de nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen, met aan bakboordzijde, de LARS met daar in de Inspector 125. (Foto: Belgium Naval & Robotics)

De nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen voor Belgë en Nederland gaan met drones mijnen bestrijden. Omdat de schepen in de nieuwe filosofie op grote afstand van de mijnendreiging blijven, moet een onbemand scheepje (USV) de drones naar de mijn brengen. Dat kan natuurlijk alleen als er een systeem is dat deze scheepjes (ook in slecht weer) in het water kan zetten en weer binnen kan halen. Dergelijke systemen bestaan nog niet op grote schaal. Naval Group heeft een LARS ontwikkeld en deze werd voor het eerst grondig getest, onder toeziend oog van meerdere Belgische en Nederlandse vlagofficieren.



Zij zagen, zo meldt het consortium Belgium & Naval Robotics waar de Franse bedrijven Naval Group en ECA in samenwerken, 100% succesvolle tests van het binnenhalen van het onbemande vaartuig. Een schaalmodel van de ECA Group Inspector 125 deed dat in water met een gesimuleerde golfhoogte van seastate 5 (golven tot 4 meter hoog), "met inkomende golven uit alle richtingen – inclusief de moeilijke situatie met van achter inkomende golven."

125
Een impressie van de Inspector 125. (Beeld: ECA Group)

Ieder mijnenbestrijdingsvaartuig krijgt twee van deze LARS'en, aan iedere zijde één. Deze kunnen gelijktijdig een 18 ton wegende USV in het water zetten.

De USV, de Inspector 125, werd begin dit jaar voor het eerst gepresenteerd. Het scheepje is 12,3 meter lang en heeft een topsnelheid van meer dan 25 knopen.



Tweede test
Het zijn niet eerste tests die in het kader van de nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen worden uitgevoerd bij MARIN. In augustus werd het moederschip met voortstuwingssysteem in rustige omstandigheden getest. Belgium Naval & Robotics meldt hier over: "Het primaire doel was toen om de berekende voorspellingen van de vloeistofdynamica voor de snelheid te valideren en te verfijnen en om de algehele efficiëntie van sleep en romp te valideren. Het tweede doel was om de interacties tussen de romp en het voortstuwingssysteem te evalueren om het totale voortstuwingsvermogen van het schip in te schatten. De volgende reeks proeven zal plaatsvinden in februari 2020 waarbij de dynamische aspecten van de wiegoperaties worden beoordeeld."



Meer dan honder drones
De totstandkoming van deze schepen gaat op een heel andere manier dan gebruikelijk voor Nederlandse marineschepen. Nadat Naval Group werd gekozen als winnaar eerder dit jaar, is de ontwerpfase in gegaan. Deze duurt drie jaar. Daarna worden de schepen gebouwd en in 2024 wordt het eerste schip opgeleverd. "De schepen worden uitgerust met complete dronesystemen ("MCM toolbox") die in totaal meer dan honderd drones bevatten die onderwater, op het water en in de lucht voor de mijnenbestrijding kunnen worden ingezet."



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Instagram
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen
Nieuwe mijnenjagers