Eerste proefvaart Aquitaine klasse afgerond
Bericht geplaatst: 12-05-2011
Deze week heeft het eerste schip van de nieuwste Franse serie marineschepen de proefvaart afgerond. De Aquitaine is gedurende drie weken uitgebreid getest voor de kust van Bretagne op gebieden als voortstuwing, vaareigenschappen en navigatie. De Aquitaine klasse is de Franse versie van de FREMM fregatten: een serie geavanceerde schepen gebouwd door Frankrijk en Italië.
De proefvaart begon een maand eerder dan oorspronkelijk gepland.
Volgens de FREMM programma manager verliepen de meer dan honderd tests uitstekend en de doelen van deze eerste proefvaart zijn dan ook ruimschoots gehaald.
De Aquitaine vertrekt voor het eerst naar zee. (Foto: Marine Nationale)
De eerste keer
"Een schip van de werf halen", zoals dat in marinekringen heet, is doorgaans erg populair bij marinepersoneel. Niets leukers dan de nieuwste apparatuur als eerste gebruiken en vaak is het leven aan boord een verbetering ten op zichte van voorgangers. Maar vooral bij eerste schepen van een nieuwe klasse vraagt de proefperiode veel creativiteit van de bemanning en werfpersoneel. Er moeten vaak totaal nieuwe procedures worden geschreven, maar ook onverwachte problemen moeten worden opgelost.
Gefaseerde proefvaart
De proefperiode van een marineschip is daarom zeer zorgvuldig opgezet. Zo ook voor de FREMM fregatten. De tests -die zowel overdag als 's nachts werden uitgevoerd- tijdens deze proefvaart werden uitgevoerd zijn grofweg onder te verdelen in in twee fases. Tijdens de eerste fase moest de bemanning (en de medewerkers van DCNS) bekend raken met het varende schip. Gedurende deze drie dagen werden de systemen die voor veiligheid moeten zorgen aan boord, zoals middelen voor brand- en averijbestrijding uitgebreid getest evenals de evacuatievoorzieningen. Daarnaast was aandacht voor manouvreerbaarheid en het af- en ontmeren van het schip.
Tijdens de fase daarna werd de voortstuwing getest. Voor één van de tests moest de Aquitaine de maximumsnelheid van 27 knopen halen. De zeer geavanceerde hybride voortstuwing (diesel, electrisch en gasturbine) had hier geen problemen mee en had zelfs nog wat over. Ook voor wat betreft draaicirkel en de "remweg" presteerde het fregat beter dan beloofd.
Andere zaken die in deze fase werden getest was de elektrische voortstuwing die een zeer stille vaart garandeert tot max 15 knopen om onderzeebootbestrijding te verbeteren. Daarnaast werden ook de navigatiesystemen uitvoerig uitgeprobeerd.
Behalve de Aquitaine was ook de Dixmude op zee voor de eerste proefvaart. De Dixmude is het derde en laatste schip van de Mistral klasse, en is een helikoptercarrier van 200 meter. Door het perspectief lijken de twee schepen even groot, maar de Aquitaine op de voorgrond is de 57 meter korter dan de carrier. (Foto: DCNS)
Test voor schip en wal
De proefvaart van de Aquitaine was direct een examen voor de opleidingsmiddelen op de wal. DCNS heeft namelijk ook voor zaken als een brugsimulator en platform management simulator gezorgd, zodat de bemanning op de wal uitgebreid kan leren werken met de nieuwe klasse voordat ze naar zee gaan.
Sinds 13 augustus 2001