Na 3491 schoten sinds 2005 is het nu klaar voor de oude Oto Breda van Zr.Ms. Evertsen. Het Luchtverdedigings- en Commandofregat (LCF) vaart momenteel door de Middellandse Zee en is bezig met de laatste periode van de reis naar onder andere Japan. Ook voor het 127 mm kanon is dus het einde in zicht.
Het laatste schot. (Foto: SGT Petronilla/ Zr.Ms. Evertsen)
Eind vorige week werd door de bemanning van de Evertsen de laatste schoten met het 127mm kanon gelost. Dat gebeurde in de Middellandse Zee, vlak voor aankomst in Catania, Italië.
De Italiaanse kanons van de LCF'en zijn nu zo'n 50 jaar oud en waren eerder in gebruik bij de Canadese marine. Aan het begin van deze eeuw werden ze gekocht en gereviseerd voor gebruik op de LCF'en. Al in 2009, vier jaar na de indienststelling van de Evertsen, schreef de toenmalige staatssecretaris van Defensie dat er regelmatig defecten optraden aan de kanons. Toch vuurde de Evertsen 3491 keer met het kanon.
Vorige week werd dus het laatste schot gelost. Zr.Ms. Evertsen zal, zoals vorige maand al bekend werd, als eerste voorzien worden van het nieuwe 127/64 LW-kanon van Leonardo. Vervanging van het kanon zal tegelijk plaatsvinden met de instandhouding die ook de andere LCF'en ondergaan of hebben ondergaan. Er is echter een ingrijpende aanpassing nodig onder het kanon en de Evertsen heeft de primeur.
Officieren en onderofficieren van de Evertsen (enkelen verkleed) poseren bij het oude kanon. (Foto: SGT Petronilla/ Zr.Ms. Evertsen)
De plaatsing van het nieuwe kanon zal echter gebeuren in Den Helder bij DMI en vooralsnog stoomt het LCF op in westelijke richting in de Middellandse Zee. Het eskader onder leiding van het Britse vliegkampschip HMS Queen Elizabeth, voer vorige week door het Suezkanaal. In de Middellandse Zee stortte een Britse F-35B in zee. De vlieger wist het toestel tijdig te verlaten, maar de F-35B zonk naar de zeebodem. Momenteel zijn Amerikaanse en Britse eenheden bezig om het splinternieuwe toestel te bergen, nog voordat Rusland de technologie uit het water kan vissen.