Marineschepen.nl
 
   
 

Zweden vreest Russische acties in Oostzee, ook de Rotterdam in gebied


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 15-01-2022 | Laatst aangepast: 15-01-2022


Zweden heeft extra militairen naar het eiland Gotland in de Oostzee gestuurd. Het is een van de maatregelen die het land heeft genomen na de komst van drie Russische landingsschepen in de Oostzee afgelopen woensdag. Zr.Ms. Rotterdam, het enige schip van het NAVO-eskader SNMG1, koerste vanochtend eveneens in de Oostzee.

Ropucha
Een Ropuchaklasse landingsschip, met ernaast een Gripen-vliegtuig van de Zweedse luchtmacht. (Foto: Zweedse Defensie)

Donderdag werden Zweedse militairen per C-17 transportvliegtuig ingevlogen naar Gotland, zo berichtte de Zweedse krant Dagens Nyheter gisteren. Andere militairen werden met hun voertuigen per schip afgezet, het gaat inmiddels om twee veerboten met mensen en materieel. Volgens het Zweedse ministerie van Defensie is de paraatheid rond het vliegveld van de stad Visby en andere militaire punten versterkt. Zweedse media toonden beelden van pantservoertuigen die door de straten van het Middeleeuwse stadje rijden en militairen die patrouilles lopen in de haven.



De actie van de Zweden volgt op de recente ontwikkelingen rond Rusland. In een persbericht van de Zweedse strijdkrachten laat het ministerie weten dat de extra maatregelen te maken hebben met de gespannen situatie tussen Rusland en Oekraïne. Gotland is een strategisch punt in de Oostzee en zou Rusland meer controle kunnen geven over de Oostzee en dus over de Baltische staten.

Hoewel deze week wel berichten in de media verschenen over Russische plannen om, via een false flag-operatie Oekraïne aan te vallen, zijn er geen berichten in het publieke domein over een dreiging richting Gotland. Toch verhoogt Zweden, dat geen lid is van de NAVO, de paraatheid op Gotland.

Directe aanleiding zou de komst van extra Russische landingsschepen in de Oostzee zijn, bevestigt de Zweedse Commandant der Strijdkrachten tegenover Dagens Nyheter; in drie weken tijd is het aantal toegenomen van één naar zes. Dat is een ongebruikelijk aantal voor in de winter, zo meldt het dagblad, bovendien zijn de oefeningen die recentelijk werden gehouden ook afwijkend voor deze tijd. Eind december waren landinsschepen de Oostzee in gevaren vanuit de Atlantische Oceaan, de Middellandse Zee en de Zwarte Zee.

Een Visbyklasse korvet en Saab Gripen-vliegtuigen van de Zweedse luchtmacht volgden woensdagavond een verband bestaande uit twee Ropuchaklasse landingsschepen en een Ivan Gren landingsschip, de Oostzee in. De drie amfibische schepen versterken dus de amfibische capaciteiten van de Russen in de Oostzee en Zweden is er niet gerust op.

De Ropuchaklasse landingsschepen zijn oude schepen die in de jaren '60 werden geïntroduceerd. De 112,5 meter lange schepen hebben ruimte voor bijvoorbeeld 10 main battle tanks plus 340 militairen. De Ivan Grenklasse is ruim 20 meter langer en kan 13 tanks plus 300 militairen vervoeren. Daarnaast hebben zij ruimte voor helikopters. De nieuwste LST, Pyotr Morgunov, die in december 2020 in dienst werd gesteld, zou nu ook in de Oostzee zijn.





De amfibische tak van de Oostzeevloot van Rusland heeft Baltiysk, in de Russische exclave van Kaliningrad, als thuishaven. Vier Ropuchaklasse landingsschepen vormen de kern van deze vloot. Volgens onbevestigde berichten, hebben drie landingsschepen vandaag de haven van Baltiysk verlaten.



RDAM
AIS-signaal van Zr.Ms. Rotterdam in de Oostzee. (Screenshot: Marinetraffic.com)

Zr.Ms. Rotterdam
Al is Zweden geen NAVO-lid, toch is er een NAVO-schip in de buurt. Het NAVO-eskader Standing NATO Maritime Group 1 (SNMG1), waar Nederland sinds vorige week vrijdag de leiding over heeft, bestaat momenteel nog uit alleen Zr.Ms. Rotterdam. Duitsland, Denemarken en Canada zullen schepen sturen om het tot een echt verband te maken. Maar het stafschip dat afgelopen week op de Noordzee vertoefde, zette enkele dagen terug koers richting de Oostzee.

Uit het interview met eskadercommandant commandeur Ad van de Sande bleek al dat het Nederlandse amfibische transportschip dit voorjaar richting de Oostzee zou varen, maar wanneer was niet bekend. Onduidelijk is of de reis die de Rotterdam momenteel maakt, te maken heeft met de oplopende spanningen rond Rusland.

De positie-informatie van Zr.Ms. Rotterdam was tot en met zaterdagochtend te volgen via internet. Het laatste signaal van de Rotterdam werd vanochtend ontvangen toen het schip net ten oosten van het eiland Bornholm voer, koers 051, 125 zeemijlen ten zuidwesten van Gotland.

Marineschepen.nl heeft de Koninklijke Marine vandaag om meer informatie omtrent SNMG1 en de Rotterdam gevraagd. Het antwoord is hier te lezen.



comments powered by Disqus


Marineschepen.nl

Contact

Over deze site

Adverteren

Doneren
Blijf op de hoogte via:

Twitter

Facebook

LinkedIn

Instagram

Copyright

Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen

Russische schepen verlaten Oostzee

NAVO: 'inzet RDAM standaard'

Zr.Ms. Rotterdam stafschip