Kijkje aan boord Franse torpedobootjager in Amsterdam


Door: Jaime Karremann
Bericht geplaatst: 26-02-2019 | Laatst aangepast: 26-02-2019


De Franse F-70 destroyer FS La Motte-Picquet was van vrijdag tot dinsdagmiddag op bezoek in Amsterdam. Marineschepen.nl ging een paar uur voor vertrek aan boord van het schip uit 1988. Het schip was eerder deze maand nog in Noorse wateren voor onderzeebootbestrijdingsoefening Dynamic Guard, samen met onder andere Zr.Ms. Zeeleeuw.

La Motte-Picquet
FS La Motte-Picquet in Amsterdam. Het schip is 139 meter lang en heeft een waterverplaatsing van 4750 ton. Om onderzeeboten op te sporen heeft het een DUBV-43 VDS (Variable Depth Sonar) en een DSBV-61 gesleepte passieve sonar. Daarmee kan het dus onder temperatuurlagen kijken. Samen met de boordhelikopter is het een echte specialist op dat vlak. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Afgelopen vrijdag meerde het Franse marineschip FS La Motte-Picquet, Georges Leyguesklasse, af aan de Piet Heinkade, wat de laatste jaren steeds meer de afmeersteiger cruiseschepen is geworden. Maar de recente belastingverhoging hebben rederijen doen besluiten om hun schepen in IJmuiden te laten afmeren en passagiers per bus naar de hoofdstad te vervoeren. Voor marineschepen, en luxe jachten als Jubilee, betekent het dat ze meer tijd en ruimte krijgen in het centrum van Amsterdam. Daar heeft de uit 230 mannen en vrouwen bestaande bemanning uitgebreid van genoten. De meeste marineschepen komen aan op vrijdag en vertrekken maandagochtend weer, maar het Franse fregat bleef een dagje langer.



Oud en nieuw
Op dinsdagochtend zijn de voorbereidingen voor vertrek in volle gang als ik met commandant van het fregat capitaine de frégate (kapitein-luitenant ter zee) Hervé Siret door het schip richting de kajuit loop. Het is duidelijk dat het schip op leeftijd is. "Het fregat is ruim dertig jaar oud en wordt in het voorjaar van 2020 vervangen," zegt Siret. Toch is het schip nog betrouwbaar volgens de commandant en heeft het "vele updates gekregen in de afgelopen decennia. Zeker drie of vier grote. Denk aan updates op gebied van sonar, communicatie, navigatie en voortstuwing. Zelfs afgelopen najaar in het meest recente onderhoud werden nog updates doorgevoergd." Toch erkent de commandant ook dat het onderhoud van het schip steeds kostbaarder wordt.



La Motte-Picquet
Capitaine de frégate Hervé Siret, commandant van het schip. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

La Motte-Picquet
Het stuurwiel staat een half dek lager, onder de brugramen. De roerganger kan overigens wel naar buiten kijken, maar veel zicht heeft hij/ zij niet: in de wand is een patrijspoort gemaakt. Rechts van de roerganger een technisch paneel voor de voortstuwing. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Het ontwerp zelf is duidelijk afkomstig uit de jaren '80. Opvallend is bijvoorbeeld dat op de brug de roerganger een half dek lager staat. Bij veel (Nederlandse) schepen die tot in de jaren '60 werden gebouwd stond de roerganger een dek lager en werd er gecommuniceerd met de officier van de wacht via een spreekbuis (waar ook nog eens koffie doorheen werd gegooid als de roerganger een fout maakte). Later kreeg de roerganger een plaatsje op de brug, maar voor de F-70 fregatten is er dus een tussenstap gemaakt. Ook opvallend is dat de uitkijken een dek hoger staan. In weer en wind staan ze op een half open brugdak.

La Motte-Picquet
Hier zijn de drie niveaus van buiten te zien. In het midden de brugramen, daaronder de ene patrijspoort waar de roerganger door naar buiten mag kijken en op de brug een half open deel met kijkers en wapens. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

La Motte-Picquet
De Technische Centrale. Hier worden onder andere de gasturbines en diesels bediend. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

In de commandocentrale is duidelijk te zien dat het schip uit de jaren '80 afkomstig is, maar wel op punten gemoderniseerd is. De ronde oranje schermen zijn afgewisseld met moderne computerbeeldschermen. Wel blijft het in de centrale donker tijdens operaties.

La Motte-Picquet
Het mooie van schepen uit die tijd zijn de open gangboorden. Het is bovendien goed voor de zichtbaarheid op radar, dus op moderne schepen zijn deze verdwenen. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Dynamic Guard
De kracht van het schip ligt in onderzeebootbestrijding. En dat heeft de La Motte-Picquet begin februari nog beoefend. "Van 4 tot 15 februari had de NAVO-oefening Dynamic Guard plaats in de buurt van Noorwegen en daar hebben we aan deelgenomen. Onze thuishaven is Brest en we oefenen veel met Franse marine in onze thuiswateren, maar het is ook goed om met andere landen in andere zeegebieden onderzeeboten te kunnen opsporen en dat te doen met dezelfde procedures. Onderzeebootbestrijding is teamwork, dat doe je met schepen, vliegtuigen en helikopters." Aan Dynamic Guard deden drie onderzeeboten mee, van Nederland, Noorwegen en Duitsland.



Voor deze oefening was het schip enige tijd in de fjorden, niet ver van waar het Noorse fregat Helge Ingstad was gezonken. "Natuurlijk denk je dan aan dat schip en wat er gebeurd is. Daar praat je ook over met je bemanning, we proberen er ook van te leren. En het is ook goed opletten, want soms lagen we met drie schepen in een fjord, met ondieptes om ons heen, en waren we aan het jagen op onderzeeboten. Dus het was een goede oefening voor onze brug en commandocentrale."

La Motte-Picquet
Het domein van de uitkijken. De ronde opbouw in het midden is bedoeld voor handmatige bediening van het kanon. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

La Motte-Picquet
Zicht vanaf het deel op de brug. Voor de La Motte-Picquet lag het superjacht de Jubilee, eigendom van een Amerikaanse miljardair en het grootste superjacht dat in Nederland is gebouwd. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Amsterdam
Na Dynamic Guard deed het schip Edinburgh aan en een week later lag het in Amsterdam. In onze hoofdstad werd een receptie georganiseerd en werden er contacten gelegd met de Nederlandse marine. "Normaal ontmoet je elkaar op zee," zegt Sinet. "Het is belangrijk om ook direct contact te hebben en elkaar te spreken." Het schip werd tijdens het havenbezoek ondersteund vanuit het Marine Etablissement Amsterdam (MEA), dat als het aan de gemeente Amsterdam ligt, al had moeten sluiten. "Voor ons is die support van de lokale marine-middelen erg belangrijk, net als de ondersteuning die we van de Franse ambassade hebben ontvangen."

La Motte-Picquet
De destroyer verlaat Amsterdam. Op de hangar staat de Crotale EDIR lanceerinrichting tegen luchtdoelen, verder naar voren acht Exocet MM40 Block 2 missiles tegen schepen. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Vervanging
Het is vermoedelijk het laatste bezoek van de La Motte-Picquet. Het schip wordt vervangen door een nieuw fregat, dat veel geavanceerder is maar ook met minder bemanningsleden vaart. "Dat is een uitdaging. Het varen lukt wel met minder mensen, maar voor het onderhoud en gevechtshandelingen moet je op minder bemanningsleden vertrouwen." Sinet heeft verder geen moeite met dat de vervanging het einde van het fregat betekent. "De focus moet liggen op het kunnen vechten en met moderne systemen de dreigingen van de toekomst aankunnen."

Om 1300 uur vanmiddag verliet de destroyer Amsterdam en koos het via IJmuiden zee.

comments powered by Disqus


Marineschepen.nl
Contact
Over deze site
Privacy
Adverteren
Blijf op de hoogte via:
Twitter
Facebook
Instagram
Copyright
Alle rechten voorbehouden.

Sinds 13 augustus 2001



Menu
Nieuwsoverzicht

Gerelateerde artikelen