Frans vliegkampschip Charles de Gaulle al oefenend door de Middellandse Zee
Door: Frederik van Lokeren
Bericht geplaatst: 28-11-2022 | Laatst aangepast: 28-11-2022
Halfweg november voer het Franse vliegdekschip FS Charles De Gaulle uit de haven van Toulon om aan een nieuwe maritieme missie te beginnen. De missie, met codenaam Antares, is gericht op het projecteren van maritieme militaire macht in het oostelijke deel van de Middellandse Zee en de Indische Oceaan. Daarnaast zal het vliegdekschip eveneens luchtsteun geven aan de Franse missie Chammal die opgezet is om troepen van de Islamitische Staat in het noorden van Irak en Syrië te bestrijden.
Frans vliegkampschip FS Charles de Gaulle met daarboven een F-4 van de Griekse luchtmacht. (Foto: Griekse defensie)
De escorte van de het vliegdekschip is multinationaal en omvat naast Franse fregatten ook Italiaanse, Griekse en Amerikaanse schepen. Aan Franse zijde is de torpedobootjager Forbin uit de Horizonklasse aanwezig. Dit schip zal instaan voor de luchtverdediging boven het eskader. Het Italiaanse fregat ITS Virginio Fasan uit de Bergaminiklasse en het Griekse S-fregat HS Kanaris (ex-Hr.Ms. Van Brakel) maken eveneens deel uit van het eskader. De Amerikaanse torpedobootjager USS Roosevelt uit de Arleigh Burkeklasse voegde zich bij het eskader op 17 november, twee dagen na het uitvaren uit Toulon. Het Duranceklasse-bevoorradingsschip Marne staat in voor de logistieke ondersteuning.
Sinds haar vertrek uit Toulon is het vliegdekschip bezig aan een snelle opeenvolging van militaire oefeningen doorheen de Middellandse Zee. De eerste oefening vond reeds rond 19 november plaats tussen het Franse eskader en de Britse gevechtsgroep gecentreerd rond het amfibisch transportschip HMS Albion. De Albion en haar groep waren verantwoordelijk om een landing te doen op een fictief eiland terwijl de Charles de Gaulle en haar escorte deze landing moesten verhinderen. De uitkomst van deze maritieme oefening werd niet meegedeeld.
Op 20 november was het Franse vliegdekschipeskader alweer actief, deze keer in een gezamenlijke training met de Italiaanse luchtmacht. De Charles de Gaulle lanceerde voor deze oefening Rafale gevechtsvliegtuigen en E-2C Hawkeye observatievliegtuigen. Ook op 21 november werd het tempo aan militaire oefeningen verder gezet met een cyberoefening en een schiet- en bombardementsoefeningen tegen doelen op land en zee.
Trinationale carrier oefeningen in de Ionische Zee
Tussen 23 en 24 november vervoegde de Charles de Gaulle en haar eskader het Amerikaanse vliegdekschip George H. W. Bush en het Italiaanse vliegdekschip ITS Cavour in de Ionische Zee. De aankomst van de Charles de Gaulle was het startschot voor een trinationale maritieme oefeningen met gevechtsvliegtuigen van alle drie de vliegdekschepen die gezamenlijk opereerden om een gesimuleerde luchtdreiging tegen te gaan.
Niet alleen vlogen Franse Rafale’s, Amerikaanse F-18s en Italiaanse AV-8 Harriers gezamenlijk, ook het landen op elkaars vliegdekschepen werd ingeoefend. Franse Rafale’s vlogen vanop de George H.W. Bush terwijl Amerikaanse F-18’s op de Charles de Gaulle opereerden. Vooral voor Amerikaanse piloten vergde dit een extra aanpassing omdat de Charles de Gaulle een kleiner vliegdek heeft dan de George H.W. Bush.
Hoger tempo aan luchtoperaties in zuidoost Europa
Na deze oefeningen schakelde de luchtgroep van de Charles de Gaulle een versnelling hoger en startte het meerdere luchtoperaties gelijktijdig die actief waren boven Roemenië en Griekenland.
Op 24 november vloog een eskader van de Challes de Gaulle vanuit de Ionische Zee richting Roemenië voor een gezamenlijke luchtoefening met Amerikaanse F-18's, Turkse F-16's en Spaanse Eurofighter Typhoons. De luchtoefening omvatte een gezamenlijke aanval tegen een vijandelijk luchtverdedigingssysteem. De rol van vijandelijk luchtsysteem werd gespeeld door een Franse Mamba systeem dat onderdeel is van de Franse missie om de NAVO aanwezigheid in Roemenië te versterken. De dag erna, op 25 november, vloog een Frans E-2C Hawkeye vanuit de Ionische Zee eveneens naar Roemenië voor het luchtruim boven Roemenië te monitoren. Deze zeven uur durende vlucht laat Frankrijk eveneens toe om vanuit het Roemeens luchtruim grote delen van Oekraïne en de Zwarte Zee in de gaten te houden.
Het Griekse S-fregat HS Kanaris krijgt bezoek van Franse mariniers. De band tussen Griekenland en Frankrijk is de laatste jaren steviger geworden. Momenteel worden in Frankrijk de nieuwe Griekse fregatten gebouwd. (Foto: Franse marine)
Gelijktijdig met de Roemeense luchtoperaties was de Charles de Gaulle ook verwikkeld in een gezamenlijke oefeningen met Griekenland. Tussen 23 en 25 november werd het vliegdekeskader meerdere keren aangevallen door een dertigtal vliegtuigen van de Griekse en Franse luchtmacht. Griekse F-4's en F-16's, samen met Franse Rafale’s van de luchtmacht, voerden een reeks gesimuleerde aanvallen tegen het vliegdekeskader uit. De torpedobootjager USS Roosevelt voorzag het eskader van een vroegtijdige waarschuwing waardoor Rafale’s van de Charles de Gaulle tijdig konden opstijgen voor een defensief luchtgevecht. De gezamenlijke oefening eindigde met een luchtaanval van het vliegdekschip tegen een training gebeid van de Griekse leger waarbij Rafale’s GBU-12 bommen tegen gesimuleerde doelwitten afwierp.
Op 26 november volgde er een zeer unieke militaire oefening waarbij Franse Special Forces van de Commandos Marine vanuit een Bréguet 1150 Atlantique 2 parachuteerden op het vliegdekschip Charles de Gaulle. Deze mariniers werden enkele uren later ingezet om een boarding uit te voeren op een verdacht schip, gespeeld door het Griekse fregat HS Kanaris. De Commandos Marine kwamen aan boord door te fast ropen uit een NH-90 terwijl twee Rafale’s over vlogen om luchtsteun te bieden.
Mogelijkse Russische reactie
De verhoogde maritieme activiteit in de Ionische Zee was in de afgelopen maanden vaak het signaal voor de Russische marine om haar schepen vanuit het oostelijk deel van de Middellandse Zee naar de Ionische Zee te laten varen om een tegengewicht te vormen tegen de NAVO-maritieme concentratie. Vaak werd er oppervlakte eskaders rond een Slavaklasse kruiser naar de Ionische of de Adriatische Zee gestuurd om dicht bij de vliegdekschepen te opereren.
Satellietbeelden van de haven van Tartus op 23 november laten zien dat het merendeel van het Russische eskader op zee is met enkel het korvet Orekhovo Zuevo uit de Buyan-M-klasse en de mijnenjager Vladimir Emelyanov (Aleksandritklasse) nog afgemeerd in de haven.
Dit betekent dat een groep van twee fregatten, de Admiral Kasatonov en Admiral Grigorovich (Grigorovichklasse), en twee Steregushchyklasse korvetten, Stoiky en Soobrazitelney, samen met de verbeterde Kiloklasse onderzeeboot Krasnodar op zee zijn. De exacte locatie van dit Russisch eskader is niet gekend, maar opereert normaal ergens tussen Cyprus en Kreta. Dit eskader kan eveneens verder koers zetten naar de Ionische Zee maar zal naar alle waarschijnlijkheid rond Kreta actief blijven als blijkt dat de Charles de Gaulle zich vanuit de Ionische Zee naar de oostelijke Middellandse Zee vaart.
De Russen kunnen zich overigens richten op iets minder vliegkampschepen dan eerder deze maand. De nieuwe Amerikaanse carrier USS Gerald R. Ford is zaterdag namelijk weer teruggekeerd in thuishaven Norfolk aan de Amerikaanse oostkust, na de eerste buitenlandse reis.
Auteur: Frederik Van Lokeren Frederik schrijft als freelancer voor Marineschepen.nl sinds 2022. Hij was als logistiek officier bij de Belgische marine (2010-2017) o.a. eenheidscommandant van mijnenjager BNS Lobelia tijdens de onderhousdsperiode en Hoofd Logistieke Dienst van het M-fregat BNS Louise-Marie. Nu is Frederik manager in de Supply Chain Business Consultancy bij Moore Belgium. Verder volgt Frederik nauwgezet maritieme en amfibische ontwikkelingen op de voet, met een specifieke interesse in de Russische marine en Marine Infanterie.