De twee nieuwe fregatten voor België gaan 2,025 miljard euro kosten. Dat schrijft de Belgische krant De Morgen vandaag op basis van gesprekken met bronnen. Dat bedrag ligt 796 miljoen euro hoger dan gepland. Beide landen willen ieder twee fregatten bestellen en Nederland is dan ook namens België in gesprek met de Nederlandse werf Damen.
De boeg van het ASW-fregat voor Nederland en België. (Beeld: Defensie)
Afgelopen dinsdag zou het ontwerp en de bijbehorende kosten van de twee schepen voor het eerst in het Belgische parlement, bij de commissie Legeraankopen, zijn gepresenteerd. Volgens De Morgen zijn "bij die voorstelling twijfels geuit over het kostenplaatje".
De verklaring die 'de Nederlanders' hadden gegeven voor de kostenstijging zou neer zijn gekomen op hogere prijzen voor grondstoffen, materialen en arbeidskosten. Omdat er dinsdag nog geen narekening van de Belgische Inspectie van Financiën was, is voor vandaag een nieuwe vergadering over de extra kosten ingepland.
Dat de kosten van de fregatten hoger zouden liggen was overigens al bekend. Vorig jaar werd besloten om de schepen te vergroten om alle eisen toch aan boord te kunnen brengen. Hoe hoog de extra kosten zouden worden, was toen niet bekend.
De Belgische minister van Defensie wil volgens De Morgen niet reageren. Ook de Nederlandse Defensie Materieel Organisatie (DMO) wil de genoemde bedragen niet bevestigen: "Defensie informeert de Tweede Kamer binnenkort over het project. Tot die tijd kunnen we niet vooruit lopen op de inhoud hiervan."
Vorige week had staatssecretaris van Defensie Christophe van der Maat gezegd dat een akkoord met de beoogde bouwer aanstaande was en de Tweede Kamer tijdens het volgende Materieeloverleg over de B-brief zou kunnen debatteren.
Miljard per stuk
Als de berichtgeving van De Morgen klopt, zullen in ieder geval de Belgische schepen iets meer dan een miljard euro per stuk gaan kosten. In 2016 had België 1 miljard euro voor de twee schepen begroot en dat werd in 2017 in een wet gegoten. Al snel bleek dat België onvoldoende budget had. Zo zouden er minder systemen worden aangeschaft, werd gefluisterd. Minister van Defensie Dedonder zei in 2021 dat België overweegt om slechts één van de twee schepen volledig te bewapenen.
Nadat bekend was geworden dat de schepen groter moesten, werd ook bekend dat ze duurder zouden worden. Een bron zei in juli vorig jaar tegen de Belgische krant De Standaard al dat de schepen 700 miljoen euro duurder werden. DMO zei na vragen van Marineschepen.nl dat "bedrag niet te herkennen". Dat bedrag zou nu dus hoger liggen.
Wat de kosten zijn van de Nederlandse fregatten, is niet bekend, maar als België alle systemen gaat aanschaffen zullen die gelijk zijn. Met schepen die een miljard per stuk kosten, komen de budgetten in de buurt van de Britse Type 26 en Duitse F126 fregatten. Dit zijn echter grotere series, waardoor bepaalde kosten over veel meer schepen gedeeld kunnen worden; zouden er ook vier van gebouwd worden dan zouden de Britse en Duitse fregatten duurder zijn.
Desondanks is een miljard euro per stuk een bedrag dat de staatssecretaris van Defensie in 2018 nog omschreef als "voor Nederland geen aantrekkelijk bedrag".
Auteur: Jaime Karremann Jaime is oprichter van Marineschepen.nl en heeft meer dan 1.500 artikelen geschreven over uiteenlopende marine-onderwerpen. In 2017 gaf hij zijn non-fictieboek In het diepste geheim uit en later onderzeebootthriller Orka. Voor Jaime fulltime met deze site aan de slag ging, werkte hij ruim 12 jaar bij de marine, waarvan het grootste deel in een burgerfunctie. Jaime studeerde Communicatie in Groningen.